arrow_upward

Content er stadig King - men nu rykker robotterne ind i kongeriget

11
dec
2018
Steen Uno
Hvad der for et år eller to siden lød som science fiction, er i dag opsigtsvækkende virkelighed: Prognoser skønner, at hele 20 procent af virksomhedernes content - div. former for business kommunikation - allerede i år produceres via kunstig intelligens og af skriverobotter ...
11
dec
2018
Steen Uno

 

 

 

 

 

Hypereffektive skrive-softwares - som Quill, Heliograf, Wibbitz, Qlik, Drift og mange flere - kan i dag i løbet af få øjeblikke formulere 10-15 sider lange økonomiske rapporter for finansielle institutioner, som deres medarbejdere ellers skulle bruge måske op til uger at forfatte.

Quill blev i 2010 udviklet af Chicago-selskabet Narrative Science til oversætte og markedsføre teknologiske udregninger og tal til forståelig tekst. Kort efter begyndte Quill også at skrive sine første baseball-referater til amerikanske tv-stationer.

I dag leverer Quill og andre AI-programmer dagligt mange millioner velformulerede ord og sætninger til bl.a. store virksomheders ofte omfangsrige økonomiske regnskabsrapporter helt uden menneskelig hånd eller assistance overhovedet.

Eksempelvis publicerede Washington Post sidste år 850 artikler skrevet af sin automatiserede storyteller og robo-writer Heliograf - formentlig endnu flere i år.


Virtuel nyhedsvært

Allersenest har det statslige kinesiske nyhedsbureau Xinhua taget et næste skridt ved at skabe og lancere en virtuel nyhedsoplæser med imponerende stemmeføring og ansigtsmimik.

Den nye kunstig intelligente oplæser er ifølge Xinhua i stand til at kommunikere tv-nyheder med "samme effekt" som menneskelige tv-værter, fordi maskinens algoritmer er kolossalt effektiv til at efterligne realistisk udseende, læbebevægelser og ansigtsudtryk.


 



Det statslige kinesiske nyhedsbureau Xinhua har netop præsenteret sin nye kunstig
intelligente tv-oplæser med realistisk udseende, læbebevægelser og ansigtsmimik. 

 


"Vores AI-baserede nyhedsoplæsere er officielt indtrådt i vores fælles nyhedsvagtplan og vil således fremover samarbejde med vores øvrige medarbejdere om at formidle nyhedsstof med autoritet, timing og præcision både på kinesisk og engelsk," annoncerer Xinhua-bureauet.

Den kinesiske søgemaskine Sogou står bag den effektive nyhedsvært døgnet rundt og er af samme grund nærmest som skabt til at formidle og slå konkurrenterne på ikke mindst breaking news-indslag - og med væsentlig lavere lønomkostninger sammenlignet med tv-stationernes ofte højprofilerede nyhedsværter.


Danske robotter

Herhjemme investerede at JP/Politikens Hus i foråret 12 mio. kr. i den danske start-up virksomhed Lasso, der siden 2014 har arbejdet med at udvikle søge- og nyhedsrobotter til bl.a. mediebranchen.

Døgnet rundt gennemsøger Lassos nyhedsrobotter CVR-registret og udskriver en story, hver gang de registrerer en ændring hos en dansk virksomhed – i gennemsnit 1.500 gange i døgnet og lynhurtigere, end nogen journalist kan matche.


 



Mediehuse og masser af andre virksomheder får allerede i dag produceret dele af
deres content-kommunikation af AI-tekstsoftwares og datasøgnings-robotter.

 


Også i andre af landets store mediehuse arbejdes der ihærdigt på at finde smarte genveje for den kunstige intelligens til fremtidens effektive og omkostningsbesparende medieproduktion.

Den danske kommunikationsbranche betragter opmærksomt de nye effektive tekstsoftwares og datasøgnings-robotter, men frygter ikke, at disse content-konkurrenter inden for nærmeste fremtid vil kunne gøre branchens journalister og kommunikationsfolk overflødige.


Rutinearbejder

"Hvis robotternes kompetencer bruges rigtigt, kan de blive en kæmpestor hjælp for en redaktion. Robotter kan klare rutinearbejdet på en effektiv måde og dermed frigøre ressourcer til ordentlig journalistik, så journalisterne kan koncentrere sig om alt det, som maskinerne ikke kan.

Der er nogle opgaver, som lun mennesker kan løse. At lægge noget sjæl i journalistikken, at være humoristisk eller at koble forskellige faktorer sammen kan man ikke overlade til en maskine - ikke endnu i alt fald," tilføjer næstformand i Dansk Journalistforbund, Tine Johansen, over for fagbladet Journalisten. ●

                                                                                                                                                                                        


 

Læs mere her:
Theweek.com: The rise of robo-writers
Kristeligt-dagblad.dk: Robotterne kommer ikke, de er her allerede
Kommunikationsforum.dk: Hvem er bange for den store stygge robot?
Journalisten.dk: JP/Pol investerer 12 millioner i firma bag robotjournalistik 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo