arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Persondatabeskyttelse 1

Er du klædt på og nøgleklar til at beskytte virksomhedens data

04
apr
2018
Steen Uno
25. maj træder den ny danske lov om persondatabeskyttelse i kraft - en lov, der kommer til at involvere langt størstedelen af danske virksomheder. Er din tilstrækkelig klædt på og helt klar til at kunne beskytte alle jeres persondata?
04
apr
2018
Steen Uno

 

 

 

 

 

Fra 25. maj i år skal stort set alle virksomheder herhjemme og i det øvrige EU kunne dokumentere, at de overholder alle nye lovkrav til beskyttelse af personlige data.

I modsat fald risikerer den enkelte virksomhed meget alvorlige bøder på helt op til 20 mio. euro eller fire procent af sin årsomsætning, erstatningsansvar og andet.

Konkret medfører den ny databeskyttelseslov en række skrappere krav til virksomheders overblik over og håndtering af kunders, samarbejdspartneres og medarbejderes persondata samt af aftaler m.v. indgået både internt og med it-leverandører.

Omvendt får borgerne en serie nye datarettigheder - som for eksempel at blive glemt og slettet fra virksomhedens it-systemer samt retten til at få sine kundedata med sig.


Jura og it

"Her kun få måneder før lovens ikrafttræden kender tre ud af fire virksomheder - ikke mindst små og mellemstore - dårligt de nye persondataregler, og dét selv om det kan få ret alvorlige konsekvenser for dem ikke at overholde dem," siger Thomas Ringling, partner & creative technologist hos konsulentfirmaet PrivacyTree.

"For den enkelte virksomhed er juraen blot den ene side af sagen. Rent praktisk kan it-delen vise sig betragtelig større, når man først går i gang med at indkredse, hvor firmaets mange, måske personfølsomme data ligger spredt.

Det kan være på interne it-systemer, på måske indtil flere eksterne udbyderes systemer, på gemte og måske glemte USB-stik, på harddiske, fællesdrev, i både digitale og fysiske kartoteker og så videre."

 



Kun et par måneder før lovens ikrafttræden kender tre ud af fire ikke mindst små og
mellemstore virksomheder dårligt de nye persondataregler, og dét selv om de kan
få meget alvorlige konsekvenser for dem.

 

Han vurderer, at de største udfordringer ved at dykke ned og udrede det mindre eller mellemstore firmas aktuelle datamængde tit kan være overhovedet at finde frem og ind til dem.

"Undertiden kan det godt være svært at indkredse vigtige data, der måske flyder rundt på forskellige harddiske ude i verden. Og det kan give andre og endnu større udfordringer at trække personfølsomme data ud af meget store og meget blandede datamængder," siger Thomas Ringling.


Samtykke

Danske virksomheder skal senest 25. maj have bragt på plads og i orden, hvilke persondata de behandler, hvor deres data kommer fra, hvordan de bliver håndteret, med hvilke formål de behandles, om de måske kræver samtykker fra involverede personer, i hvilket omfang eksterne leverandører eventuelt håndterer data for virksomheden etc..

Fremover skal borgerne nemlig i endnu højere grad end hidtil give deres samtykke til, hvordan firmaer må bruge deres data til bl.a. markedsføring, ligesom de får mulighed for at kræve data om dem slettet samt at blive underrettet, hvis for eksempel et hackerangreb skulle lække dem.

 



"Den nye lov giver virksomheder pligt til at slette persondata, hvor et samtykke er
udløbet. Det kan let blive en ganske tidskrævende opgave for især det lille firma,"
siger Thomas Ringling, partner & creative technologist hos PrivacyTree.

 

"Den ny lov pålægger virksomheder at slette persondata, hvor et samtykke af den ene eller anden grund er udløbet, blevet forældet eller på anden vis uaktuelt. Ikke mindst denne del af de nye lovpligtige krav til persondatabeskyttelse kan let blive en ganske tidskrævende opgave for det lille firma.

En anden nyhed i den kommende lov medfører, at misbrug eller forkert håndtering af kunders persondata ikke kun kan udløse alvorlige strafsanktioner over for den pågældende virksomhed, men bøder og andet kan også sendes videre til firmaets eksterne databehandlere," pointerer Thomas Ringling.


QuickCheck

PrivacyTree har udviklet et QuickCheck skræddersyet til små, mindre og mellemstore virksomheder, som sikrer, at de kan leve op til persondataforordningen på en nem måde.

"Fra 25. maj er det ikke i sig selv nok at leve op til de nye lovkrav - man skal også kunne dokumentere, at man gør det. For mindre virksomheder kan det være det oplagt at få hjælp udefra til at sikre implementeringen af og hermed opnå den nødvendige compliance," siger Thomas Ringling. ●

                                                                                                                                                                                   

Læs mere her:
Berlingske Business: Nye regler for persondata
Idag.dk: Nye regler for virksomheders markedsføring
Finans.dk: Nye dataregler rammer snart alle danske virksomheder
Privacytree.eu: Hjælp til mindre virksomheder med at leve op til persondataloven

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage