Influencer marketing eksploderer med kändisser som PR-medier og medspillere

Influencer marketing eksploderer med kändisser som PR-medier og medspillere

13
jul
2017
Steen Uno
Influencer marketing - eksponering med kendte eller andre indflydelsesrige personer som medie - scorede sidste år sit store danske gennembrud som nye hotteste markedsførings-kanal på den sociale medieflade.
13
jul
2017
Steen Uno


         






Vores tillid til reklamer og annoncer har længe været for drastisk nedadgående. I dag vejer en velment anbefaling fra dit sociale netværk langt tungere i din bevidsthed end farvestrålende annoncer, når du skal vælge ny vaskemaskine.

De sociale mediers eksplosive sejrsgang har genereret en ny altoverdøvende marketingkanal, influencer marketing, der hitter som tidens hotteste og allerede dominerende PR-våben.

Influencer marketing går strategisk ud på, at din virksomhed udvælger en personlighed (influencer) til at markedsføre jeres produkter eller ydelser via udvalgte sociale medier, så de eksponeres til alle dem, der følger personligheden på Facebook, Instagram, YouTube osv..

Det er således influentens personlige publikum og følgere på de sociale medier, som din virksomhed søger kontakt med og eksponering iblandt.


Ny kæmpestor æra

"Influencer marketing er født af de sociale medier og langt mere end blot en ´tidens trend´ - vi ser ganske enkelt starten på ny kæmpestor æra for marketingverdenen,” siger Pernille Caroline Lotus, som i efteråret 2015 startede Danmarks største influencer agency, Social Media Agency Copenhagen.

“Den ny markedsføringskanal er i stormende udvikling også herhjemme nu. Sidste år udgjorde influencer marketing 15 procent af omsætningen hos de store svenske og norske PR-bureauer - i år forventer de, at tallet vil stige til hele 65 procent.

Herhjemme vil influencer marketing skønsmæssigt fylde 15 procent af danske bureauers omsætning i år, men jeg er overbevist om, at vi inden for et år også vil nå op til vores nabolandes 65 procent eller endnu mere."

 



Med ni vellykkede brandede Snapchat-stories for Coca Cola var det danske internet-
fænomen Rasmus Kolbe - alias Lakserytteren - i 2016 mand for at øge koncermens
danske omsætning med 6,6 procent.

 

Pernille C. Lotus lancerede for halvandet år siden SMAC Agency med dengang 12 influencers. I dag råder det københavnske influencer-bureau over 66 travlt bookede opinion leaders - heriblandt tv- og kändis-navne som Line Baun Danielsen, Casper Christensen, Emil Thorup, Joye Moe, Lisbeth Østergaard, Camille Jones, Shirley, Signe Wenneberg m.fl..

"Men vores største hit er Danmarks populæreste Snapchat-influencer ´Lakserytteren´, der med sine ni brandede og stormende populære Snapchat-stories sidste sommer for Coca Cola øgede koncernens danske omsætning med 6,6 procent," siger Pernille C. Lotus


Troværdighed

De eftertragtede influenter kan bookes til virksomheds-eksponering inden for bl.a. mode, livsstil, boligindretning, sundhed, mummy, ernæring, musik, sport, design og sociale medier.

"Influencer marketing er fantastisk effektiv til at brande produkter, fordi forbrugeren i sine forskellige sociale netværk - Instagram, YouTube, Snapchat, Musical.ly, Facebook osv. - jo oplever influenceren som langt troværdigere end den enkelte virksomheds egen annoncering af sine produkter eller ydelser," tilføjer Pernille C. Lotus.

 



"Troværdighed er alfa og omega for al influencer marketing samt for vores p.t. 66
spændende ´opinion leaders´," pointerer Pernille Caroline Lotus, ejer og CEO hos
Danmarks største influencer-bureau, SMAC agency.

 

"Det er den aktuelle influencer - som vi hos os kalder for opinion leader - som forbrugeren lytter til og ikke virksomheden, der står bag produktet.

Troværdighed er og bliver alfa og omega for vores opinion leaders. Den enkelte influencer må således udelukkende brande og eksponere en virksomhed i den kontekst, som hun eller han er kendt for. Og her er det min og vores fornemmeste opgave at sikre, at de altid holder sig inden for denne banehalvdel.

Eksempelvis forbindes vores dygtige opinion leader Signe Wenneberg jo først som sidst med bæredygtighed, og hendes brand som influencer ville lide skade, hvis en virksomhed ville bruge hende i et andet og uvedkommende regi - så det sker derfor ikke," understreger Pernille C. Lotus.


Scorer for Nike

På den store udenlandske influencer marketing-scene affyrede Real Madrid-megastjernen Christiano Ronaldo sidste år 1.703 posts på sine sociale medier. De formåede at generere ikke færre end 2,25 mia. sociale ´interactions´ - likes, comments, shares, retweets og video-views.

I 347 af Ronaldos posts blev Nike eksponeret og scorede herigennem 477 millioner ´interactions´ - en digital trafik, som den amerikanske sportsnetværks-tjeneste Hookit.com har opgjort til at have en svimlende marketingværdi på 500 millioner dollars.

Ifølge en frisk undersøgelse fra den amerikanske influencer marketing platform gen.video forventer hele 82% af alle USA-brands i år at øge deres investeringer i professionelt video-indhold til influencer marketing-kampagner.

Ved siden af YouTube og Snapchat er verdens p.t. hurtigst voksende app og sociale medie Musical.ly dominerende bannerfører for influencer marketing. Musical.ly vokser hver dag med 13 milioner nye videoer - et stigende antal uploades som led i danske virksomheders ekspanderende influencer marketing-strategier. ●

 


Læs mere her:
Digitalworks.dk: Influencer marketing - en uundgåelig trend
Bureaubiz.dk: 4 ting du skal vide om influencer marketing i 2017
6 Steps to a Successful Social Influencer Marketing Campaign
Markedsføring.dk: Musik-kampagne med flot effekt
SMAC Copenhagen - Danmarks største influencer agency

 

 

 

 

 


Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo