The huddle room -  rummet og rammen til at stikke hovederne sammen

The huddle room - rummet og rammen til at stikke hovederne sammen

11
okt
2023
Steen Uno
Huddle rooms - mindre afgrænsede rum til arbejdsdagens hurtige, ofte spontane summemøder for små teams, typisk tre-seks medarbejdere - oplever designmæssigt boom i virksomhedernes nye hybride kontormiljøer.
11
okt
2023
Steen Uno

 

 

 

 


Inden pandemien blev virksomhedens huddle room(s) som oftest anvendt af medarbejdere med behov for enrum og ro om ørerne til at kunne koncentrere sig om en arbejdsopgave. 

Men oven på corona-omvæltningerne og manifestationen af de nye hybride workflows er firmaets lille intime mødested vendt tilbage til sit egentlige formål: Til rummet og rammen, hvor man spontant kan stikke hovederne sammen.   

"Huddle rooms er ingen ny opfindelse, men har bevaret deres aktualitet, fordi mange møder tit involverer kun ganske få medarbejdere. Et huddle room er nemlig beregnet til de korte, men tit spontane og ganske aktive summemøder.

Husets huddle rooms er ikke nogle, man skal booke eller reservere. Det skal stå åbent og invitere til impusiv brug blandt de ansatte hele dagen lang," siger Allyson Strowbridge, grundlægger af design- og indretningsfirmaet Ctrl+Shift+Space.  


Feel-good ramme

Et huddle room defineres som et lille privat mødelokale designet til uformelle og/eller spontane møder for to-tre til seks personer og typisk udstyret med skærm og audio-visuelt udstyr, så møder også kan omfatte fjerndeltagere.

"Det er ikke nødvendigt at udstyre et huddle room med en masse fancy teknologi, hvis det primært skal bruges til små summemøder. Man bør ekvipere sit eller sine rum ud fra de konkrete behov," understreger Allyson Strowbridge.

 



Virksomhedens huddle room(s) skal man typisk hverken booke eller reservere. Det
skal stå åbent og invitere til impulsiv brug blandt husets ansatte hele dagen lang.
                                                                                                                 
            Fotos: iStock

 


Samtalerummets intime format og uformelle atmosfære gør det ikke mindst ideelt til brainstorming, teamdiskussioner, hurtige statusopdateringer m.v..

Først som sidst bør huddle-rummet tilbyde en behagelig atmosfære og uformel feel-good ramme for dagens spontane, korte sammentræf eller hurtige videndeling-sessions og breaks mellem teamkolleger.


Design- og gamechanger

Undersøgelser viser, at op til 75-80% af alle møder i moderne kontorvirksomheder i dag blot rummer to-fire deltagere, hvorfor husets større møde- eller endog konferencelokaler som oftest benyttes som mere end halvtomme.

Efter pandemien har det globale kontormiljø - i takt med udbredelsen af de hybride arbejdsmønstre - over en bred kam bevæget sig i retning af udstrakt fleksibilitet, øget innovation og intensiveret samarbejde. 

 



Først som sidst bør huddle- eller samtalerummet udstråle behagelig atmosfære og
tilbyde uformel feel-good ramme for spontane sammentræf, videndeling-sessions
og breaks etc. mellem teamkolleger.
 

 


I samme takt og tidsrum har huddle-rummet udviklet sig til en markant gamechanger inden for moderne kontordesign med sit helt eget mindset for tilgængelighed, fokus, atmosfære og teamspirit.

Således sætter mange virksomheder i dag ære og prestige ind på at indrette fancy, spektulære huddle-faciliteter, der skiller sig ud i kontormiljøet og appellerer til samtale, samhørighed og samarbejde.


Indbyde og inspirere

Der findes ingen specifikke retningslinjer for et effektivt huddle room ud over, at det i design, form og udtryk overordnet og i enhver henseende skal indbyde og inspirere til hurtig og spontan fælleskommunikation.

De fleste rum er som oftest udstyret med storskærm, whiteboard, teknik til videokonferencer, skærmdeling samt anden fjernkommunikation og med komfortable siddearrangementer, som kan fremme og facilitere en afslappet og uformel atmosfære under dialoger og diskussioner.


 



Mange virksomheder sætter i dag ære og prestige ind på at indrette spektulære og
fancy huddle-faciliteter, som skiller sig ud i kontormiljøet og appellerer til samtale,
samhørighed og samarbejde.
                                              Foto: Splunk, San Francisco

 

 

"Når firmaet skal designe et huddle room, er det vigtigt at indrette det fleksibelt og tilpasningsparat: Flytbare møbler og skillevægge eventuelt samt det nødvendige tekniske udstyr til at facilitere samarbejde og kommunikation.

Overordnet set bør rummet fremstå som et rigtig indbydende supplement til det omgivende kontormiljø ved at fokusere på og optimere samarbejde samt bringe firmaets teams hurtigt sammen om idéer, problemer, beslutninger," pointerer den australske kontorudvikler Mel Pikos.  ●
 

 

Læs mere her:
Blog.rampart.ca: How to design a huddle room
Blog.cort.com/workplace: How huddle rooms are different
Officespacesoftware.com: What is it and how can you build one that works?
Mediascape.ltd.uk: Everything you need to know about huddle rooms in your workspace 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo