Kundetracking - din butiks nye marketing- og salgsværktøj

Kundetracking - din butiks nye marketing- og salgsværktøj

22
maj
2015
Anne-Kathrine Utzon
Via signaler fra din smartphone kan butikkernes nye marketingværktøj - "in-store" eller "kundetracking" - nemt aflæse dine fysiske bevægelser, når du går rundt i supermarkedet, stormagasinet og shoppingcentret - ja, efterhånden også i mange mindre butikker.
22
maj
2015
Anne-Kathrine Utzon



Du har forlængst vænnet dig til, at cookies aflæser dig og "rapporterer", når du surfer omkring på
alverdens hjemmesider, i webshops og i det offentlige online-univers.

Website-ejerne bruger disse data til at målrette deres indhold, services og produkter m.v. endnu
skarpere til deres bruger- og kundesegmenter.

Fremover skal du også til at vænne dig til butikkernes nye marketingværktøj, in-store eller kunde-
tracking.
Det vil sige, at dit supermarked eller dagligvarebutik også er i stand til at kortlægge alle
dine fysiske bevægelser, når du køber ind, eller du blot passerer forbi butiksfacaden udenfor på for-
tovet.

Via de wifi- og bluetooth-signaler, som din smartphone udsender, kan detailhandleren med nyt softwareprogram nemlig nemt aflæse, om du gik forbi butikken, om du trådte indenfor, hvor længe du købte ind samt i hvilke områder af butikken, du bevægede dig omkring.


Nyt marketingværktøj

"Selv om vi givetvis fremover kommer til at se en hel del kritik fra for-
brugerorganisationer og måske også lovreguleringer på området, er
der ingen tvivl om, at butikkernes nye populære marketing- og salgs-
værktøj er kommet for at blive," siger USA-eksperter samstemmende.

En undersøgelse fra det amerikanske analysefirma OpinionLab viste,
at blandt 1.042 butikshandlende fandt 77 procent af dem butikkernes
nye marketingtiltag in-store tracking uacceptabelt.

81 procent tilføjede, at de ikke stoler på butiksejernes garantier om, at de behandler og opbevarer disse kundedata privat og sikkert. Et flertal havde dog størst tillid til deres lokale butikker sammenlignet med stormagasiner, indkøbs-centre etc..


Stor marketingværdi

For butiksejerne derimod tilfører den nye form for kundetracking bety-
delig marketingværdi, fordi de indløbende data bl.a. kan analysere:

● Kunders shoppe-adfærd på varegangene, også dem de går udenom.

● Hvilke butikker kunderne prioriterer og besøger i shoppingcentre.

● Hvilke gang-/hyldearealer de opsøger og prioriterer i stormagasiner,
byggecentre etc..

En lang række forskellige software-programmer til kundetracking har inden for de seneste år indtaget markedet - blandt de mest kendte er Euclid Analytics, ShopperTrak, Retail Next, Nomi og Prism Skylabs. ●


Læs meget mere her om in-store eller kunde-tracking:

How tracking customers in-store will soon be the norm
Attention, Shoppers: Store Is Tracking Your Cell
Butikker vil følge din shoppeadfærd via mobilen

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo