arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Wellbeing 1

Nyeste wellbeing-studier: Kontorfolket vil have frisk luft og behageligt dagslys før fancy fitness

17
okt
2019
Steen Uno
Den moderne kontormedarbejder sætter behov som bedre luftkvalitet, adgang til naturligt lys og mulighed for skræddersy egne arbejdsstationer højere end avancerede fitness maskiner og wellness-programmer i firmaets private gym.
17
okt
2019
Steen Uno

,

 

 

 

 

I det seneste årti er moderne arbejdspladsers innovative fitness- og wellness-programmer blevet udråbt som effektive værktøjer, der nærmest per automatik gør kontorets medarbejdere sundere, mere produktive, bidrager til at nedbringe antal af sygedage, reducerer udgifter til sundhedsvæsnet osv..

Ny antyder en aktuel Harvard-undersøgelse fra før sommerferien imidlertid, at adskillige af disse helbreds- og sundheds-fremmende tiltag rundt på arbejdspladserne rent faktisk ofte kun signalerer ubetydelige resultater på den korte bane.

Analysen af virksomheders wellness-programmer er den første af sin art og viser, at testgruppens medarbejdere beskæftiget i firmaer med wellness-programmer nok udviste højere engagement for sundere adfærd, men omvendt ingen større målbart adfærdsmæssige ændringer og forskelle sammenlignet med kontrolgruppens.

Disse ansatte viste efter 18 måneder ikke bedre sundhedsmæssige resultater omkring bmi, blodtryk og kolesterol. De udmærkede sig heller ikke ved noget lavere sygefravær, bedre jobpræstationer eller lavere brug af sundhedsvæsnet.


Dæmpede forventninger

"Vi ville se nærmere på resultaterne af virksomheders wellness-programmer for at hjælpe politikere og arbejdsgivere til at træffe kvailificerede beslutninger, når de overvejer at investere i medarbejder-wellness.

Vi må konkludere, at firmaers wellness-programmer bestemt er i stand til at påvirke medarbejderes sundhedsmæssige bevidsthed og indstilling, men vores undersøgelse dæmper dog samtidig mulige forventninger til at kunne opnå noget større investeringsafkast (ROI) på kort sigt på denne konto," siger talsmand for Harvard-undersøgelsen, Zirui Song.


 


Ifølge en ny Harvard-undersøgelse viser mange af arbejdspladsernes helbreds- og
sundhedsfremmende tiltag kun ubetydelige resultater på den korte bane.
                                                                                                                             Fotos: iStock

 


En anden aktuel undersøgelse foretaget af analyseinstitutet Future Workplace hos 1600 repræsentativt udvalgte ansatte i amerikanske virksomheder viser, at medarbejdere først af alt ønsker, at grundlæggende forhold som frisk luft, adgang til naturligt lys samt mulighed for at indrette egne arbejdsstationer skal være til stede på deres virksomhed. 

Halvdelen af respondenterne anførte, at dårlig luftkvalitet gør dem trætte, en tredjedel rapporterede op til en times tabt produktivitet på den konto. Luftkvalitet og arbejdslys har størst indflydelse på medarbejderes velvære og effektivitet - fitness-faciliteter og teknologi-baserede sundhedsværktøjer allermindst.


Individuelle behov

Undersøgelsen konkluderer, at medarbejderes forventinger til wellbeing som oftest er vidtforskellige, og at arbejdsgivere derfor med fordel bør vægte deres wellness-tilbud til medarbejderne i tæt overensstemmelse med deres individuelle ønsker og behov.  

Det kan blive en håbløst skæv prioritering og investering at indrette fancy fittness-studier i kælderetagen, hvis det først og fremmest er bedre udluftning eller opdaterede lysforhold, som virksomhedens ansatte og deres daglige trivsel skriger efter.


 



En rundspørge blandt 1.600 kontormedarbejdere viser, at luft og lys optager dem
mere end tech-baserede sundhedsværktøjer. Kilde: Future Workspace

 


Konklusionen må være, at virksomheden nøje undersøger sine medarbejderes inderste ønsker og behov for fremtidige faciliteter og frynsegoder, før den indkøber kostbare løbebånd, motionscykler og markedets nyeste wellness-programmer til kontormiljøet. 

"På den lange bane skal arbejdspladsers investeringer i wellness-tiltag nok komme til at spille vigtige roller for bedre sundhed og færre udgifter til sundhedsvæsnet. Men lige her og nu bør vi afstemme og dæmpe vores forventninger til hurtige resultater, sådan som vores undersøgelse peger på," understreger Zirui Song.  ●

 

 

Læs mere her:
Havard Gazette: Weighing in on workplace wellness programs
Hbr.org: What Employees Want Most from Their Workspaces
Glassdoor.com: 13 Companies with Cool Wellness Perks
Justworks.com: 17 Excellent Workplace Wellness Ideas That Don't Break the Bank

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage