arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Productivity 1

Støj i det åbne kontor koster nemt to timers mistet produktionstid - om dagen

15
apr
2020
Steen Uno
Mere end hver anden medarbejder i det åbne kontormiljø føler sig så stærkt ramt og genereret af støj og forstyrrelser, at de mister helt op til to timers effektiv arbejdstid og produktivitet hver eneste kontordag, rapporterer frisk canadisk undersøgelse.
15
apr
2020
Steen Uno


 

 

 

 

Hele 57 procent af ansatte i canadiske kontorvirksomheder med store åbne arbejdsmiljøer føler sig forstyrret og afbrudt i sådan grad, at de mister og dermed koster deres arbejdsgiver op til to timers tabt produktivitet hver eneste arbejdsdag.

Ifølge den dugfriske undersøgelse fra coworking-firmaet iQ Offices er det især højtalerlyde og snakkende kolleger (54%) samt støj fra kontorlandskabets rekreative arealer, ja, open-space konceptet i det hele taget (49%), der distraherer de mange kontormedarbejdere.

Knap tre fjerdedele (73%) af undersøgelsens over 1.500 respondenter vurderede, at de kunne spare helt op til to timer om dagen, hvis de kunne arbejde i kontorrum, der prioriterer at minimere omfanget af de daglige distraktioner.

Over en tredjedel (35%) rapporterede, at de ville være i stand til at øge deres effektivitet med to timer om dagen, hvis de arbejdede i et produktivitets-fremmende kontormiljø. 38 procent vurderede, at de i så fald kunne håndtere deres syv timers arbejdsdag på blot seks timer - kontorfolk under 35 år på helt ned til kun fem timer. 


Tabt produktivitet

Næsten to tredjedele (64%) af kontormedarbejderne siger, at de gerne ville gå lidt ned i løn for at kunne arbejde i behagelige rammer, der i højere grad tog individuelle hensyn til deres effektivitet og overordnede arbejdsglæde.

"Generelt prioriterer canadiske kontorfolk god beliggenhed for deres arbejdsplads (60%), frihed til at arbejde eksternt (50%), attraktivt indrettede arbejdsrum med naturligt lys (43%) og mulighed for at arbejde i private rum (38%)," siger Kane Willmott, CEO hos iQ Offices.


 


Ifølge den canadiske undersøgelse er det især højtalerlyde, snakkende kolleger og
anden støj fra det åbne kontorlandskabs rekreative arealer, der formår at distrahere
rigtig mange kontormedarbejdere.                                                              
Fotos: iStock

 


"Det er ikke svært at forestille sig, hvilken kolossal værdi det ville have for din arbejdsplads, hvis du hver dag kunne give den nogle af de mange timer tilbage, som du har kostet i tabt produktivitet. Løsningerne kunne hedde white noise-systemer, ekstra lydabsorberende foranstaltninger samt private arbejdsrum og zoner.

Omvendt bør din arbejdsgiver indse, at hæve-sænke borde og nap rooms er langt bedre investeringer end et støjende rekreativt rum, hvis man ønsker at forbedre teamets effektivitet og  produktivitet," tilføjer Kane Willmott. 


Rolige arbejdsrum

Den canadiske undersøgelse fra februar i år følger i kølvandet på en tilsvarende amerikansk, som fastslår, at kontorfolk i private rum og rolige, afstemte arbejdsomgivelser er de mest produktive.

På spørgsmålet om, hvad kontormedarbejderne primært behøver for at kunne arbejde effektivt og produktivt, svarede 35 procent af undersøgelsens respondenter "rolige omgivelser", 24 procent lagde vægt på "et dedikeret kontor", og andre 22 procent fremhævede "behagelige skriveborde og kontorstole".


 


En tilsvarende ny amerikansk universitets-survey fastslår, at kontorfolk, der arbejder
i private rum og rolige, afstemte omgivelser er de mest produktive.
                         

 

 

De amerikanske kontorfolk prioriterer også naturligt lys, gratis drikkevarer og snacks samt komfortable møderum blandt de faktorer, der kan gøre dem glad og tilfreds i deres daglige kontormiljø.

Over halvdelen (53%) af den amerikanske universitets-undersøgelses godt 2.000 deltagere understreger i øvrigt, at de regelmæssigt har brug for at tage høreværn på, når de skal arbejde koncentreret og effektivt på kontoret.  ●

 

 

Læs mere her:
Globenewswire.com: Lose up to 2 hours of productivity each workday
Markets.businessinsider.com: 57 percent of Canadians are distracted
Biv.com: Open-concept offices, hot desks damage worker productivity
Hrreporter.com: Employees like privacy, quiet in an office environment

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo