arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Ninetofive klynger

Klynger skaber vækst og innovation

19
apr
2016
Annamaria Lauridsen
Danske virksomheder har i stigende grad fået øjnene op for fordelene ved at samle sig i klynger, der skaber øget vækst og innovation.
19
apr
2016
Annamaria Lauridsen

Annamaria


I Danmark ses en stigende tendens til, at virksomheder arbejder målrettet sammen i klynger. Og det giver mange fordele, både for den enkelte virksomhed og for samfundet som helhed.

Blandt andet medfører det produktivitetsvækst samt øget innovationsevne og internationalisering, hvorfor der er stor politisk fokus på området.

Hvad er en klynge?

Et klassisk eksempel på en klynge - og verdens nok mest omtalte en af slagsen - er Silicon Valley i Californien. Skal man definere mere specifikt, hvad en klynge er, kan man beskrive det som en sammenslutning af virksomheder, inden for samme eller relaterede brancher, der samarbejder tæt med hinanden. Tit ligger de inden for et afgrænset areal og er i nær kontakt med universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, så de sikrer sig den nyeste viden og et kvalificeret rekrutteringsgrundlag.

Silicon Valley er det ideelle eksempel på den vækstmotor en sådan virksomhedssamling kan være: stedet betragtes den dag i dag stadig som verdens teknologi-centrum. Med Silicon Valley og dets væksteventyr i tankerne er det intet under, at danske politikere også har fået øjnene op for mulighederne ved at samle virksomheder i klynger.

I 2013 lavede man således en national handleplan for klynger, der skulle sikre de bedste rammer for deres udvikling herhjemme. Blandt andet oprettede man en landsdækkende supportfunktion for klyngeorganisationer, Cluster Excellence Denmark.


Klyngernes mange fordele

Ifølge Bolette van Ingen Bro, der er direktør for Cluster Excellence Denmark, giver samarbejdet i klyngerne virksomhederne en kæmpe fordel.

Bolette

 

”Ved at være en del af netværks- og klyngeaktiviteter får virksomheder adgang til den rigtige viden og de rette mennesker. De får mulighed for at få tilført nye kompetencer og værktøjer og øger generelt set deres innovationsevne markant,” fortæller hun.

Virksomheder, der deltager i netværks- og klyngeaktiviteter, har faktisk fire gange så høj sandsynlighed for at blive innovative end lignende virksomheder, der ikke deltager, tilføjer hun.

Klyngevirksomhederne i Danmark samarbejder herudover med viden- og forskningsinstitutioner fra hele landet såvel som udlandet og får på den måde en værdifuld viden fra hele verden tilført, hvilket også bidrager til den innovative proces. Men det er ikke kun inden for innovation, at virksomhederne oplever fordele. 

”Virksomheder, der er aktive i netværks- og klyngeaktiviteter, oplever en produktivitetsvækst, der er 3,6 procentpoint højere end andre lignende virksomheder,” udtaler Bolette van Ingen Bro.

En virksomhed, der har nydt godt af fordelene ved netværks- og klyngeaktivitet er den danske virksomhed, Out-sider, der blandt andet designer innovativ udendørs LED-belysning til byrum. Out-sider støttes af netværket, DANSK LYS, og virksomheden har netop modtaget en stor ordre på et af deres produkter, soldrevne dunhamre med LED-belysning, der nu skal pynte i området omkring et stort kongrescenter i Saudi-Arabien. Ordren ligger på knap tre millioner kroner.


Klynger gavner både små og store virksomheder

Ifølge Bolette van Ingen Bro er små såvel som store virksomheder faktisk lige gode til at få udbytte af deres engagement i klynger og netværk, når det gælder innovation og kompetenceudvikling.

”Når det gælder produkt- og procesudvikling, er effekten ligefrem større for de små virksomheder,” tilføjer hun.

Virksomheder bliver herudover mere internationale af at deltage i klynger. Hele 14% af klyngevirksomheder har internationale aktiviteter, hvilket er 9 procentpoint flere end landsgennemsnittet. Så der er gode grunde til, at flere danske virksomheder rykker sammen på den måde.

Og tendensen finder ikke kun sted i de store byer: klyngeaktivitet er ikke storbysfænomen, pointerer Bolette van Ingen Bro. Der er klyngeaktivitet i hele landet – ikke kun i København eller det østjyske bybånd, som normalt er i fokus, når man taler vækst og innovation.


Fremtiden for de danske klynger

Hvordan ser den fremtidige udvikling for de danske klynger så ud? På globalt plan er der stort fokus på at finde løsninger på de mange store samfundsmæssige udfordringer, som verden står over for i disse år, pointerer Bolette van Ingen Bro. Det kan fx være klima- og energiproblematikker, men også udfordringer og muligheder, som den hastige teknologiske udvikling medfører.

Typisk er der i fremtiden brug for bæredygtige løsninger - og det er danske klyngevirksomheder allerede nu dygtige til at fokusere på, fortæller hun.

”I fremtiden vil vi se flere, stærke og toneangivende klynger, der har fokus på at møde fremtidens store samfundsmæssige udfordringer inden for eksempelvis sundhed, klima, energi og fødevarer, men også nye områder som big data og cirkulær økonomi,” fortæller hun. ●

 

Læs mere om klynger:
Strategi for klynge og netværksindsatsen i Danmark
Cluster Excellence Denmark
Det danske klyngeakademi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage