Søg erhvervslokale i hele Danmark

Kinnarps1

Nyt produkt-værktøj: Hvor bæredygtige er dine nye kontormøbler

28
nov
2017
Steen Uno
Bygge- og modebranchen samt andre er for længst godt i gang - nu lancerer Europas største producent af kontormøbler Kinnarps indretningsbranchens første online-værktøj, der hjælper dig med at tjekke bæredygtigheden i dine nye kontormøblers materialer.

 

 

 

 

 

Bæredygtighed, etisk såvel som miljømæssigt optimerede produkter har manifesteret sig som et vigtigt overordnet mantra for også designverdenen.

Fortsat flere virksomheder, statsinstitioner, kommuner med flere stiller stadig skarpere bæredygtighedskrav til deres kontor- og skolemøbler etc. - bæredygtige materialer, ingen skadelige kemikalier, god ergonomi.

I efteråret har den svenske kontormøbel- og indretningsgigant Kinnarps således præsenteret et smart brugervenligt webværktøj, The Better Effect Index, der stiller skarpt på og bedømmer Kinnarps´ møbelprodukter på seks centrale bæredygtigheds-parametre.

Indekset, der fremover vil omfatte og evaluere alle koncernens varemærker, tilbyder kunderne bæredygtigheds-info på disse seks områder: Råvarer og ressourcer, klima, rene materialer, socialt ansvar, genbrug og ergonomi.


Helhedsbedømmelse

"Fremtidens kunder generelt og beslutningstagere i særdeleshed vil kræve at se dokumenteret, hvilken forskel de rent faktisk gør, når de prioriterer og køber nye bæredygtige produkter," siger Rose-Maria Poll, marketingchef i Kinnarps´ danske afdeling.

"The Better Effect Index er vores måde at tydeliggøre, i hvor høj grad Kinnarps´ kontormøbler i det enkelte produkt lever op til bæredygtighed, miljørigtige materialer, socialt ansvar med videre. Vi aflægger således ikke blot regnskab for produktets fortrin, men også for dets mulige mangler."

 



Alle Kinnarps produkter skal bedømmes på seks områder, hvor højeste karakter på
hvert område er tre. Den samlede karakter er gennemsnittet af områdernes point.
                                                                                                                        Fotos: Kinnarps

 

Kinnarps´ ny produkt-værktøj giver en grundig helhedsbedømmelse af samtlige de faktorer, der påvirker og definerer kontorproduktets bæredygtighed samt lødighed.

Bedømmelsesgrundlaget er baseret på FNs bæredygtighedsmål og en lang række arkitekter, indretningsspecialister, indkøbere og brugeres syn på og krav til de videnspunkter, der er vigtige for at kunne træffe bæredygtige valg af sine kontormøbler.


Fuld transparens

"Bæredygtighed har - siden Kinnarps start tilbage i 1942 - altid været et nøgleord for koncernen. På den led er vores nye indeks en naturlig forlængelse af familievirksomhedens mangeårige bæredygtigheds-koncept The Better Effect.

Vi syntes, at vi i indretningsbranchen manglede et nyttigt værktøj, der kan give et ærligt helhedsbillede og dermed øge transparensen for vores kontormøbler. At være transparent og vise helt ind i vores produkters livscyklus, ser vi som en rigtig strategi for fremtiden," tilføjer Rose-Maria Poll.

 



"Fremtidens kunder og beslutningstagere i særdeleshed vil kræver dokumentation
for, hvilken forskel de faktisk gør, når de køber deres nye bæredygtige produkter,"
siger Rose-Maria Poll, marketingchef hos Kinnarps A/S.

 

Konkret vil Kinnarps fremover bedømme sine kontormøbler via 17 indikatorer inden for indeksets seks hovedområder og give karakterer, der tilsammen genererer en samlet bæredygtigheds-karakterer for produktet.

På sigt skal alle koncernens kontormøbler og produkter bedømmes og have egen sammenlignelige ´karakterbog´. Kinnarps vil dog fortsat fastholde sine produkters allerede opnåede eksterne kvalitets- og miljømærkninger.


Fælles standard

"Vi lægger vores bedømmelser åbent ud, så også vores konkurrenter kan se og følge, hvordan Kinnarps prioriterer at bedømme og arbejder på at optimere sine produkter.

Og det er vores håb, at andre brancher også vil opdage og begynde at anvende vores nye algoritmer, så vi måske hen ad vejen kan få skabt nogle velfungerende, fælles bæredygtigheds-standarder for vores forskellige produkter," siger marketingchef Rose-Maria Poll. ●

                                                                                                                                                                                     
 

Læs mere her:
Kinnarps.dk: The Better Effect Index
Wow-webmagazine.com: Make sustainability simple
Curbed.com: World’s most sustainable office space opens in London
Sustainable design and product lifecycle management: Setting new standards

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder