10 Instagram tips der kan styrke dit firmabrand

10 Instagram tips der kan styrke dit firmabrand

16
jun
2015
Steen Uno
I januar 2015 passerede Instagram - øjeblikkets måske hotteste sociale medie - et svimlende antal af 300 millioner aktive brugere. Se her, hvorfor din virksomhed også hurtigst mulig må i gang med at markedsføre sig og jer på Instagram.
16
jun
2015
Steen Uno



En bred vifte af verdens største virksomheder har forlængst gjort det eksplosivt voksende fotode-
lingsnetværk til en af de vigtigste medspillere i deres daglige firmabranding.

Hvad der i 2010 startede som ny ukendt fordelings-app, har - efter Facebooks milliardopkøb af
Instagram to år senere - udviklet sig til tidens måske succesrigeste sociale mediekanal.

Mens netop Facebook i disse år meldes i tilbagegang blandt de unge, vender fortsat flere firmaer
sig mod Instagram for at nå ud til markedets yngre brugergrupper.

Nye undersøgelser har således vist, at de såkaldte posts på Instagram i dag performer helt op til
58 gange bedre end Facebook samt 120 gange bedre end Twitter.


Brand awareness

Med få enkle greb og virkemidler kan Instagram skabe værdi for også dit firmas daglige markedsføring på de sociale medier alias smartphones og tablets.

Det hotte sociale netværk kan hurtigt blive en meget interessant eksponeringskanal, hvor også din virksomhed kan intereagere med jeres kunde- og målgrupper, andre firmaer m.fl..

    Instagram handler nemlig ikke kun om flotte lækre fotos og
    fancy billedsprog, men først som sidst - ja, måske især - om
    aktuel til stedeværelse og eksponering - brand awareness - på
    de mobile enheder.

Og fotomediet vil på få øjeblikke komme til at spille en central rolle i virksomhedens marketing-, PR- og social media-strategier.

Når du først har sendt dine posts på Instagram, vil de blive delt og måske meget hurtigt brede sig via Facebook, Twitter eller Tumblr og dermed - via et enkelt klik - være i stand til at ramme et stort antal potentielle kunder.

Magasinet NINEtoFIVE giver dig her 10 skarps tips, der kan få også dit firma med på Instagram og fra dag bidrage til at styrke virksomhedens synlighed og brand:


10 tips der rykker

1. Planlæg din Instagram-indsats
Diskutér og definér jeres mål, temaer, indsats samt den rolle, som firmaets ny Instagram-profil skal spille i jeres overordnede kommunikationsstrategi. Brug firmaets navn som profilnavn og logo som profilbillede, tilføj en kort beskrivelse om virksomheden, præsentér jeres tjenester eller produkter - og glem ikke at linke direkte til firmaets hjemmeside for yderlige info.
2. Skab firmaets egen stil og identitet
Dine followers vil lynhurtigt danne sig forventninger til jeres nye Instagram-profil. Skab derfor jeres egen stil med høje krav til fotovalg, beskæring m.v.. Jeres fotoflade på Instagram behøver ikke nødvendigvis ligne jeres øvrige markedsføring. Vær bevidst om, at det enkelte foto altid skal være i stand til at tiltrække sig optimal attention, der kan fange brugerne i forbifarten, når de scroller.
3. Del på Facebook, Twitter og blogs
Del straks et nyt Instagram-post videre til virksomhedens followers på de øvrige sociale medier, blogs etc.. Link direkte op med Facebook, Twitter etc., så dine Instagram-indslag automatisk også offentliggøres her, tiltrækker nye potentielle brugere og tilfører jeres virksomhed endnu større og overbevisende, værdiskabende eksponering.
4. Hashtag jeres firmabrand
Undersøgelser har fastslået, at hashtags genererer flere kommentarer og likes på dine Instagram-fotos - du har mulighed for at oprette op til 30 aktive tags pr. foto. Hashtag altid jeres eget brand, når I poster opslag. Husk også at hashtage, hvad andre kunne tænkes at søge på, og når firmaet lancerer nye produkter, services eller markedsførings-kampagner.
5. Visualisér virksomhedens stories
Brug Instagram til sammenhængende, kreativ og visuel storytelling om din virksomhed. Giv jeres followers et kig ind bag facaden, f.eks. ved et firmaarrangement, et møde, den daglige frokost i kantinen etc.. Iscensæt jeres produkter, invitér firmaets followers til at blive en del af jeres historie - kun din egen fantasi og kreativitet sætter grænser for jeres uanede muligheder på Instagram.
6. Vis at firmaet er på forkant
Vis og eksponér, at din virksomhed er på forkanten i din branche, på markedet, ja, i mediebilledet i det hele taget. Posts med trendy og hotte emner kan  give firmaet endnu flere followers. Halvdelen af al respons i de sociale medier kommer  inden for de første seks timer - på Instagram falder likes og kommentarer endnu hurtigere - så det er vigtigt at time efter, hvornår dine followers er online.
7. Post regelmæssigt - less is more
Planlæg et flow, hvor I poster jeres Instagram-indlæg med regelmæssige mellemrum. Det skaber troværighed, at du ikke "overfodrer" dine followers. Fordel evt. flere fotos fra samme begivenhed over flere dage. Husk samtidig, at less is more: Formulér dine budskaber med så korte og præcise informations-enheder som muligt, så de går lettere ind på ´lystavlen´ ...
 
8. Reagér og interagér på respons
Like og kommentér andres posts! Tag dig tid til at besvare og følge op på kommentarer til firmaets egne Instagram-opslag. Repost dine konkurrenters fotos og gør ad den vej deres followers til dine egne. Interaktion er og bliver kodeordet til vedligeholde, udbygge og udvikle forholdet mellem din virksomhed og aktuelle som nye potentielle kunder.
9. Markedsfør firmaet med videoklip
Brug Instagram til at markedsføre firmaet med korte videoklip (3-15 sekunder) - jeres followers bruger i forvejen meget af deres online-tid med at kigge videoer. Her er mulighederne også næsten uendelige. Bedste eksponering opnår oftest videoklip med et underholdende, sjovt, oprørende, usædvanligt indhold - egnet og oplagt til at blive like´t, kommenteret og videredelt til nye followers.
10. Engagér med en konkurrence
Du kan med passende mellemrum med held øge firmaets synlighed og engagere jeres followers med en konkurrence på Instagram. Bed for eksempel dit publikum om at uploade fotos på et unikt hashtag, som firmaet i bedste fald kan bruge i sin branding. Husk at sætte en passende præmie på højkant og udnyt også præmieoverrækkelsen optimalt i jeres brugerengagement på Instagram. 


 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo