arrow_upward

Sådan får du og din virksomhed succes med jeres hybridarbejde

21
mar
2022
Steen Uno
Covid-nedlukningerne er fortid, kontormedarbejdere er i større tal vendt tilbage til deres fysiske arbejdsplads. Nu forestår den udfordrende implementering af firmaets ny hybride arbejdsmodel, som både ansatte og chefer brænder for skal fungere.
21
mar
2022
Steen Uno


 

 

 

 
De seneste års corona-nedlukninger har én gang for alle cementeret på de globale arbejdsmarkeder, at kontorarbejde i dag ikke længere handler om lokalitet, men om aktivitet.

Aktuelle undersøgelser peger på, at næsten 75% af verdens kontorvirksomheder i kølvandet på pandemien giver deres medarbejdere muligheder for at arbejde hybrid.

Halvdelen af disse virksomheder erklærer sig indstillet på at holde fremtidig fast i deres nye fleksible arbejdsmodeller, en tredjedel siger, at de vil evaluere værdien af deres igangsatte hybridarbejde hen ad vejen.    

På forskellig vis tager firmaerne de hybride arbejdsmodeller til sig og skræddersyr dem til de enkelte arbejdsmiljøer med fokus på deres medarbejderes velvære og produktivitet.     


Hybride hjørnesten

Den internationale rådgiverkoncern The Instant Group, der bl.a. servicerer virksomheder med løsninger på arbejdsrum og miljøer, opererer med disse fire indgange til, hvordan firmaet bedst fastlægger og håndterer, hvor og hvornår ansatte fremtidigt kan arbejde:  

                                     ● Redifinér arbejdspladsen med fokus på medarbejdernes sundhed og velvære
                                     ● Skræddersy kontorrum og miljø til de ansattes individuelle behov og ønsker
                                     ● Prioritér de rigtige digitale løsninger, der forbinder den hybride arbejdsplads
                                     ● Tænk bæredygtighed og en bæredygtig agenda ind i arbejdspladsens strategi

Hybridarbejde kan have forskellige betydninger alt efter arbejdsplads og sammenhæng, men overordnet rummer den nye arbejdsform muligheden for at kunne vælge.





Medarbejdernes sundhed og velvære, et skræddersyet arbejdsmiljø, rigtige digitale
løsninger og en bæredygtig tilgang er centrale hjørnesten, når firmaet skal søsætte
sine hybride strategier.                                                                                     Fotos: iStock

 


"Menneskelig erfaring, digital involvering og forsikringer om en progressiv bæredygtig tilgang er hjørnesten, som man i skiftende kombination har brug for til at skabe rammerne for virksomhedens hybride tangegang og tilgang.

De sikrer en bæredygtig og inkluderende indstilling blandt engagerede medarbejdere, når firmaet etablerer sine hybride strategier og fysiske samt digitale arbejdsrum," siger John Williams, marketingchef hos The Instant Group.


Klare aftaler

Planlægning og klare fælles aftaler er dog først og sidst de centrale nøgleord, hvis virksomhedens hybride arbejdsmodel skal fungere og bringes i mål med medarbejderne.

De ansatte må vide, hvor mange dage om ugen eller uger om måneden deres team skal møde personlig ind på kontoret, hvornår det er tilstrækkeligt at kommunikere online, og fremfor alt hvornår de er fri til at arbejde på egen hånd.

 



Hybridarbejdende kontorfolk må vide, hvor mange dage om ugen deres team skal
møde personlig ind på kontoret, og hvornår de er fri til at arbejde på egen hånd.

 


Medarbejderne har behov for præcis at vide, hvornår de kan disponere deres egne arbejdstider derhjemme, fordi en af fordelene ved fjernarbejde netop er at kunne bryde arbejdsdagen op og multitaske.

Arbejdsgiveren bør klart definere, på hvilke aftalte tidspunkter i løbet af dagen alle skal være til stede på deres hybride arbejdsstation, hvis de skal konferere, og hvor hurtigt de bør reagere på dagens løbende mailkontakt.   


Læringsproces

Det danske ejendomsforvaltningsselskab DEAS med over 900 ansatte og over 2.400 ejendomme er en af de mange virksomheder, der netop nu redesigner sine fysiske rammer for at kunne favne sin ny hybride arbejdsdeling allerbedst.

"Som fleksibel arbejdsplads støtter vi op om balancen mellem familie- og arbejdsliv for vores medarbejdere. Vi er i en læringsproces, hvor vi løbende retter ind efter de erfaringer, som vi drager," siger HR-chef Iben Rindom til DI Business.


 



Office pods eller ´telefonbokse´ er populære og uhyre velegnede til at efterkomme  
hybridarbejdende kontorfolks behov for mindre rum til fysiske samt digitale møder.
                                                                                                                             Foto: Framery

 


DEAS er i færd med at konvertere alle kontorarbejdspladser med det samme IT-udstyr, så det vil blive muligt at sætte sig overalt. En række nye ´telefonbokse´ skal efterkomme de ansattes efterspørgsel på flere mindre rum til digitale møder.

"Vores nye hverdag med mere hybridarbejde vil stille nye krav til hjælp og indkøring af nye medarbejdere, og vores ledere skal være meget opmærksomme på, at både dem fra hjemmekontoret og fra hovedkontoret er med.

Konkret vil vi videreuddanne vores ledere og mellemledere i distanceledelse og indgå samarbejde med eksterne konsulenter om mentaltrivsel, da hjemmearbejde kan give udfordringer med work/life balancen," siger Iben Rindom.  ●



Læs mere her:
Theinstantgroup.com: Uniting these four elements of hybrid working
Ejinsight.com: Hybrid working - how to navigate the new world of work
Forbes.com: How to make hybrid and remote working work for your company
Danskindustri.dk: Mere hybridarbejde fører til ny indretning af kontor


 

 

 

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo