Topfoto: Regus kontorhotel på Havnegade 39.
Servicerede kontorer - fra mindre kontorfællesskaber, coworking spaces til corporate kontorhoteller - oplever fortsat stigende popularitet verden over.
Jakob Dalhoff, CEO af Lokalebasen.dk |
Mellemstore virksomheder begynder også i stigende grad at investere i kontorhotellet frem for det traditionelle kontor. Det viser ny verdensomspændende undersøgelse fra Lokalebasen.dks internationale afdeling MatchOffice, der har adspurgt over 1000 respondenter fra i alt 49 lande.
Ifølge undersøgelsen er størstedelen - nærmere 70 procent - fortsat mindre virksomheder med 1-2 ansatte. Ikke desto mindre er antallet af virksomheder med 5-6 ansatte steget med 63 procent, fra 10,3 procent i 2015 til 16,8 procent i 2016.
Hertil kommer, at antallet af virksomheder med over syv ansatte er steget med hele 100 procent fra 3,8 til 7,6 procent sidste år.
”Det skyldes uden tvivl, at det er blevet mere almindeligt for større virksomheder at slå arbejdsrødder i kontorfællesskaber,” kommenterer Jakob Dalhoff, CEO for Lokalebasen.dk.
Bæredygtigt koncept
”Det er stadig primært mindre virksomheder, selvstændige, freelancere m.v., der søger arbejdsbase i et kontorhotel, men jeg er skudsikker på, at endnu flere større virksomheder vil indtage kontorhotellerne i fremtiden”.
Han tilføjer, at det få år tilbage højt sandsynligt ikke var en del af større virksomheders overvejelser, sådan som det i langt højere grad er i dag.
”Det er ikke noget nyt koncept – det er modent og bæredygtigt, og så har det vist sit ’proof of concept’. Derudover er det ikke længere skræddersyet til mindre virksomheder, men til alle slags virksomheder.”
Den nye rapport fra MatchOffice kan ydermere fremvise en høj tilfredshed blandt undersøgelsens respondenter. Hele 60 procent understreger, at deres forventninger bliver indfriet på et højt eller meget højt niveau. Samtidig mener 42 procent, at der ikke er nogle ulemper ved deres kontorhotel.
”Den høje tilfredshed vil resultere i, at endnu flere også større virksomheder vil overveje kontorhotellet som løsning en ekstra gang i fremtiden som følge af word-of-mouth effekten,” vurderer Jakob Dalhoff.
”Derudover kan man sparre, dele sin viden og altså coworke med andre virksomheder i kontorfællesskaber, hvilket kan skabe betydelig værdi. Dette er flere større virksomheder ved at få øjnene op for, og jeg formoder, at det også en af bevæggrundene til, at de prioriterer denne kontorløsning."
|
Stigende behov for mødelokaler
Rapporten viser herudover, at mødelokaler som facilitet benyttes i langt højere grad end i 2015, hvilket ifølge Jakob Dalhoff hænger sammen med det faktum, at flere større virksomheder rykker ind i kontorhotellet.
”Større virksomheder har typisk et større behov for mødelokaler, da de holder både interne og eksterne møder i højere grad. Derfor kan vi også se, at kontorhoteller investerer mere i deres mødelokaler i dag end for bare et par år tilbage”.
”Desuden ser vi også, at flere og flere virksomheder, der har arbejdsbase i traditionelle kontorer, lejer sig ind i kontorhotellernes mødefaciliteter.”
Han uddyber, at der før i tiden herskede en tommelfingerregel om, at max 15 procent bør udlægges til mødelokaler i et kontorhotel, men at vi i dag ser nyetablerede kontorhoteller, hvor over halvdelen af pladsen er udlagt til mødelokaler.
”En trend, som vi har set starte i Berlin, Stockholm og Hamburg, men nu også har bredt sig til København,” siger Jakob Dalhoff.
Undersøgelsens resultater
Få alle undersøgelsens resultater her: MatchOffice Client Survey 2016
Læs også: MatchOffice Industry Survey 2016
Læs sidste års undersøgelse: MatchOffice Client Survey 2015