arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Open uri20140829 1 18vkgg0

Indretning, trivsel og effektivitet

10
jun
2013
Steen Uno
Ph.d. og organisationspsykolog hos Alectia, seniorkonsulent Mads Bendixen informerer om medarbejder-tirivsel og effektivitet, når cellekontoret udskiftes med storrumskontor.
10
jun
2013
Steen Uno
 

Indretning, trivsel og effektivitet i storrumskontoret

 

 

 

Af Steen Uno

Hvad sker der for medarbejdernes trivsel og effektivitet, når arbejdsgiveren udskifter deres cellekontorer med et nyt fælles storrumskontor? Fordele og ulemper opleves uhyre individuelt – hvad der kan opfattes som plus af den ekstroverte medarbejder, kan som oftest føles stikmodsat af den introverte type. 

 
Det store arbejdsrum er endnu et bidrag til det grænseløse arbejde. Hvor industriarbejderen har kæmpet med nogle meget snævre rammer, så kommer vidensarbejderen ofte til at kæmpe med for åbne rammer, og det kan godt give problemer,” siger ph.d. og organisationspsykolog fra ALECTIA, Mads Bendixen.

Han mener, at en arbejdsgiver for sin enkelte medarbejder bør acceptere en balance mellem frihed og rammer, og at den er forskellig fra person til person.

Til fordelene for storrumskontoret tæller argumenter som tilhørsfølelse (”flere kendte ansigter”), information (”jeg følger bedre med”) og support (”tidlig indgriben”, ”sidemandsoplæring”).

Som mulige ulemper kan opremses: Større selvpræsentationskrev (”flere kigger på mig”, ”jeg savner privathed”), forstyrrelser (”jeg kan ikke koncentrere mig”, ”jeg savner fortrolighed”) og overvågning/truet territorium (”utidig indblanding”, ”færre små pauser”.

Mindre innovative

”Den balance er altid til forhandling på en arbejdsplads, men i storrummet er den det ekstra meget. Derfor bruger vi mere energi på at skabe den forudsigelighed, som vi har så meget brug for.

Storrummet er egnet til at styrke fællesskabsfølelsen og videndelingen. Men omvendt kan man sige, at vi risikerer at blive mindre innovative i storrummet, hvis vi risikerer at blive forstyrret i en udstrækning, at vi måske må bruge mentale kræfter til at sikre en grad af planmæssighed,” siger Mads Bendixen.

En ny undersøgelse fra foråret 2013 foretaget af fagforbundet Djøf viser, at kontoransatte, der sidder i storrumskontor, trives dårligere end de, som sidder på enkeltmands-kontorer. Hertil kommer, at en tidligere quickpoll fra djøf viste, at blot syv procent af djøfs medlemmer stortrives i store og større kontorlandskaber.

Blandt de faktorer, der kan sikre et godt psykisk arbejdsmiljø i åbent kontor, fremhæver Mads Bendixen især medarbejderens bevidsthed om meningen med at skulle arbejde i storrum.

”Omvendt er det ligeså vigtigt, at arbejdsgiveren giver sine medarbejdere mulighed for privatsfære – for eksempel et sted at gå hen for at koncentrere sig om en opgave,” siger Mads Bendixen.

 

Læs mere her om indretning, trivsel og effektivitet

Se slides fra arrangementet
 
<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage