arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Coronaregler ny

To meters- og hygiejne-reglerne gælder også i dine kontoromgivelser

27
apr
2020
Steen Uno
Social distance og maksimal hygiejne er ufravigelige nøgleord, hvis du helt eller delvis er nødt til at genoptage din arbejdsdag on location - på din kontorarbejdsplads, i dit kontorfællesskab eller coworkingmiljø.
27
apr
2020
Steen Uno


 

 

 

 

Minimum to meters afstand i alle retninger mellem medarbejderne, helst spredt i flere kontorrum, forskudt mødetid, begrænset fysisk mødeaktivitet samt vand, sæbe og om muligt håndsprit tilgængeligt for alle ansatte.   

Sådan lyder retningslinjerne, som erhvervs- og sundhedsmyndighederne både herhjemme og på det globale arbejdsmarked påbyder kontorvirksomheder, der er undervejs med eller overvejer at genåbne, mens corona-pandemien aktivt raser.   

Den begyndende, gradvise genåbning af virksomheder over hele verden indebærer, at private såvel som offentligt kontoransatte, der gennem de seneste mange uger har arbejdet hjemmefra, i varieret tempo skal tilbage på jobbet igen.

"Det kan kun ske forsvarligt og kontrolleret, hvis den enkelte virksomhed bidrager til at løfte sit ansvar og overholde helt nødvendige retningslinjer," betoner erhvervsminister Simon Kollerup.   


Intensiv rengøring

Det giver sig selv, at din kontorarbejdsplads skal sikre grundig og regelmæssig rengøring - især af toiletter, håndtag, skriveborde samt bordflader i det hele taget.

Større virksomheder bør droppe fællesspisning i kantiner, hvor flere afdelinger spiser frokost. Genåbnende kontorvirksomheder af alle størrelser må desuden have planer for, hvordan medarbejdere, der bliver syge eller vender tilbage fra sygdom, bedst håndteres.


 


Social distance til kolleger, forskudt mødetid, begrænset fysisk mødeaktivitet samt
vand, sæbe og håndsprit er indlysende musts på genåbnede kontorarbejdspladser.
                                                                                                                             Fotos: iStock 

 


Firmaer, hvis medarbejdere ikke har faste arbejdsstationer, må sikre grundig rengøring af den enkelte kontorplads, når en medarbejder forlader den, før den næste kan overtage den.

Først som sidst opfordres den enkelte kontorvirksomhed til at vurdere, hvor mange af dens ansatte vil kunne fortsætte med at arbejde hjemmefra en tid endnu uden betydelig nedgang i produktiviteten - i særdeleshed medarbejdere tilhørende særlige risikogrupper. 


Coworking i krise

I storbyer verden over kæmper coworkingmiljøer netop nu en hård kamp for overlevelse. Ikke blot har tusinder af coworking spaces set sig nødsaget til at lukke ned som følge af restriktioner om social afstand.  

Nu tvinges desuden mange af deres lejere - iværksætttere, freelancere og småfirmaer - i stigende omfang til at opsige deres som oftest ganske korte lejekontrakter, fordi deres kunde- og dermed indtægtsgrundlag også er frosset ned. 


 


Coworkingmiljøer verden over kæmper netop nu en hård overlevelseskamp, fordi
lejerne må opsige deres kontrakter i takt med, at deres kunder og indtægtsgrundlag
fryser og lukker ned.                                

 

 

Erhvervsmæglere over hele verden frygter, at et meget stort antal globale coworkingmiljøer vil ende med at bukke under for altid, fordi følgerne af corona-pandemien kommer til at strække sig langt ind i 2021 og fastholde tusinder af coworkers ved pc´erne derhjemme.  

"Det kan katastrofalt ende med, at netop de værdier, som coworking-bevægelsen voksede sig stor og populær på -  fleksibiltet, short-term lejemål og det afslappede sociale arbejdsmiljø - også bliver dem, der fører til manges fald og sammenbrud ..."  ●

 

 

Læs mere her:
Bt.dk: To meters afstand og forskudt mødetid
At.dk: Vejl. infomateriale til private kontorarbejdspladser
Marketplace.org: Will COVID-19 be the death of coworking spaces?
Andcards.com/blog/experts: How to Run a Business after COVID-19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo trustpilot.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo googlestreetview.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo fdih.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo ejendomsforeningen.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo copyrighted.svg
Ella chatHjælp
Brug for hjælp?close
arrow_backTilbage
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.