arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Regustopfoto

Ny undersøgelse: Stadig flere større virksomheder tjekker ind på kontorhotellet

02
apr
2017
Anne-Kathrine Utzon
Kontorhotellet som koncept er ikke længere designet til mindre virksomheder, og det drager fortsat flere mellemstore virksomheder nytte af. Det viser ny rapport fra udlejningsportalen MatchOffice.


Byline AK

 




Topfoto: Regus kontorhotel på Havnegade 39. 

Servicerede kontorer - fra mindre kontorfællesskaber, coworking spaces til corporate kontorhoteller - oplever fortsat stigende popularitet verden over. 

Jakob

Jakob Dalhoff, CEO af Lokalebasen.dk

Mellemstore virksomheder begynder også i stigende grad at investere i kontorhotellet frem for det traditionelle kontor. Det viser ny verdensomspændende undersøgelse fra Lokalebasen.dks internationale afdeling MatchOffice, der har adspurgt over 1000 respondenter fra i alt 49 lande. 

Ifølge undersøgelsen er størstedelen - nærmere 70 procent - fortsat mindre virksomheder med 1-2 ansatte. Ikke desto mindre er antallet af virksomheder med 5-6 ansatte steget med 63 procent, fra 10,3 procent i 2015 til 16,8 procent i 2016.

Hertil kommer, at antallet af virksomheder med over syv ansatte er steget med hele 100 procent fra 3,8 til 7,6 procent sidste år. 

”Det skyldes uden tvivl, at det er blevet mere almindeligt for større virksomheder at slå arbejdsrødder i kontorfællesskaber,” kommenterer Jakob Dalhoff, CEO for Lokalebasen.dk.

 

Bæredygtigt koncept 

”Det er stadig primært mindre virksomheder, selvstændige, freelancere m.v., der søger arbejdsbase i et kontorhotel, men jeg er skudsikker på, at endnu flere større virksomheder vil indtage kontorhotellerne i fremtiden”. 

Han tilføjer, at det få år tilbage højt sandsynligt ikke var en del af større virksomheders overvejelser, sådan som det i langt højere grad er i dag.  

”Det er ikke noget nyt koncept – det er modent og bæredygtigt, og så har det vist sit ’proof of concept’. Derudover er det ikke længere skræddersyet til mindre virksomheder, men til alle slags virksomheder.”  

Den nye rapport fra MatchOffice kan ydermere fremvise en høj tilfredshed blandt undersøgelsens respondenter. Hele 60 procent understreger, at deres forventninger bliver indfriet på et højt eller meget højt niveau. Samtidig mener 42 procent, at der ikke er nogle ulemper ved deres kontorhotel. 

”Den høje tilfredshed vil resultere i, at endnu flere også større virksomheder vil overveje kontorhotellet som løsning en ekstra gang i fremtiden som følge af word-of-mouth effekten,” vurderer Jakob Dalhoff. 

”Derudover kan man sparre, dele sin viden og altså coworke med andre virksomheder i kontorfællesskaber, hvilket kan skabe betydelig værdi. Dette er flere større virksomheder ved at få øjnene op for, og jeg formoder, at det også en af bevæggrundene til, at de prioriterer denne kontorløsning."    

 

Wework

"Kontorhoteller investerer mere i mødelokaler i dag end for bare et par år tilbage," siger Jakob Dalhoff. Foto: WeWork i New York City. 

 

Stigende behov for mødelokaler 

Rapporten viser herudover, at mødelokaler som facilitet benyttes i langt højere grad end i 2015, hvilket ifølge Jakob Dalhoff hænger sammen med det faktum, at flere større virksomheder rykker ind i kontorhotellet. 

”Større virksomheder har typisk et større behov for mødelokaler, da de holder både interne og eksterne møder i højere grad. Derfor kan vi også se, at kontorhoteller investerer mere i deres mødelokaler i dag end for bare et par år tilbage”.

”Desuden ser vi også, at flere og flere virksomheder, der har arbejdsbase i traditionelle kontorer, lejer sig ind i kontorhotellernes mødefaciliteter.”

Han uddyber, at der før i tiden herskede en tommelfingerregel om, at max 15 procent bør udlægges til mødelokaler i et kontorhotel, men at vi i dag ser nyetablerede kontorhoteller, hvor over halvdelen af pladsen er udlagt til mødelokaler. 

”En trend, som vi har set starte i Berlin, Stockholm og Hamburg, men nu også har bredt sig til København,” siger Jakob Dalhoff. 

 

Undersøgelsens resultater

  • 50 procent vælger fortsat et lukket kontor, mens de resterende vælger alternative kontorløsninger.
  • Antallet af lejere, der har skrevet kontrakt på en arbejdsplads i et åbent rum¸er steget med 56,6 procent – fra 10,6 procent i 2015 til 16,6 procent i 2016.
  • Mødelokaler er i dag den mest benyttede facilitet i kontorhotellet, hvilket 69,5 af de adspurgte markerede, at de benyttede. Det er en stigning på 15 procent siden 2015.  
  • Cirka 70 procent flere vælger kontorhotel efter netværksmuligheder – fra 7,9 til 13,3 procent.  

 

Få alle undersøgelsens resultater her: MatchOffice Client Survey 2016

 

Client Survey 

 

Læs også: MatchOffice Industry Survey 2016
Læs sidste års undersøgelse: MatchOffice Client Survey 2015 

 

<< Se alle nyheder
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage