arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Mo covid 19 survey report 2020

COVID-19 tvinger firmaer til at nedskalere kontorlokaler, lejemål og medarbejdere

28
sep
2020
Steen Uno
Kontormarkedet verden rundt er i opbrud. Følgerne af forårets corona-nedlukning har vendt op og ned på virksomheders pladsbehov, så udlejerne bløder, og investorerne går stand-by, understreger den ny COVID-19 Survey Report fra udlejningsportalen MatchOffice.
28
sep
2020
Steen Uno


 

 

 

 

Fire ud af fem kontorvirksomheder i Europa, Asien og Nordamerika forventer, at følgerne af COVID-19 nedslaget uundgåeligt kommer til at influere på deres fremtidige leje- og kontraktforhold.

Corona-nedsmeltningen påvirker økonomien negativt hos tre ud af fire (73%) europæiske virksomheder - hos hele ni ud af 10 (88%) asiatiske og nordamerikanske.

Syv ud af 10 europæiske virksomheder tvinges af pandemien til at nedskalere deres fysiske kontormiljø, mens 58% af asiatiske kontorvirksomheder, 38% af de europæiske og 25% af de nordamerikanske kalkulerer med forestående personalenedskæringer.

Så dystert tegner situationen ifølge en ny undersøgelse fra den internationale kontorudlejningsportal MatchOffice, COVID-19 Survey Report 2020, der stiller skarpt på coronakrisens indflydelse på erhvervsudlejnings-branchen.


Nedskalering

"Lige nu presses udlejere og lejere over hele verden til at skalere ned til “the new normal” og reorganisere deres kontorarealer og miljøer til at opfylde alle de nye sikkerheds- og sundhedskrav.

Størstedelen af vores respondenter erkender, at de tvinges til at sadle om, downsize deres lejemål. Et stort antal af dem presses til at skære blandt deres ansatte oven på coronaens voldsomme nedslag," siger Jakob Dalhoff, CEO hos MatchOffice.


 



Syv ud af 10 europæiske firmaer må skalere ned i deres kontorrum og miljøer. Mere
end hver tredje kontorvirksomhed forventer at skære i medarbejderstaben, viser en
ny COVID-19 Survey Report fra MatchOffice.                                              Fotos: iStock

 


Ifølge den aktuelle undersøgelse - baseret på rapporteringer i august fra 1.172 kontorudbydere i 53 lande - har den globale coronakrise bevæget 42% af nordamerikanske, 52% af europæiske og hele 77% af asiatiske kontorarbejds-givere til at antage en ny positiv indstilling til begrebet working from home.  

"Konkret har omkring hver anden kontorudbyder i Europa, Asien og Nordamerika i deres genåbningsfaser indført en lempeligere praksis for medarbejdernes homeworking, viser vores ny MatchOffice-survey," siger Jakob Dalhoff.  


Lejeopsigelser

Andre aktuelle undersøgelser bekræfter, at pandemien har ændret i tituisindvis af kontorlejeres behov. På grund af telekommunikation eller økonomisk nedtur vil formentlig langt de fleste lejere aldrig nogensinde igen få brug for så meget plads, som de lejede.

Således vurderer tre fjerdedele af 500 engelske erhvervsledere i en survey, at COVID-19 vil presse deres firmaer til at skalere ned til mindre kontorlokaler i løbet af det næste år. En tredjedel har modne planer om at flytte til mindre lokaler, samme antal er allerede på udkig efter billigere kontorlejemål.      


 



Ifølge den ny COVID-19 Survey Report 2020 fra MatchOffice annoncerer 70% af de
europæiske kontorudlejere, at pandemien vil få indflydelse på deres lejeforhold og
fremtidige lejekontrakter.                                                           Grafik: MatchOffice.com

 


På det asiatiske kontormarked forudsiger investeringsgiganten Morgan Stanley, at hjemmearbejde under corona-nedlukningen definitivt har manifesteret sig som arbejdsmarkedets ny norm.

Asiatiske kontorvirksomheder står således foran at ville opsige 3-9% af deres aktuelle kontorlokaler og arealer. Det vil spare dem for 10-15% i lejeudgifter over de næste tre år.

En af tidens mest oplagte options hedder desk-sharing. Arbejder alle kontoransatte hjemmefra én dag om ugen, vil det ifølge Morgan Stanley reducere den enkelte virksomheds rumbehov med 20%. Får et firma atter brug for mere plads, vil kontorhotel eller coworking space være løsningen.


Ny normal 

Ifølge MatchOffice COVID-19 Survey Report 2020 er kontorudbydere og udlejere over hele verden netop nu i fuld gang med at tilpasse og reorganisere deres kontorlokaler, miljøer samt ejendomme til det globale arbejdsmarkeds nye normal - dens anvisninger, krav og betingelser.

I Europa har coronaen således bevæget seks ud af 10 virksomheder til at indrette ny infrastruktur og reorganisere, hvordan deres ansatte bedst kan genoptage en daglig arbejdsrytme.     


 



"Kontormarkedet går utvivlsomt en udfordrende tid i møde, hvor skiftende realia vil
presse virkelig mange, nok de fleste, operatører til at genoverveje deres lejevilkår,"
forudser 
Jakob Dalhoff, CEO hos MatchOffice. 

 


"Over hele verden er virksomheder i stort tal heldigvis under genåbning. Men på linje med andre cementerer vores COVID-19 survey, at telecommuting har manifesteret sig i en grad, som reducerer firmaers behov for kontorplads, og at de kontorarealer, som de får brug for, bør konfigureres varieret.

Kontormarkedet går utvivlsomt en særdeles udfordrende tid i møde, hvor markedets skiftende realia kommer til at presse virkelig mange operatører, nok de fleste, til at genoverveje deres lejevilkår og downsize deres kontorrum," forudser MatchOffice-direktør Jakob Dalhoff.  ●

 

 

Læs hele MatchOffice COVID-19 Survey Report 2020


                                                                                                                  

 

Læs mere:
Jdsupra.com: How the Pandemic Will Change Office Leases
Kalkinemedia.com/uk: Business Leaders Predict Office Downsizing
Personneltoday.com: Office rents tumble as leading firms back homeworking
Uk.finance.yahoo.com: 73% of UK business leaders predict office downsizing in the coming year

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo trustpilot.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo googlestreetview.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo fdih.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo ejendomsforeningen.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo copyrighted.svg
Ella chatHjælp
Brug for hjælp?close
arrow_backTilbage
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.