arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Kontor ai 1

Er dit kontor klar og klog nok til kunstig intelligens

16
maj
2018
Steen Uno
IoT-invasionen er i fuld gang - netop nu står nye robotteknologier og den kunstige intelligens som de næste gæster på dørmåtten og banker på døren til dit kontor. Er du forberedt, klar og klog nok til at åbne op og byde hjertelig velkommen ...?
16
maj
2018
Steen Uno

 

 

 

 

 

Automatiserede regnskabs-, oversættelses-, ja, senest også kapitalinvesterings-programmer, flinke tekstrobotter, der selv er i stand til at skrive husets artikler og content, samt softwares, der forestår virksomhedens rekrutteringer og ansættelser ...

Inden for de næste tre år forventer USA-virksomheder at fordoble deres arbejdsopgaver håndteret af automatiske processer (til 17 procent), viser en ny amerikansk undersøgelse fra december sidste år.

Og 94 procent af de firmaer, der erklærer sig rustet og rede til at implementere robotics og kunstig intelligens, er parat til at udvide deres automatiserede  arbejdsmængde i tiden frem mod 2020.

Men er virksomhederne nu også klar til alle disse forandringer? Nej, ikke helt, siger undersøgelsen. Mindre end fem procent af respondenterne svarer nemlig, at deres HR-funktioner her og nu er tilstrækkelig forberedte til at håndtere fremtidens arbejdsmåder.


Virkelighed

"Vi begynder at forstå, at dommedagsprofetier om, at robotter vil overtage vores funktioner, ikke er overdrevet, men faktisk snart virkelighed. Vi nærmer os en mere nuanceret og praktisk tilgang til emnet," siger en af undersøgelsens ophavs-kvinder Renée Smith, direktør i den internationale rådgivningskoncern Willis Towers Watson.

"Medarbejdere vil fremover blive en del af det arbejde, der leveres via automatisering eller algoritme-teknologier. De vil komme til at lære, hvordan disse værktøjer kan forbedre den fælles performance.

Virksomheder bør omvendt begynde at tænke over, hvordan deres arbejdspladser forandres, når deres ansatte skal til at arbejde side om side med de fremtidige teknologier - og med succes."

 



Inden for de næste tre år forventer de amerikanske virksomheder at fordoble deres
arbejdsopgaver håndteret af automatiske processer - herunder af kontorrobotter.

 

Adskillige af fremtidens workplace-teknologier vil sigte efter at kunne erstatte samt spare medarbejdere bort. Allerede i dag har virksomheder rekrutteret robotter til at glide ind i vagtskemaer - f. eks. til de natlige rutine-ronderinger på lange mørke lagergange og arealer.

Andre forestående robot- og AI-teknologier vil blive udviklet og designet primært for at frigøre medarbejdere fra stereotype rutineopgaver, så de i stedet kan fokusere på andre udfordringer, der kan generere større værdi for den enkelte virksomhed.


Fjendtlig overtagelse

Nyeste amerikanske erhvervsanalyser forudser, at fire millioner kontorfolk - måske endnu flere - er i risiko for at se deres job overtaget af software robots  inden udgangen af 2021.

En enkelt kontorrobot er typisk i stand til at håndtere samme arbejdsmængde, som det tager tre-fire fuldtidsansatte kontormedarbejdere at udføre. En amerikansk kontorrobot kan i dag leases for ca. 50.000 kr. om året.

 



En enkelt kontorrobot er typisk i stand til at håndtere samme arbejdsmængde, som
det i samme tidsrum tager tre-fire fuldtidsansatte kontormedarbejdere at udføre.

 

Mere optimistiske analytikere vurderer dog, at langt de fleste virksomheders såkaldte robotic process automation i langt overvejende grad vil rette sig mod det mest kedelige og rutineprægede arbejde.

Disse virksomheder vil samtidig satse på at uddanne deres nuværende medarbejdere til at blive i stand til at styre robotterne, så de ansatte selv kan spore ind på mere interessante og måske kreative opgaver.


Djøf-robot

Herhjemme investerede fagforbundet Djøf sidste år i en specialudviklet kontorrobot, der skal sikre dets medlemmer et mere systematisk, grundigere og hurtigere tjek af deres ansættelseskontrakter, før de skifter til et nyt job.

Men også advokat-, læge- og finansverdenen eksperimenterer aktuelt med softwares, der er i stand til at overvåge og kontrollere systematiske processer. Således besvarer kontorrobotten Nina i Swedbanks danske afdeling allerede i dag 80 procent af alle indgående telefonopkald - og opsigtsvækkende effektivt.

Så lyt opmærksomt efter dørklokken - for inden længe vil robotteknologien nemlig højest sandsynlig også være på vej ind over dørtrinnet til dit  kontor ... ●

                                                                                                                                                                                        

 

Læs mere her:
Hjec.dk: Robotterne er rykket ind på kontoret
Statens-adm.dk: Robotter løser løn- og regnskabsopgaver
Politiken.dk: Nye tider i fagbevægelsen - robot tjekker din ansættelseskontrakt
Mckinsey.com: A future that works - automation, employment and productivity

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage