De sociale medier 2015: 10 trends for det kommende år

De sociale medier 2015: 10 trends for det kommende år

29
dec
2014
Steen Uno
Hvordan og i hvilke retninger vil de sociale medier (måske) udvikle sig i 2015? Lokalebasen.dk giver her 10 kompetente bud på spirende trends og spændende bevægelser for verdens nye mediekanaler i det kommende år.
29
dec
2014
Steen Uno

Et nyt spændende år for den digitale marketing står og tripper på dørtrinnet. Den globale business-verden har i de seneste år for alvor taget det sociale medieudbud til sig som strategiske boldbaner og konstruktive virkefelter.

De sociale medier tilbyder en fleksibel, effektiv og først som sidst billig kommunikationsform, platfom og kanal for præcis målrettet markedsføring - ikke mindst for små og mindre virksomheder med begrænsede marketing-budgetter.

Eksperter forudsiger, at 2015 bliver året, hvor virksomheder af alle slags og størrelser vil lægge de seneste års ´eksperimenter´ bag sig og i stedet prioritere tid og kræfter på at måle og indkredse, hvad der virker og måske især ikke virker for virksomhedens eksponeringer rundt på de sociale medier. 

Lokalebasen.dk giver her 10 gode bud på, hvor din virksomhed i 2015 især bør spejde efter nye muligheder samt værktøjer i døgnets eksplosive sociale medieverden.

10 sociale medie-trends i 2015

1. Hold øje med LinkedIn
LinkedIn lancerede i 2014 en ny brugerplatform, der udvider firmaers muligheder for at opbygge og udvikle deres professionelle brands ved at involvere deres followers med indhold i større format. I dag bruger 88 procent af B2B-marketingfolk og stadig flere journalister LinkedIn, som i 2015 kun spåes at vokse sig endnu større som markeds-dominerende reference-redskab for arbejdsgiver og -tagere.

2. Instagram styrer
Instagram overhalede i efteråret 2014 Twitter - med nu over 300 mio. månedlige brugere - og vil i 2015 manifestere sin position som markedets vigtigste platform for billedbaseret social media marketing. Tidligere på året lancerede Instagram-app’en mulighed for reklamer med sponsorerede indlæg, hvor virksomheder kan nå sine brugere med tilbud. En tjeneste, som spåes at ville vokse eksplosivt i 2015.

3. Facebook falder
Det er offentlig kendt, at alverdens posts og indlæg på Facebook er for drastisk nedadgående. Denne tendens ventes at fortsætte i 2015, og det gør ondt på virksomheder, som bruger platformen til markedsføring. De kan dog til gengæld glæde sig over, at efterspørgslen på annnoncer sg øvrige betalte indlæg spåes et fortsætte sin vækst.

4. Højdespringeren Ello
Årets store højdespringer har ubestridt været den reklameløse beta-platform, "anti-Facebook"-netværket Ello, som i 2014 tog det sociale mediebillede med storm. I 2015 forventes netværkets mange småfejl og børnesygdomme elimineret, hvorefter netværket vil begynde at tjene penge på, at dets brugere køber sig til ekstra funktioner.

5. Twitter holder tempo
Twitter vil holde tempo og popularitet i 2015 også - ikke mindst takket være sin video-tjeneste, der bliver stadig mere uundværlig for virksomheders branding og brands. I takt med at billedbårent content bliver stadig vigtigere, vil Twitter også vokse sig mere og mere visuel.  

6. Fra Google+ til minus
De seneste års frontrunner Google+ måtte i efteråret opgive sin højt profilerede og unikke "authorship"-funktion, og fiaskoen spåes at blive det sidste søm i Google+-kisten. Forudsigelserne for 2015 er mere end dystre: Eksperter forventer, at Google+ vil svinde helt ind, med mindre Google har en gevaldig overhaling til den parat i ærmet.

7. Blåt marketing-stempel
Social media marketing står foran sit velfortjente ´blå stempel´ som central søjle i content marketing. I 2015 vil marketing-universet endegyldigt indse, at der er to sider af en marketingstrategi: publikation og distribution - og ingen er bedre end de sociale medier til at øge både rækkevidden og synligheden omkring et content.

8. Social medie-shopping
Twitter og Facebook begyndte i 2014 at beta-teste buy-knapper, der vises sammen med tweets og indlæg og som giver brugere mulighed for at foretage et straks-indkøb via et enkelt klik eller to. Forvent blot, at e-shopping op gennem 2015 vil bide sig endnu dybere ind på de sociale medier - bedre sent end aldrig.  

9. Smarties go social
Stadig billigere sensorer har ført til en sand eksplosion af intelligente ´smarties´ - alt lige fra termostater, badevægte og køleskabe til armbånd og smarte ure, der er i stand til at indsamle data og zappe det videre ud på nettet - til Facebook, Twitter og andre sociale platform. Regn trygt med, at den trafik vil fortsætte og med øget volumen.

10. Anonymitet som buzzword
En række anonyme, flygtige sociale netværk poppede op i 2014 - Snapchat, Secret, Whisper, Yik Yak, Telegram m.fl. - og vandt hurtig og stigende popularitet. Efterspørgslen efter anonyme sociale medier, hvor budskabet hurtigt forsvinder igen, vil uden tvivl stige i 2015 - og de store aktører som Facebook og andre vil melde sig også.

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo