arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Reopening 1

Tid til at genåbne dit kontor og coworking-miljø - sådan bliver ´the new normal´

14
jul
2020
Steen Uno
Efter måneders nedlukning af kontoret er det nu tid til at overveje, hvordan medarbejdere kan vende tilbage til arbejdspladsen på den rigtige måde - hvilke forholdsregler der er nødvendige i reopening-fasen efter covid-19.
14
jul
2020
Steen Uno

  

 

 

 

 

Mens det globale arbejdsmarked gradvis er i gang med forsigtige genåbnings-processer, har chefgange over hele verden travlt med at planlægge corona-opdaterede new normal  arbejdsgange i deres kontorlokaler og miljøer.  

Ud over dramatisk økonomisk tilbagegang kommer pandemien uundgåeligt også til at sætte sig markante aftryk i langt de fleste firmaers daglige arbejdsgange og måder at organisere sig på.

Coronakrisens øgede fokus på sikkerhed og sundhed vil medføre basale indretnings- og adfærdsændringer i også din virksomheds kontormiljø, møderum, sociale frirum etc..   

For eksempel vil kontorvirksomheder for at reducere smitterisikoen - i alt fald for en periode - være nødt til at annulere free seating og genindføre faste arbejdsstationer, etablere faste bevægelsesmønstre på kontoret, udpege faste toiletter til medarbejderne m.v..     


Distance og hygiejne

"Kontoret, du vender tilbage til, vil ikke ligne det fra før covid-19 udbruddet. I et langt stykke tid fremover, indtil vi får en vaccine, skal vi vænne os til, at kravene til fysisk distance og ekstra hygiejne kommer til at præge alle aspekter af vores arbejdsplads og kontordag.

Overalt vil vi se tegn på fysiske adskillelse: Mærkater på gulvene, der viser, hvor vi skal gå og stå, stole, som er fjernet fra skriveborde, mødelokaler og sociale samlingspunkter," siger Lenny Beaudoin, direktør hos verdens største ejendoms-serviceselskab CBRE.


 



Kravene til fysisk distance og ekstra omhyggelig hygiejne vil  et langt stykke tid frem
komme til at præge alle aspekter af vores kontorlokaler og kontordag.
                                                                                                                               Fotos: iStock

 


Han sammenligner den kommende tid i kontorlokalerne med perioden efter 11. september 2001, hvor alle virksomheder blev ramt af tilsvarende skrappe, tidskrævende sikkerhedsforanstaltninger og procedurer.

"Dengang indrettede vi os hurtigt på at håndtere alle ulemper og forsinkelser, og de nye sikkerheds- samt hygiejne-procedurer, som coronavirus-pandemien udløser, vil også hurtigt blive en vane i vores hverdag," beroliger Lenny Beaudoin.


Afstand afgørende

De nyeste anbefalinger om afstand på blot mindst en meter kan give udfordringer i storrumskontorer, mener professor i infektions-immunologi på KU, Jan Pravsgaard Christensen, der pointerer, at både afstand og mængden af tid sammen er afgørende for virussens mulighed for at sprede sig.

"Snakker man sammen i en kortere periode på en meters afstand, går det nok. Men hvis man skal sidde sammen hele dagen og arbejde, så skal man altså have indtænkt noget mere afstand," siger han til Berlingske.


 



De skærpede krav til fysisk distance vil uundgåeligt betyde en mærkbar reduktion i
antallet af arbejdsstationer i det enkelte coworkingmiljø.               Foto: Tribes.world                 

 

 
"I forbindelse med genåbningen af samfundet bliver man nødt til at indtænke, at folk ikke sidder for tæt. Men der skal også indregnes plads til, hvordan de ellers gebærder sig. For eksempel når de skal en tur ud til kopi- eller kaffemaskinen.

Måske skal alle ikke være på kontoret samtidig. Nogle skal sidde derhjemme. Man kan med fordel adskille bordene mere fra hinanden og lave skiftehold, så nogle er på arbejde første del, mens andre er det sidste del af ugen," siger Jan Pravsgaard Christensen.


Coworking-nedtur

I erhvervsudlejnings-branchen ser mange yderst skeptisk på situatonen for coworkingmiljøet netop nu og gruer endnu mere for tiden et langt stykke ud i fremtiden.

Ifølge en aktuel undersøgelse foretaget af portalen Coworker.com blandt 14.000 coworking spaces i 172 lande rapporterer hele 72 procent af dem, at de har oplevet et markant fald i antallet af lejere, der har anvendt deres arbejdsstation under corona-udbruddet.

41 procent af coworkingmiljøerne melder om negativ indflydelse på medlemskab og kontraktfornyelse under sundhedskrisen, mens 67 procent noterer et fald i antallet af nye lejerforespørgsler.


 



Oven på corona-nedlukningen vil mange lejere tage sikkerheden så alvorligt, at de
vil blive ved med at arbejde hjemmefra længe endnu og opsiger deres som oftest
ganske korte lejekontrakter.

 


"Én ting er, at de skærpede krav til fysisk og social distance uundgåeligt kommer til at betyde mærkbar reduktion i antallet af arbejds-stationer i det enkelte coworkingmiljø," vurderer udejningseksperter over hele verden samstemmende.

"Men for udbyderne kan det blive endnu mere katastrofalt, at rigtig mange lejere vil tage sikkerheden så alvorligt, at de prioriterer at blive ved med at arbejde hjemmefra længe endnu og derfor har opsagt deres som oftest ganske korte lejekontrakter."  ●

 

 

 

Læs mere her:
Branchfurniture.com: The No-Nonsense Guide To Reopening Your Office
Latimes.com: Someday we’ll return to the office. It’ll be nothing like we’ve seen before
Deskmag.com: How Coworking Spaces Are Navigating Through the Coronavirus Crisis
Colliers.com/da: Coronakrisen - kort- og langsigtede konsekvenser for ejendomsmarkedet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo trustpilot.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo googlestreetview.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo fdih.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo ejendomsforeningen.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo copyrighted.svg
Ella chatHjælp
Brug for hjælp?close
arrow_backTilbage
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.