arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Smart office 1

Digitale stemme-assistenter tripper for at gøre dine smarte kontorrum endnu smartere

29
okt
2019
Steen Uno
Dine nye familiemedlemmer er muligvis allerede flyttet ind derhjemme hos jer - Siri fra Apple, Google Assistant, Alexa fra Amazon. I de næste år vil stemmeaktiverede personlige assistenter også for alvor rykke ind din arbejdsplads og gøre kontormiljøet endnu smartere.
29
okt
2019
Steen Uno


 

 

 

 

Inden for få år bliver det måske ikke længere din chef, men en eller flere digitale personlige assistenter - a la Siri og Googles Assistant - der hilser godmorgen og sætter dig ind i dagens program og hasteopgaver. 

Kunstig intelligens (AI) vil i de næste år frem brede sig med voldsom hast i alverdens kontormiljøer i takt med, at virksomhederne får øjnene op for og begynder at investere i digitale kontorløsninger.

I første række vil de stemmeaktiverede personlige assistenter, som mange allerede kender hjemme fra dagligstuen, med stigende intensitet markere sig og flytte ind i firmaets forskellige rum og kontormiljøer.

Dette fremtids-scenario var blandt temaerne på det verdensomspændende forsknings- og rådgivningsfirma Gartners konference om den digitale arbejdsplads i sidste måned i London.


Mainstream

"Hensyn til beskyttelse af personlige oplysninger og sikkerhed har hidtil begrænset teknologiens udbredelse til arbejdspladserne, men i 2025 vil de stemmeaktiverde assistenter helt sikkert være mainstream også i virksomhederne.

Din chef vil ikke blive erstattet af en algoritme, men vil anvende en række forskellige AI-konstruktioner, der kan hjælpe med til forbedre og effektivisere mange af de daglige rutineopgaver," siger Matthew Cain, chefanalytiker hos Gartner.


 


Din chef vil i fremtiden betjene sig af forskellige AI-konstruktioner, som kan hjælpe
med til at effektivisere mange af de daglige rutiner, herunder sætte dig i gang med
dagens presserende arbejdsopgaver. Fotos: iStock

 


Gartner vurderer, at globale virksomheder i 2021 vil investere op imod 25 mia. kr. i fremtidens smart speakers, og at hver fjerde af alle de, der er beskæftiget med digitale teknologier i deres arbejdsdag, vil have deres egen stemmeaktiverede digitale kontorassistent.

"Vi ser, hvordan arbejdspladser i stor målestok netop nu har travlt med at indbygge og integrere avancerede sensornetværk i deres fysiske landskaber til brug for rumoptimering, opvarmning og afkøling, energiforbrug, diverse forsyning etc.. Dit fysiske arbejdsmiljø vil virkelig blive beriget med en mængde ny instrumentering og intelligens."


Digitale stemmer

En amerikansk møbelproducent har netop lanceret et hæve-sænke-bord, der stemme-betjenes af Apple’s Siri: "Hey Siri, stand up," eller "Hey Siri, sit down."  

I England gav sundhedsmyndighederne via deres database i sommer borgerne mulighed for at stille spørgsmål om sygdomme til Amazons digitale assistent Alexa: "Alexa. Hvad er symptomerne på skoldkopper?"


 


Gartner vurderer, at allerede i 2021 vil hver fjerde virksomhed, der beskæftiger sig
med digitale teknologier i deres arbejdsdag, have deres egen stemme-aktiverede
digitale kontorassistent.

 


Og Google lancerede i foråret Duplex, en opdateret version af sin Google Assistant, der faciliterer opkald til firmaer, ordrebestillinger, personlig møde- og aftalebooking med videre.

Senest har den amerikanske tech-gigant Oracle udviklet stemme-assistenter til sine forskellige apps, der indbyder koncernens mange daglige kunder til at bruge stemmekommandoer for eksempel til at godkende ordrer, til mødebooking og meget andet.


Don´t worry

"Rundt på arbejdspladserne florerer der helt sikkert en masse frygt for at blive overflødiggjort og erstattet af kunstig intelligens, men for de fleste af os handler det om naturlig udvikling af vores virksomheds arbejdsprocesser," siger Gartner-vicepræsident Helen Poitevin.

"Mange medarbejdere udsættes allerede i dag for AI-løsninger, uden at de nødvendigvis lægger mærke til det: Excel-ark, der beder os tage stilling til forskellige data, AI-dreven tekstbehandling, digitale kalendere og mail-applikationer, der svarer automatisk for os.

Ifølge vores undersøgelser forventer ansatte, at AI skal håndtere rutineopgaver for dem - hjælpe med at reducere fejl, udskille relevant info i store datamængder etc.. Kun forbavsende få frygter, at AI kommer til at give dem problemer," pointerer Helen Poitevin.  ● 

 

 

Læs mere her:

Computerworld.com: Get ready for more AI in the workplace
Aftenbladet.no: ´Verdens smarteste´ bygg ligger på Sola
Theguardian.com: BBC to launch Alexa rival that will grasp regional accents

Computerworld.com: Oracle launches AI voice assistant for its business app suite

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage