Sociale medier og andet tidsfordriv stjæler en lille time af din kontordag

Sociale medier og andet tidsfordriv stjæler en lille time af din kontordag

12
apr
2023
Steen Uno
Survey afslører de største årsager til ansattes tidsspild på kontoret samt hos hjemmearbejdende: Medarbejdere i de fysiske kontorer bruger op til 51 minutter af deres betalte arbejdsdag på ikke-relevante, uproduktive aktiviteter.
12
apr
2023
Steen Uno

 

 

 

 

 
Sociale medier, anden netsurfing, online-shopping, computerspil, smalltalk med kolleger, dagdrømmeri, småfortæring uden for de aftalte spisepauser og så videre ...

Fristelserne er mange og SÅ store, at kontorfolk på deres fysiske arbejdsplads spilder op til 4,26 timer om ugen - 51 min. om dagen - på ikke-arbejdsrelaterede aktiviteter.

Det viser en nylig undersøgelse foretaget af det engelske mediebureau Reboot Digital PR Agency baseret på respons fra hele 5.265 kontorfolk.     

Til sammenligning nøjes kontorfolk, der arbejder hjemmefra, med at spilde en halv time om dagen (2,5 timer om ugen), mens hybridarbejdende ansatte ødsler 32 min. om dagen (2,71 timer om ugen) på uproduktive sysler.


Største tidsrøvere

Facebook, LinkedIn, TikTok, Twitter, Instagram med flere - sociale medier er de største tidsrøvere, når det drejer sig om at distrahere medarbejdere i deres fysiske kontoromgivelser i at håndtere de opgaver, som arbejdsgiveren betaler dem for at udføre.

Ifølge den engelske undersøgelse tegner sociale medier sig således for hele 23% af forstyrrelserne, internetsurfing incl. online-shopping for andre 20%, mens dagdrømmeri stjæler 10% af den kontoransattes daglige og ugentlige arbejdstid.


  



Ifølge den engelske research spilder kontorfolk på deres fysiske arbejdsplads op til
4,26 timer om ugen eller 51 min. om dagen på ikke-arbejdsrelaterede aktiviteter.

                                                                                                                             Fotos: iStock


 

Kontorfolk, der arbejder hjemmefra, spilder angiveligt "kun" 12,04% af deres arbejdstid på at tjekke deres sociale medier - altså groft talt blot det halve af, hvad deres in-office arbejdende kolleger gør.

Hjemmearbejdende bruger 11,94% spildtid på personlig pleje - brusebad, hygiejne, make-up og påklædning - mens en mindre del af arbejdstiden anvendes på rengøring i hjemmet, hundeluftning, madlavning, havearbejde o.a..


Tjekker nyheder

En tilsvarende undersøgelse fra den amerikanske karriereportal Zippia.com blandt 1.000 kontorfolk afdækker, at disse gennemsnitligt kun bruger 4 timer og 12 minutter af deres otte timer lange kontordag på aktivt og effektivt arbejde.

I gennemsnit bruger hver af de responderende kontoransatte en hel time og 5 minutter af hver betalt arbejdsdag på at tjekke og læse nyheder på nettet.

 
 



De sociale medier er største tidsrøver, når det drejer sig om at distrahere kontorfolk
i at håndtere de opgaver, som deres arbejdsgiver betaler dem for at udføre.

 


78% af de interviewede kontormedarbejdere vurderer, at de ikke har behov for otte timer til at håndtere deres daglige jobpensum. Respondenterne anser i øvrigt 71% af den tid, som de tilbringer i møder, som helt og aldeles uproduktive.  

Ud over nyheds- og anden netsurfing samt arbejdstid brugt på sociale medier angiver undersøgelsens 1.000 kontorfolk SMS-aktivitet som deres arbejdsdags tredje helt store tidsrøver tæt fulgt af flittige toiletbesøg.


Mere produktive hjemme

"45% af kontorfolk er præcis ligeså produktive, når de arbejder hjemmefra, som når de arbejder på kontoret. Yderligere 18% viser sig mere produktive, når de arbejder på hjemmekontoret.

Sidstnævnte gruppe anfører, at det er de færre møder og forstyrrelser samt friheden til selv at disponere sin arbejdertid, der gør, at de får mere fra hånden derhjemme," siger Kathy Morris, marketing manager hos Zippia.


  



45% af kontorfolk er præcis ligeså produktive, når de arbejder hjemmefra, som når
de er på kontoret. 18% er mere produktive, når de arbejder på hjemmekontoret.

 


"De resterende 37% af de interviewede kontorfolk erkender blankt, at deres effektivitet og produktivitet har det med at dale, når de arbejder hjemmefra.

Det skyldes, forklarer de, typisk forstyrrelser som børnepasning, for mange virtuelle møder og teknik, som enten ikke virker eller ikke er tilstede derhjemme," refererer Kathy Morris.

Hun tilføjer, at disse begrundelser et langt stykke hen ad vejen har skyldtes pandemien, men at både virksomhederne og deres medarbejdere i dag er blevet meget bedre til at tackle og afhjælpe disse problemer ved hjemmearbejde.  ●

 

Læs mere her:
Danskhr.dk: Ny undersøgelse om tidsspild i betalt arbejdstid viser overraskende resultater
Rebootonline.com: How much time do people waste when wfh vs the office?
Fintechmagazine.com: Remote workers waste two hours less per week
Zippia.com: Here is how many hours workers are actually productive
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo