Dit kontor efter corona kommer til at minde om et klubhus

Dit kontor efter corona kommer til at minde om et klubhus

21
maj
2021
Steen Uno
Kontorarbejdspladsen har forandret sig, mens du har arbejdet hjemmefra: Nye indretninger og fysiske designs, opdelte arbejdsstationer, rekreative zoner, miljøer - altsammen klar til at favne fremtidens nye arbejdsrytmer og sociale mønstre.
21
maj
2021
Steen Uno

  

 

 

 


Du har hørt det gang på gang igennem et helt år: Din fremtidige arbejdsdag på kontoret efter corona kommer aldrig til at ligne din gamle.

Du har derfor forlængst forberedt dig på, at indretningen af firmaets kontorrum og arealer er blevet ændret til et mere luftigt miljø med formentlig en del færre faste arbejdsstationer.

Din arbejdsgiver har sikkert også allerede orienteret dig om, at du og dine kolleger fremover ikke behøver at møde fysisk ind på kontoret alle fem dage, men måske blot et par gange eller tre. 

Nu er tiden ved at være inde til, at du omsider igen kan møde ind på kontoret og se, hvordan og i hvilke forandrede, nye rammer dit post-corona arbejdliv skal gå videre.


Som klubhus

"Vi har brug for sociale kontakter med vores kolleger for at være kreative. Men at vi skal sidde på et kontor ved en pc hele dagen lang for herefter så at gå hjem igen - det vil helt afgjort komme til at høre fortiden til!

Vi skal gentænke vores kontorer som klubhuse. Når marketingteamet har brug for at mødes en dag om ugen i socialt ærinde, vil det netop være sådan et klubhus, de vil få brug for," siger Craig Walker, grundlægger af kommunikations-platformen Dialpad.


 



Din fremtidige kontorarbejdsplads vil oven på corona-genåbningen tage form som
´klubhus´, hvor medarbejdere møder ind, når de føler behov for at interagere med
ledere og kolleger, forudser eksperter.
                                         Fotos: iconicoffices.ie

 


Den ny kontorarbejdsplads efter covid-pandemien skal være et sted, hvor virksomheder er i stand til at afspejle deres brand og kultur samt give deres ansatte rum til social interaktion.

Kontorklubhuset vil tilføre medarbejdere følelser af fortrolighed, identitet, ejerskab og stolthed - positive energier, der uundgåeligt også vil brede sig videre til firmaets kunder og besøgende.


Økosystem

Det ny kontor efter corona bliver et elastisk og fleksibelt forum, hvor de ansatte vil tjekke ind efter behov for at komme i berøring med, interagere, samarbejde og idéudvikle med kolleger, inden de returnerer til hjemmekontoret og deres individuelle opgaver.

Den ny blandede arbejdsplads forudsætter et højt udviklet digitaliseret arbejdsmiljø, der formår at favne og integrere teamkultur og forbinde de ansatte i og uden for virksomhedens fysiske rammer i et digitalt forbundet økosystem.

 



Den nye kontorarbejdsplads skal være et forum, hvor virksomheden kan afspejle sit
brand og sin kultur, og hvor de ansatte tilbydes rum til social interaktion.

                                                                                                                Foto: rmaphoto.com

 


"Vores kontorer vil helt sikkert løbende tage form i retning af klubhuse, hvor ansatte lejlighedsvis mødes for at snakke idéer over en kop kaffe eller et måltid," siger Peter Jackson, CEO hos Silicon Valley-konsulentfirmaet Bluescape.

"Med en atmosfære og bekvemmeligheder, der ikke kan skabes på et hjemmekontor, vil de nye spændende arbejds-miljøer uvilkårlig give mange kontorfolk lyst og motivation til at møde ind, når de ønsker at interagere med andre."


De tre C´er

Adskillige kontorfolk over hele verden vil desuden kunne opleve, at de fremover måske bliver bedt om at foretage en reservation til deres kontor eller en arbejdsstation, fordi firmaets skriveborde fremover skal deles.

Når medarbejdere over en bred kam kan vælge, at de vil arbejde hjemmefra to-tre dage om ugen, vil arbejdspladsen selvsagt ikke længere have samme pladsbehov som før corona. 


 



De tre C'er - Creating, Collaborating, Celebrating - vil i fremtiden danne overskrifter
for det arbejdsmæssige og sociale samvær i USA-pensionsselskabet Voya Financials
mange kontormiljøer.                                                               Modelfoto: rmaphoto.com

 


Ifølge HR-direktør i USA-finans- og pensionsselskabet Voya Financial, Denise Nichols, havde ca. 20% af virksomhedens ansatte hjemmekontor inden corona-pandemien - et tal, hun forventer at stige til 60, når Voyas kontorer genåbner.  

"Vi vil fremover indrette vores kontormiljøer efter de tre C'er: Creating, Collaborating, Celebrating. Disse tre bogstaver kommer til at danne overskrifter for vores fremtidige samvær, når vi træffer sammen i Voyas fysiske rammer.

Det medfører samtidig, at meget af det daglige rutinearbejde ikke vil være noget, som vi bliver nødt til at møde ind på kontoret for at varetage," tilføjer Denise Nichols.  ● 

 

 


Læs mere her:
Reuters.com: Post-COVID-19, the office will be a clubhouse
Reminetwork.com: Re-thinking work spaces and office culture after COVID
Shrm.org: As worksites reopen, offices may operate differently than before the pandemic
Ehstoday.com: Workplace reimagined - Covid-19 to reshape the modern office experience
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo