arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Kontordna ny

Signalement af kontorhotellets dna 2020

10
maj
2016
Steen Uno
Det moderne kontorhotel har med stigende intensitet assimileret sig med privatboligens rum og funktioner, og business centrets fremsynede brugere ventes i årene frem at stille stadig højere krav til endnu mere nærhed, interaktion - og business ...
10
maj
2016
Steen Uno



Det moderne kontorrum og miljø har gennem det seneste tiår - i stil, arkitektur, design og indretning - nærmet sig stadig mere privathjemmets sfære og forskellige rum.

De it-teknologiske eksplosioner har redefineret kontorets funktion, form og indhold, men eksperter mener, at kontorhotellet kan og bør blive endnu skarpere til at reagere på samt ´ommøblere´ sig efter tidernes skiftende trends og behov.

"Kontorhotellet har brug for rethink og forandring," mener den engelske erhvervs-entreprenør Philip Grace, der i årene 2009-14 opbyggede og udviklede i2 Office til en af Storbritanniens største business center-kæder.

"Dets lejere og brugere har i dag ikke længere brug for blot et "business center", men et center, hvor de kan gøre business - de har ikke længere behov for blot et ´kontorcenter´, men en fleksibel lokation, hvor de kan arbejde efter logistik og behov."


Netværk og interaktion

Den danske arkitekt Sofie Ladefoged, der har lejet sig ind i kontorfællesskabet Lynfabrikken - en nedlagt fabriks-bygning i det centrale Aarhus - er i sit professionelle virke løbende fokuseret på de nyeste krav til og muligheder i kontorrummet.

Netop nu arbejder hun i emiratet Abu Dhabi, men har herhjemme selv prioriteret at have egen tegnestue og daglig arbejdsbase i Lynfabrikken.

"Jeg har primært valgt at arbejde her for at have mulighederne for at netværke og interagere naturligt med en masse andre kreative, spændende folk fra forskelige brancher," siger Sofie Ladefoged til Magasinet NINEtoFIVE.

 



"Det er jo de færreste, der i dag vælger at arbejde fra et kontorhotel, som har brug for et traditionelt kontorrum til opbevaring. Når jeg går hjem fra arbejde, er mit kontor jo praktisk talt ganske tomt - mit ´arkivskab´ med bøger, fagmagasiner og så videre ligger jo altsammen gemt på min laptop.

I dag tilvælger man et moderne kontorfællesskab, fordi man prioriterer samhørighed og den naturlige interaktion med stedets øvrige brugere - i alt lige fra den fælles reception, printerrummet, frokostforum, til møde-lokaler og selve arbejdsstationerne i det eller de måske åbne kontorrum."

Sofie Ladefoged indkredser de bærende krav til det moderne kontorrum og hotel til at ligge i et samspil mellem rette arkitektur, design, rumindretning og et trivselsklima med rige muligheder for social interaktion, kreativ viden-deling m.v..


Rummets dna

"Kontorhoteller kan være fantastisk velfungerende som vækstmotorer for de kreative erhverv, men bestemt også for andre og flere end dem," understreger Aarhus-arkitekten.

Den rigtige arkitektur og helt præcise indretning kan i høj grad bidrage til at øge kreativitet og samarbejde blandt husets forskellige lejere og brugere.

Jeg oplever, hvordan såkaldt ´introverte´ it-nørder stortrives, ja, endda få veritable boosts af at sidde tæt sammen med andre i kontorfællesskaber, men også andre ´kontor- og forretningstyper´ er i stand til at bruge de daglige interaktioner til at opgradere deres business´es betydeligt."

 



I sin tilgang til en nyindretning af et kontorhotel eller kontorrum sigter Sofie Ladefoged altid efter at indkredse det aktuelle rums DNA gennem disse fire spørgsmål:

● Hvilken bygning er der tale om? Stedets historik, geografiske kontekst etc..

● Hvem vil udlejeren gerne tiltrække? Specielle erhvervsgrupper, brancher etc..

● Hvor mange arbejdsstationer? Krav til ruminddeling, møbelindretning etc..

● Hvor stort er budgettet? Mulighederne for design, evt. kunst- og specialindretninger etc..


Identitet og fortælling

"Det er bygningens historik, dens historiske ramme eller kontekst, der kan fortælle og definere, hvordan jeg som arkitekt bedst finder ind til mulighederne i det fremtidige kontorhotel - dets DNA - og udformer dets arkitektur, indretning og profil.

Et kontorhotel må have en identitet, der kan skabe kendskab til stedet. Det drejer sig om at definere dets dna og med basis i arkitekturen skabe kontorhusets rum og design," pointerer Sofie Ladefoged. ●

 

Læs mere her om kontorhotellers indretning, design og DNA:
How Technology Is Changing The Workplace
Philip Grace: Why Serviced Offices Need a Rethink
Se den nyeste kontorindretning på Officesnapshots.com
Sofie Ladefoged | Architecture and Interior Design
Kontorfællesskabet LYNfabrikken i Aarhus



 

 


 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo trustpilot.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo googlestreetview.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo fdih.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo ejendomsforeningen.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo copyrighted.svg
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage