Ny madglæde og madgade i Vesterbros genoplivede arkade

Ny madglæde og madgade i Vesterbros genoplivede arkade

27
feb
2017
Steen Uno
Nyåbnede WestMarket jagter kulinarisk niche i Københavns populære street food-koncept, der tæller Torvehallerne, CPH Street Food Papirøen, Kødbyens Mad & Marked og fra august også det ny Tivoli Food Court som nære naboer og konkurrenter.
27
feb
2017
Steen Uno


         






Den startede med det asiatiske gadekøkken, indtog USA med stormende succes - og i det seneste årti er street food-tsunamien brølet videre gennem Europas først større, men siden også mindre byer.

København mærkede det første bølgeskvulp, da Torvehallerne KBH i 2011 efter langt tilløb åbnede sit ny madmarked på byens gamle Grønttorv på Israels Plads.

Men først med Copenhagen Street Food, som i 2014 opslog sin midlertidige lejr på Papirøen over for Skuespilhuset, kom den danske street food-version for alvor bredt på menuen for hovedstadens gadespisende publikum.

Siden åbnede Kødbyens Mad & Marked, før jul Verdenshjørnets madmarked ved Nørrebro Station, og i januar har byens nyeste street food-satsning Westmarket slået dørene op for sin nye 240 meter lange, updatede madgade i det tidligere kuldsejlede Toves Galleri på Vesterbro.


Markedsplads for lokalområdet

"Vi har skabt en helt ny, levende og spændende markedshal i det, der indtil for kort tid siden var en trist og nærmest død passage mellem Vesterbrogade og Matthæusgade.

Westmarket er først og fremmest en lokal markedsplads for det ydre Vesterbro og vil komme til at fungere som et kombineret indkøbs- og samlingssted," sagde en forventningsfuld direktør Christian Kofoed ved den ny madgades grand opening.

 



WestMarket satser på, at de ca. 65 stadepladser i Vesterbros nye madgade mellem
Vesterbrogade og Matthæusgade i løbet af ganske kort tid alle vil være udlejet.

 

På åbningsdagen kunne godt 50 af de i alt ca. 60 stadepladser præsentere et overflødighedshorn af spændende, appetitlig street food, og de 10 unavngivne investorer bag WestMarket forventer deres og Vesterbros ny madgade fuldt udlejet i løbet af kort tid.

"Vi bestræber os på at kunne tiltrække et stort publikum som en mellemting af Torvehallerne og Papirøen - lidt frækkere end Torvehallerne og lidt pænere end Papirøen," siger Christian Kofoed.


Konkurrent lukker

Torvehallerne ved Nørreport har trods vigende tal haft op til fem mio. besøgende om året. WestMarket satser på indledningsvis at kunne række ud efter et årligt besøgstal på tre millioner - og endnu flere, når Carlsberg Byen åbner fuldt etableret - for et lokalt kundegrundlag er til stede.

Selv da den nu genoplivede street food-arkade i tiden efter Tove Galleris konkurs i 2010 lå næsten øde hen, lod den overdækkede passage sig benytte som populær smutvej af hele 3.600 potentielle kunder om dagen.

 



Københavns Kommune vil - når CPH Street Food på Papirøen i 2018 lukker ned -
give grønt lys til nye gademarkeder på Nørrebro, Østerbro, Amager og i NV.

 

WestMarket slipper for sin største konkurrent, når Copenhagen Street Food på Papirøen i 2018 lukker og rives ned for at give plads for vandkulturhus, boliger, havnepromenade med mere.

Men Københavns Kommune er klar til at midlertidig plads til en række andre lokale street food-markeder i kvarterer under områdefornyelse - bl.a. Jesper Brochmands Gade på Nørrebro, Tåsinge Plads på Østerbro, Litauens Plads på Vesterbro samt flere steder på Amagerbro og i Nordvestkvarteret.


Stigende popularitet

Ifølge en engelsk undersøgelse er interessen for street food-konceptet markant stigende: Halvdelen af de adspurgte forbrugere svarede, at de køber street food mindst én gang om ugen, knap halvdelen af disse endda endda op til tre gange - 81 procent af dem som nem og bekvem lunch.

64 procent af de spurgte englænderne sagde, at de gerne spenderer mere end 50 kr. på deres street food-frokost, og 47 procent forventede, at de over det næste år vil øge deres forbrug af street fodd-mad og måltider. ●

 

   

Ifølge en engelsk undersøgelse køber 50 procent af de spurgte forbrugere
street food mindst én gang om ugen, halvdelen af disse endda op til
tre gange - især til frokost.

 

 

Læs mere her:

Business.dk: Lidt frækkere end Torvehallerne og lidt pænere end Papirøen
Lokalebasen.dk: Lej butiks- og erhvervslokaler nær WestMarket på Vesterbro 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo