arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Digitale marketing trends 2020

Digitale marketing trends 2020 - gode bud på hvad det ny år vil bringe

29
jan
2020
Steen Uno
Den digitale marketingverden er trådt ud af et årti, hvor innovationen var svimlende, tempoet halsbrækkende, resultaterne banebrydende. Se nogle bud på, hvad starten på 2020´erne kan forventes at bringe.
29
jan
2020
Steen Uno

 

 

 

 

I 2019 loggede Google+ ud for altid, poppede den kinesiske børneapp TikTok op for de yngste it-generationer, blev Facebook tvunget til basal gennemsigtighed, lancerede Instagram senest sin ny Collabs Manager.

Ved indgangen til det ny årti skruer de sociale medier stadig mere ned for deres organiske rækkevidde og tager sig stadig bedre betalt for deres marketingkanaler, så firmaer og brands presses til at finde nye billigere kanaler til deres kunder - en tendens, der vil stramme yderligere til i det ny år.

2020 bliver også året, hvor stemmesøgning manifesterer sig som must for danske virksomheders website-SEO. Voice-based search  erobrede allerede sidste år de amerikanske og kinesiske forbrugere, og ifølge prognoser vil halvdelen af deres Google-søgninger i år blive stemmebaseret.   

Magasinet NINEtoFIVE har her pejlet en række kompetente bud på nogle af de digitale marketing-trends, der absolut er værd at holde øje med i 2020:
 

  

Sociale medier

● Facebook og Instagram er i færd med at udfase og droppe synligheden af likes  for at motivere brugerne til at engagere sig dybere i deres opslag og kommentarer, hvilket i givet fald vil påvirke virksomheders måde at måle engagement på.

● Ifølge adskillige undersøgelser vil video-klip og video-baserede indslag i 2020 komme til at udgøre helt op til 82 procent af al webtrafik på de sociale medier.

● Den kinesiske video-app TikTok er i fuld gang med at disrupte social video især blandt de yngste Gen Z-brugere. Videodrevne platforme som TikTok og Lasso med flere vil fortsat vokse i popularitet og eksponering.

● Social shopping vil udbygge sin synlighed og dominans på de sociale platforme qua endnu mere kreativt indhold, endnu skarpere målrettet storytelling m.v..   

● Midlertidigt content med kort eksponeringstid - som Snapchat, Instagram Stories og Facebook Live - vil i stigende tempo inspirere firmaer og brands til at ramme dees aktuelle og potentielle brugere.

 

Content marketing

● Video og live-streaming vil kun vokse sig endnu større og synligere i 2020. En undersøgelse viser, at 54 procent af forbrugerne ønsker at se endnu mere video-indhold fra et brand eller en virksomhed, som de støtter eller følger.  

● Stemmebaseret indhold vil for alvor hitte i 2020. Det bør content creators holde sig for øre, når de skal optimere og tilpasse deres indhold til de mundtlige spørgsmål, som deres publikum vil henvende sig med og søge på fremover. 

● Flere og flere firmaer bliver sig bevidst om, at den hurtigste måde at bevæge købere gennem deres markedsføringskanaler på sker via one-on-one-samtaler, og derrfor vil conversational marketing i forskellige former blive en iøjnefaldende trend i tiden frem.

● I året, der kommer, vil forbrugerne i stigende grad forvente at blive mødt med dynamisk eller adaptivt indhold, når de skal til købe en vare eller serviceydelse - dvs. content, der ændrer og tilpasser sig brugerens aktuelle demografi, opførsel, præferencer, interesser etc..

● User Generated Content (UGC) - f.eks. kundeanmeldelser, kundeblogs, testemonial videos, organiske kundeposts på Instagram o.a. - vil i stigende grad levere de effektive svar på faked  og manpuleret salgs-content..

 

Influencer marketing

● Influencer-marketing - hvor influencere er talerør - vokser fortsat. Ifølge undersøgelser har hele 22 procent af de 18-34-årige på et tidspunkt foretaget et køb inspireret af positiv influencer-omtale af et produkt på de sociale medier.

● De sociale platforme vil sikre sig stadig større andele af de ofte betragtelige summer (paid amplification) i den tit indbringende kommercielle kommunikation mellem influencere og forbrugere. 

● Instagram tæller fortsat som den mest attraktive sociale influencer-platform: 79 procent af aktuelle brands foretrækker Instagram til deres influencer-kampagner, Facebook tiltrækker 46 procent. YouTube 36 procent, Twitter 24 procent og LinkedIn 12 procent.

● I takt med at influencer-kampagner bliver stadig mere sofistikerede blandt verdens brands, stiger samtidig kravene til transparens og best practices over for forbrugerne - så de f.eks. bliver bedre i stand til at afkode, når brands køber sig til oppustede, falske følgertal.      

● Video-indhold og podcasts vil i 2020 for alvor erobre og inspirere influencere til at engagere deres publikum endnu dybere, mere overbevisende og indtrængende.

 

Search engine marketing

● Googles nye BERT algoritme-opdatering fra oktober stiller skarpere krav til stemmebaserede søgninger, så virksomheder bør i 2020 i høj grad prioritere og implementere stemmesøgninger i deres organiske SEO-strategier.  

● I det ny årti må firmaer og brands vænne sig til at prioritere de mobile platforme allerførst for så herefter i anden række at gøre dem desktop-kompatible. Allerede i sommer skiftede Google over til mobile-first  indeksering for at optimere den mobile søgeoplevelse.  

● En effektiv, vellykket SEM-strategi bekymrer sig stadig mindre om keywords og algoritme-teknik og mere om høj content-kvalitet og naturlig kommunikation mellem brand og bruger.

● I 2020 stiller Google stadig skarpere på firmaer og brands samlede omdømme (ekspertise, autoritet og troværdighed). Firmaer, der kæmper med dårligt omdømme, kundeservice-problemer og andre tillidsproblemer, styrer mod svære tider.  

● Googles featured snippets (fremhævede uddrag på søgninger) giver content-creators stadig større muligheder for at generere mere organisk trafik, selv om det aktuelle indhold ikke #1 rangerer. Over halvdelen (54,68 %) af Google-klik stammer fra featured snippets.

  

Video marketing

● Tidens vigtigste marketing trend: 70% af alle forbrugere har delt en produkt-video, 72% af virksomheder siger, at video har forbedret deres konverterings-frekvens, og 52% af forbrugerne føler sig mere sikre på online-købsbeslutninger ved at tjekke produkt-videoer.

● Videoklip på firmaets website gør det 50 gange mere sandsynligt at tiltrække organiske søgeresultater sammenlignet med tekst, fordi folk registrerer video-content som mere troværdigt, og Google af samme grund ranker sider med video-indhold stadig højere.

● Live video vil i 2020 høste fortsat stigende popularitet blandt alverdens virksomheder af alle kategorier og størrelser - til interviews, produkt-demos, behind-the-scenes klip af brands, hvordan produkter fremstilles etc..

● 360-graders video-content, en trend i rivende udvikling, giver følgere og brugere en mere interaktiv oplevelse og spåes at ville vinde betydelig og bred popularitet hos brands i det og de kommende år.  

● Personaliseret video-indhold ligger til at blive et stort hit: 72 % af forbrugere siger, at de fremover især vil tage notits af marketing-tiltag med personlig appel, og 60 % af marketingfolk anser personalisering for at være fremtidigt must til at opnå større leads-kvalitet.  

 

Omni-channel marketing

● Sidste års succesbølge vil rulle videre ind i 2020´erne. Fortsat flere firmaer vil implementere altfavnende omni-channel strategier, der udbreder, forbinder og samordner deres marketing-eksponeringer på alle tilgængelige mediekanaler.

● En undersøgelse fra sidste år viste, at virksomheder med +tre eksponerings-kanaler sælger op til 250 procent flere produkter end brands med blot en enkelt kanal - et tal, der spåes kun at vokse i 2020.

● Halvdelen af alle brands betjener sig i dag af min. otte kanaler på at understøtte deres kunders brugeroplevelse. Mange brands vil i 2020 implementere automatiserede AI-drevne løsninger til at samordne deres salgsbudskaber på de forskellige kanaler. 

● 2020 bliver året, hvor online-virksomheder for alvor genopdager potentialet i den fysiske butik og giver den et comeback som vigtig ´top-of funnel´ marketingkanal.    

● I det ny årti vil virksomheder og organisationer i stigende omfang udbygge deres omni-channel strategier med fokus på at udvikle en dybere forståelse af deres kunder for at kunne fastholde dem på længere sigt (brand intimacy).
 

 


Læs mere her:
Forbes.com: Digital Marketing Predictions For 2020
Workfront.com: Top 10 marketing trends to watch for in 2020
Bloggingrepublic.com: 19 Top Digital Marketing Trends for 2020
Digitalmarketer.com: How Digital Marketing Will Change - 17 Predictions for 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo trustpilot.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo googlestreetview.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo fdih.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo ejendomsforeningen.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo copyrighted.svg
Ella chatHjælp
Brug for hjælp?close
arrow_backTilbage
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.