Danmarks 15 bedste initiativer mod tomme gågader – Er din by med?

Find din by:

De seneste mange år er der kommet en tendens til at der kommer flere og flere lokaler til leje. Især butiks lokaler har været hårdt ramt, ikke mindst pga. internettets fremdrift, hvor flere og flere webbutikker presser de fysiske forretninger, kombineret med at de store forretninger og supermarkeder vinder indpas, på bekostning af de små lokale forretninger.

Vi har talt med en række kommuner og handelsstandsforeninger rundt i hele Danmark, for at finde ud af hvad de gør, for at komme de tomme butiks lokaler og tomme gågader til livs.

Rundt om i landet har vi fundet en masse kreative mennesker og organisationer, der er dygtige til at tænke ud af boksen og komme med idéer, der skal være med til at komme butiksdøden til livs.

Du kan læse meget mere om de enkelte projekter herunder, eller gå direkte til det enkelte projekt, ved at klikke på bynavnene i boksen til højre.

Glostrup

Glostrup Rådhus

Med en fantastisk beliggenhed kun 11 kilometer vest for København er Glostrup en populær stationsby med mere end 22.000 indbyggere.

Denne beliggenhed betyder også, at byens detailhandel er i kraftig konkurrence med nabokommunerne. F.eks. konkurrerer Glostrup Centeret med de omkringliggende centre i Albertslund og Rødovre.Men Glostrup har en plan for at forbedre butikkernes overlevelse.

Glostrup står nemlig over for en vigtig byfornyelse, og i løbet af de næste 7-8 år kommer der en letbane til Glostrup og regionaltoget vil igen standse på stationen. Det betyder, at der vil være en direkte forbindelse ind til byen og til Københavns Lufthavn.

Denne forbedring af infrastrukturen betyder, at Glostrup har alle muligheder for at tiltrække flere virksomheder og borgere til byen.

Så hvad er planen for at undgå tomme gågader?

For at binde byen bedre sammen er man ved at udvikle bymidten.

Man vil simpelthen bygge hen over banegraven ved stationen, så man skaber et handelscentrum, hvor butikkerne på hver side af stationen er bundet sammen.

Hvis projektet endeligt godkendes, starter konstruktionen i 2020.

Jesper Rasmussen, som er projektlederen, udtaler:

”Jeg tror på, at vi med udgangspunkt i området på og omkring Banegårdspladsen vil kunne skabe et nyt og attraktivt område. Det kommer både nuværende og kommende beboere i Glostrup til at opleve som en fantastisk forbedring”.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Grindsted

Grindsted Kirke

Grindsted er en lille by i Region Syddanmark beliggende i Billund kommune med 9.700 indbyggere.

Grindsted kan dateres helt tilbage til 1300 tallet og med byens vartegn, Grindsted kirke og Billund Museum, er der mange spændende oplevelser for den kulturelt interesserede.

Ligesom andre mindre byer oplever de, at centraliseringen af detailhandlen og udbredelsen af nethandlen gør det svært at bibeholde butikslivet og livet i byen generelt.

Så hvad gør de for at forhindre tomme gågader?

Vi tog en snak med en af byplanlæggerne i Billund Kommune, Merete Schafbuch, som fortalte os om et nyt projekt de har lavet for at skabe liv i byens gader fremadrettet.

Merete udtaler:

”Vi har bygget en legeplads på gågaden, for at skabe liv og plads til leg i byrummet”

Merete fortalte, at de har ikke så store udfordringer med tomme butikker på nuværende tidspunkt men er meget opmærksomme på, hvad de kan gøre, så det ikke bliver et problem. Ved at bygge en legeplads på gågaden i Grindsted, bliver der skabt et naturligt åbent område, hvor børnefamilier kan tage en pause. Dels gør det oplevelsen med at handle sjovere for hele familien, og så skaber det mere liv i gågaden, der kan være med til at tiltrække mere handel i de omkringliggende butikker.

I fremtiden er der planer om at nedsætte en projektgruppe, der skal se på hvordan der kan laves byfornyelser og byudvikling i byens gader, der kan skabe liv og vækst. Projektgruppens ansvar bliver ligeledes at nedfælde planer, for hvordan kæder og andre forretninger kan blive tiltrukket af en lokation i Grindsted, så det aktive handelsliv kan fortsætte i mange år fremover.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Herning

Skilt fra Herning station

Hvis du nogensinde har været i Herning, så ved du også, at Herning er en af storbyerne i Midtjylland med næsten 50.000 indbyggere.>/p>

En af udfordringerne som Herning kommune har, er at den centrale gågade er for lang ifht. den nuværende trafik af kunder. Kundegrundlaget er for lille, og det vil føre til butikslukninger og udeblevene investeringer i mere detailhandel.

Så hvordan kan man gøre gågaden i Herning mere attraktiv, så der kan komme mere liv i gaden?

En projektgruppe er gået i gang med at undersøge diverse initiativer, og vi faldt over en af deres forslag, som sikkert kan inspirere andre byer – Åndehuller.

En af idéerne er at skabe åndehuller i byens gågade. De såkaldte oaser giver de besøgende mulighed for at tage en pause fra shopping, og det skaber et hyggeligt miljø.

Men hvad er åndehuller?

Når der er butikker på rad og række, så kan en gågade meget hurtigt blive alt for lang, og derfor kan åndehuller være et frisk pust, til at skabe liv.

En af mulighederne er at have cafeer og restauranter, med mulighed for at sidde på gaderne, så der kommer udendørs liv, af de eksisterende kunder.

En anden mulighed er at få skabt liv ved at have lokale markeder og gadesælgere, der kan råbe kunderne op og dermed skabe flere aktiviteter.

Den tredje mulighed er at kommunen arbejder med beplantning og kunstinstallationer eller f.eks. en legeplads som i Grindsted.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Ikast

Strøget i Ikast

Når du ikke ser kvinderne fra FCM Håndbold spille på hjemmebane eller er ude og opleve kulturen omkring Ikast kirke, vandværksmuseet eller Ikast-Tårnet, så kan det være, at du slår dine folder omkring Danmarks eneste overdækkede gågade, der ligger i Ikast.

Ikast er en mellemstor by i Midtjylland, med mere end 15.000 indbyggere, som i mere end 25 år har haft Danmarks eneste overdækkende gågade.

Den varetages af den lokale centerforening, der står for vedligeholdelse og opdatering af tag og døre m.m. så de mange handlende altid kan gå rundt i tørvejr mellem de mange butikker.

Som andre mindre byer er det vigtigt for Ikast at skille sig ud fra mængden, da der er intensiv konkurrence om kunderne.

Selvom ”centeret” i Ikast er aflukket og giver en stemning af at man handler i et indkøbscenter, så er det stadig en kommunal vej centerforeningen har bygget tag over. I samarbejde med lokale-ejerne hjælper de med at finde nye virksomheder til at overtage de tomme lokaler, når der er en naturlig udskiftning.

I Ikast har de ikke de store problemer med mange tomme butikker, men dette kan skyldes den gode overdækning der har holdt de handlendes sko tørre i 25 år.

Men ligesom andre byer står Ikast også overfor udfordringer med tomme gågader. Dette kom f.eks. til udtryk ved at Top-Toy lukkede den lokale Fætter BR-butik, da Toys’R’Us åbnede i nærheden. Top-Toy ejer begge kæder, og besluttede at to butikker var en for mange. Beslutninger som disse giver sikkert god mening for virksomhederne, men det betyder, at gågaden rammes.

Fremtiden sikres ved et tæt samarbejde med kommune, centerforening og de lokale udbydere af lokaler, hvor byrum, handel og udbuddet af kultur, kunst og forretningsliv skal forbindes endnu bedre, så kunderne fortsat bliver ved med at handle i Ikast centrum.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

København

Nyhavn i København

Selvom København er det suverænt største byområde i Danmark med næsten 1.300.000 indbyggere, så er der udfordringer med at tiltrække de rigtige butikker til byens mange shopping gader. Også til Strøget selvom det er den mest trafikerede shopping gade i Danmark (og verdens næst længste).

Grundet den store popularitet fra kunderne og den eksklusive placering i byen er huslejen også helt i vejret, hvilket kan skræmme mange små butikker væk, så det kun er de store kæder som kan overleve.

Pop-up konceptet er en løsning til at få flere små, spændende virksomheder ind i bybilledet. Bl.a. på Nyhavn hvor butiksindehaver af Shopivers, Andreas Jensen, er begyndt at udleje dele af sine lokaler i kortere perioder. F.eks. kan man leje for én dag, en uge eller en måned.

På den måde sikrer han, at lokalerne ikke står tomme, samtidig med at iværksættere får mulighed for at afprøve deres koncepter i det virkelige liv, uden at de skal have alt for mange penge op af lommen.

Og lige netop iværksætterne er vigtige for en international metropol som København, hvor forbrugerne hungrer efter nye trends hele tiden.

Problemet med pop-up konceptet er at udlejerne skal lave ekstra meget arbejde og dermed bruge en del flere penge på lejerne, hvis de kun lejer lokalerne for en dag, en uge eller en måned af gangen. Der er meget administrativt arbejde forbundet med kontrakter og det praktiske der er med at lade dem flytte ind, på trods af, at disse pop-up lejere ikke sætter de samme krav til lokalernes stand.

Pop-up butikker har været store i mange år i udlandet, hvor byer som bl.a. New York har brugt det meget. Dette skyldes bl.a., når en gade har meget fodtrafik, så er der mange potentielle kunder, hvilket er en fordel, både for de faste koncepter, men også koncepter, der måske bare skal afprøves i praksis, inden en iværksætter kan investere et stort beløb i etableringen af en egentlig forretning.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Lemvig

Lemvig pinned på kort

Lemvig er en lille by med godt 7.000 indbyggere i det nordvestlige hjørne af Region Midtjylland. Størrelsen og beliggenheden på byen betyder, at der er mange tomme butikker, som venter på en lejer.

Dette problem er desværre meget normalt, hvis man kigger på landsgennemsnittet over tomme lejemål og på hvordan forbrugerne flytter deres handel til internetbutikkerne eller de større byer i nærheden.

I Lemvig har Eventchefen for Lemvig Handel, Michael Vendelbo, sat sig for at skabe en drejebog, eller game plan som han kalder det, for hvordan nye butikker kan komme til byen.

Idéen er, som vi også har set det i flere andre byer rundt i landet, at lave en manual for hvordan nye forretninger kan etablere sig i byen, samtidig med at de tilbydes networking med andre relevante personer i området, så de kan blive en succes fra starten.

En af de ting der adskiller planen fra Lemvig fra andre projekter vi har set rundt om i landet, er at Michael Vendelbo foreslår en mentorordning, hvor nye erhvervsdrivende og iværksættere, som vælger at slå sig ned i byen, får en mentor tilknyttet de første 3 måneder af forretningens liv. Dette giver dem mulighed for at sparre med en lokal ekspert og dermed få en flyvende start i lokalmiljøet.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Maribo

De små gader i Maribo

Maribo er en lille by på Lolland, der med sine godt 6.000 indbyggere er en gammel købstad med en utroligt rig kultur. De tager hånd om de lokale værdier og omfavner nytænkning, hvilket tiltrækker tusindevis af turister hvert år.

Hvis du nogensinde har besøgt Maribo, vil du opleve det ældre bykvarter med små gader og stræder, som tager dig flere hundrede år tilbage i tiden.

Da vi talte med Business Lolland Falster, fortalte de os, at de ikke havde planer om at Maribo skulle være en stor handelsby i fremtiden, fordi grundlaget for store butikskæder og specialbutikker ikke var i byen.

Men det betyder bestemt ikke at Business Lolland Falster, eller de andre interessenter i området, har planer om, at byen bare skal falde hen og have tomme gågader.

”Maribo er en turistby med en gammel historie og mange kunstinteresserede bor i byen og kommer langvejsfra for at besøge den, hvilket betyder at vi skal fokusere på at udvikle byens kulturliv i fremtiden.”

- Thomas Rasmussen, Forretningschef, Business Lolland-Falster

Ved at fokusere på kunst i bybilledet og ved at give lokale kunstnere en økonomisk fordel ved at placere deres gallerier i byerne, betyder det, at de kan tiltrække en del kunstinteresserede til Maribo. De får en anderledes oplevelse end blot shopping, som de allerede kan få i de konkurrerende byer.

Maribo er et interessant eksempel på, hvordan man som by kan tænke anderledes for at undgå tomme gågader.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Nakskov

Gågaden i Nakskov

Nakskov er den største by på Lolland med sine næsten 13.000 indbyggere. Nakskov huser flere store industrivirksomheder heriblandt havregrynsfabrikken OTA og Nakskov Sukkerfabrik, der også beskæftiger mange af byens indbyggere.

Men på trods af de mange store virksomheder har Nakskov i flere år haft problemer med at tiltrække butikker til de centrale områder i byen. De har derfor taget nye og alternative midler i brug.

På Lolland Falster har butiksdød og tomme gågader desværre været hverdagskost i mange år. For at få greb om problemet ved roden satte Business Lolland Falster sig sammen med kommunen, handelsforeninger og andre interessenter, der ville deltage i projektet. Formålet med dette møde var at udbygge byerne og skabe liv i gaderne igen.

Sammen kom de op med idéen om, at Nakskov skulle være en iværksætter by. En af idéerne var at tilbyde iværksættere gratis husleje i en begrænset periode, hvor konceptet blev afprøvet. Og hvilken bedre mulighed findes der for at udvikle et koncept, end hvis du kan spare en af de største udgifter væk.

Business Lolland Falster har arbejdet hårdt for at nå frem til en løsning. Resultatet af projektet er, at de tilbyder iværksættere op til 1 års gratis husleje. De har allerede modtaget mange henvendelser fra spirende iværksættere, der er interesserede i at udvikle deres forretninger samtidig med, at de udvikler området.

I første omgang er projektet gældende for en række lokaler i Nakskov. Business Lolland Falster vil løbende evaluere projektet med håb om, at det kunne være interessant i andre byer som fx Sakskøbing. Thomas Rasmussen fra Business Lolland Falster fortæller:

”Vi har arbejdet meget med de tomme butikslokaler, for at finde den helt rigtige løsning for os, der både fylder lokalerne op, men som også giver iværksætterne mulighed for at udvikle deres forretning, så de kan fortsætte deres forretning, efter det første år.”

- Thomas Rasmussen, Forretningschef, Business Lolland-Falster

Større provinsbyer som Nakskov og Sakskøbing er vigtige byer at have et aktivt butiksliv i, da det skaber liv og stemning i gaderne, samt giver nytilflyttede flere muligheder.

Men der skal ikke være butikker for enhver pris, hvis der ikke er et marked for det. Det er derfor vigtigt at kigge på hvilke målgrupper der er i byerne.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Odder

Handelsgaden i Odder

Selvom Odder med sine godt 12.000 indbyggere ikke er nogen lille by i det midtjyske, har Odder som mange andre byer haft problemer med at tiltrække butikker til området.

Odder er en forstad til den jyske storby Aarhus. Odder ligger kun 21 kilometer fra Aarhus, hvilket betyder, at mange vælger at gøre deres indkøb i Aarhus fremfor Odder.

Dette skaber nogle udfordringer for det lokale butiksliv i Odder, da det er svært at tiltrække butikker. Mange kæder har allerede en butik i Aarhus, Skanderborg eller Horsens, der ligger henholdsvis 19 og 25 kilometer fra Odder. Det er derfor svært at skabe incitament hos butikskæderne til at åbne endnu en butik i samme område.

I håb om at skabe lidt ekstra liv både i deres egen forretning og i Odder valgte Jesper Christensen sammen med sin far Johan at åbne en fysisk butik til sin webshop – Helseworld.dk. Ud fra deres synspunkt var der behov for en helsekostbutik i Odder. Begge savnede de også det nærvær og forhold man får til sine kunder, når man står ansigt til ansigt med dem, og kan rådgive dem om produkterne. Efter deres mening er det også, noget mange ønsker, når de køber helsekost.

Men hvad Jesper og Johan måske ikke havde tænkt på er, at de er med til at trække statistikken i den anden retning, ved at åbne en fysisk butik til deres webshop.

Webhandel er en af de helt store syndere, når det kommer til butiksdød og tomme gader i mange af landets byer, fordi markederne har flyttet sig. Mange webshopejere tænker ikke over, at de skal have et lager, så hvorfor ikke kombinere det med en fysisk butik? På den måde ville lokale borgere kunne nyde godt af at handle lokalt samtidig med, at der skabes liv og glade dage i landets gågader.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Odense

De små gader i Odense

Odense er med den centrale beliggenhed på Fyn et knudepunkter i Danmark. Med sine godt 177.000 indbyggere er der et kæmpe marked for butikslivet i området.

Odense har i mange år været utroligt gode til at omfavne byens historie og ikke mindst historien om forfatteren og digteren H.C. Andersen, som jo oprindeligt er født og opvokset i Odense.

I 2005 fejrede byen 200 året for digteren med mange kulturelleevents og opsætninger af digterens værker på scener rundt omkring i byen.

I uge 34 holder Odense deres årlige H.C. Andersen festival, hvor byens butikker, restauranter og caféer går sammen om at skabe en god stemning og en masse aktiviteter til de mange lokale og besøgene der lægger vejen forbi.

Festivalen har en stor økonomisk påvirkning på byens liv. I forbindelse med festivalen bliver der sat fokus på, de tomme lokaler der er i byen. I samarbejde med udlejere bliver der lavet midlertidige forretninger i forbindelse med festivalen, hvor der opsættes festivalkontor og lign. i nogle af de tomme butikslokaler.

Dette stemmer meget overens med nogle af de tendenser, der er set i andre byer i landet. Her har iværksættere også åbnet pop-up butikker i kortere perioder for at drive besøgende til midlertidige afprøvelser af koncepter.

H.C. Andersen festivalen er et tilløbsstykke uden lige, der bringer liv i Odenses gader og tiltrækker mange tusinde mennesker fra nær og fjern. Mange vil gerne opleve den magiske verden, som vi alle kender fra H.C. Andersens bøger, vi fik læst op fra, da vi var børn.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Silkeborg

Gågaden i Silkeborg

Hvis du nogensinde har været på Silkeborg egnen, så ved du, at byen har en rig historie. I Silkeborg er der fundet tegn på, at der har levet mennesker i området allerede fra før Kristi fødsel. Kulturskatte som Gravballemanden, Tollundmanden og Ellingepigen er fra år 200 – 400 før Kristi fødsel.

Silkeborg er en by i Midtjylland med godt 44.000 indbyggere. Byens lange og rige kulturhistorie har vist, at de ikke kun har kunne skabe liv i byen i flere tusinde år, men også at de har et rigt handelsliv med spændende butikker og folk i gaderne.

Silkeborg er så privilegerede, at de aldrig har manglet forretninger i byens gader, både pga. det rige handelsliv og de mange indbyggere der er i Silkeborg og omegnsbyerne.

For et skabe et anderledes og mere blomstrende handelsliv sidder de ikke på hænderne i byen, men arbejder løbende for at berige byen og livet omkring butikkerne med gode idéer og innovative løsninger på udviklingen.

En af måderne de har gjort det i Silkeborg, er ved at omdanne Østergade, der er en af de centrale gader i byen, til en mild form for gågade. Det betyder, at det stadig er lovligt at køre på gaden.

Ved at fjerne gadeparkering og lave ny belægning på vej og fortov, der passer sammen med belægningen på det tilstødende torv, er det meningen, at der skal komme mere liv i gaden og skabes grobund for et mere aktivt handelsliv til de mange handlende i Silkeborg.

For stadig at kunne tilbyde parkeringspladser til de mange handlende, er der blevet bygget en parkeringskælder, så folk fra oplandet kan komme kørende i deres bil, når de skal handle i Silkeborg.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Struer

Struer pinned på et kort

Det er ikke sikkert, du kender den lille vestjyske by ud til Limfjorden – Struer. Byen huser godt 10.000 indbyggere, men nu er det tid til at læse lidt op på dem.

Struer er måske ikke en stor by, men inden for erhverv huser de bl.a. det verdenskendte brand Bang & Olufsen, der beskæftiger godt en 5. del af byens indbyggere.

Om det er Bang & Olufsen, der står bags Struers strategi om at være nationalt kendt som Lydens By i 2025 vides ikke, men det er nu engang det mål, som byrådet har søsat en plan om at være.

Ved at lægge planer om entreprenørskab, oplevelser, byliv, natur, velfærd og livskvalitet vil Struer ud fra visionen om, at de skal være kendt som Lydens by sætte projekter i verden, der kan bringe mennesker, natur og virksomheder sammen i en større enhed.

Projektet i sig selv handler ikke om bare at fylde byens tomme lokaler op med forretninger, men også at få byen til at smelte sammen. Formålet med det er at kunne tiltrække virksomheder, der ønsker at skabe og være anderledes, inden for de visioner der er sat af byen.

Grundet den store udbredelse af nethandel kan man ikke forvente, at alle små købstæder vil have et rigt forretningsliv de næste mange år. Af den grund er det vigtigt at tænke ud af boksen, når det gælder strategi og branding af byer, så byer som Struer stadig kan tiltrække virksomheder, der skal bruge arbejdskraft fra de mange indbyggere i byen.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Tønder

Handelsplads i Tønder

Du kender måske allerede bynavnet Tønder eller ”Tynne”, som de lokale kalder byen, der er navnet på en lille landsby i Sønderjylland. Tønder har været en aktiv landsby siden 1100 tallet og fik titlen som købstad helt tilbage i 1243, hvilket gør den til landets ældste købstad.

Tønder har på trods af sit lave indbyggertal på omkring 7.500 et aktivt handelsliv. Udover et daghospital har byen også en del uddannelsessteder såsom VUC, HF, gymnasium og handelsgymnasium, hvilket tiltrækker mange unge fra byen og dens opland.

Tønder er rig på historie og har bl.a. en meget populær årlig folke- og jazzmusik festival kaldet Tønder festival, som hvert år tiltrækker mange tusinde gæster, der elsker god musik.

Ud over musikken rummer Tønder også det Gamle Apotek, der er kendt for sit store julemarked, som rummer Skandinaviens største juleudstilling.

Selvom Tønder er en lille by med et lille indbyggertal, har de været rigtig dygtige til at tiltrække butikker fra store kæder.

Kæderne vil gerne slå sig ned i den gamle handelsby, fordi byen er dygtig til at tiltrække kunder. Det er dog ikke det eneste Tønder kan, byen er også god til at skabe gode forhold til deres forretningsdrivende.

En af de ting Tønder handelsforening har været rigtig gode til i forhold til at tiltrække butikkerne, er at tilbyde de erhvervsdrivende starthjælp. Starthjælpen har gjort det lettere for butikkerne at slå sig ned og over en kortere periode, tjene penge, hvilket har gjort Tønder til en attraktiv by at drive forretning i.

Når der tales om starthjælp, så foregår det på den måde, at en række lokale virksomheder er gået sammen om at rådgive de nye forretninger om, hvilke forhold der er brug for, for at skabe en attraktiv forretning.

Her lægges der vægt på konkrete fakta som, hvor store skal lokalerne være, hvor mange ansatte er der brug for, samt hjælp til håndtering af lokale forhold, til hvordan man annoncerer og tiltrækker kunderne til sin butik.

I samarbejde med lokaleejerne tilbydes der i nogle tilfælde et tilbud om trappehusleje. Dette betyder, at ny indflyttede butikker har mulighed for at få en billigere husleje i en kortere periode. Tilbuddet gør, at butikkerne kan blive etableret og finde fodfæstet, inden alle udgifterne slår sig helt fast i budgetterne.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Aabenraa

Gågaden i Aabenraa

Aabenraa er den hyggelige lille by i Sønderjylland med godt 15.000 indbyggere. På trods af størrelsen har Aabenraa altid været et godt sted at have butik. Desværre har byen de seneste år oplevet, at butikker lukker og lokalerne står tomme.

Dette har medført, at der kommer færre kunder i gaderne og der lægges færre penge i byens detail forretninger.

Et af problemerne i projektet er, at mange af dem der ejer lokalerne med de tomme butiksvinduer, ikke interesserer sig for området omkring Aabenraa, da de ikke selv er fra området. Det er derfor op af bakke for byens mange interessenter at få fyldt de tomme lokaler ud.

Af den grund er Aabenraa kommune, Shop i City, Business Aabenraa og Aabenraa erhvervsråd gået sammen om at lægge en plan for, hvad der skal ske med byens detailhandel over de næste 10 år.

Mange byer benytter sig af kortsigtede løsninger til at udfylde de tomme lokaler, der står til rådighed. Aabenraa kommune og de andre foreninger der er med i projektet har en helt anden tilgang, de vil nemlig gerne lægge en plan, der kan sikre byens handelsliv over de næste 10 år.

Det er jo desværre svært at spå om fremtiden, og hvem havde for 10 år siden forestillet sig, at vi i Danmark ville have så mange tomme butikker?

Aabenraa kan derfor gå foran i deres vision ved at planlægge, hvordan deres by skal se ud om 10 år, og hvordan de kan binde byens handelsliv og kultur sammen til enhed, med en langsigtet plan.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Aalborg

Stor folkemængde samlet i Aalborg

Selvom Aalborg ligger i top 5 over de største byer i Danmark med mere end 113.000 indbyggere, så mærker de stadig, at der kan opstå huller i byens gågader, når butikker vælger at lukke deres lokale lokationer.

En lokal iværksætter i Aalborg, Morten Grau Jensen vil have initiativtagere og udlejere til at vågne op og tænke alternativt, så der kan komme liv i gaderne igen.

Selv har han åbnet en konceptbutik, Legeplads i 3 måneder med stor succes i Aalborgs gågade.

Ved at åbne en konceptbutik, kommer der liv i gaden og butikkerne omkring bliver glade, da flere besøgende i gågaden, betyder flere potentielle kunder til dem også.

Desværre er mange af udlejerne og ejendomsmæglerne i området ikke just glade for denne type udlejning, da det er dyrt og tidskrævende.

Ejendomsmægleren der finder en lejer, skal ofte have et salær af første års leje, et salær de ikke kan få i samme størrelse, hvis lejeperioden kun er gældende i fx 3 måneder.

Men samtidig er der også mange muligheder for midlertidige konceptbutikker, hvor forretningsdrivende gerne vil sælge mange varer i en kort periode.

Nogle gode eksempler på disse er butikker med salg af fx julepynt eller forretninger med fyrværkeri og andet nytårsudstyr, der kun har et marked for deres produkt i få måneder af året.

Der findes også mange andre koncepter, som fx outlet koncepter, hvor indretning og kvaliteten af lokalerne ikke betyder så meget, som det ville gøre for etablerede butikker. Her skal udlejer ikke bruge en masse penge på istandsættelse, hvis en midlertidig forretning flytter ind.

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Din By?

Storkespringvandet ved akseltorv

Som i kan læse her på siden, så har vi arbejdet hårdt for at finde en masse inspirerende historier fra hele landet, som viser:

”Selvom man er en lille by, så kan man sagtens skabe store resultater, eller drømme store drømme”

- Jakob Dalhoff, CEO, Lokalebasen.dk A/S

Men der findes stadig rigtig mange historier rundt omkring I landet, der blot venter på at blive fortalt.

Ligger I inde med en af disse historier, og har I lyst til at dele den med andre byer? Så hører vi rigtig gerne fra jer.

Vil I gerne fortælle jeres historie? Så send os meget gerne en e-mail på rs@lokalebasen.dk Så tilføjer vi den med glæde til vores artikel og vores kort i toppen af siden.

Er der spørgsmål til nogle af artiklerne på siden, eller kommentarer hertil, så hører vi også meget gerne fra dig på rs@lokalebasen.dk

Del historien på sociale medier

Del på Facebook    Del på Google Plus    Del på Linkedin    Del på Twitter  

Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo