arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Mo survey top

MatchOffice Client Survey 2018: Kontorlejere har stigende fokus på sundhed og velvære

22
jan
2019
Steen Uno
Sundhed, trivsel og velvære, hvad angår design, indretning og teknologiske faciliteter m.v., er i stigende kurs, når lejere skal prioritere og vælge nyt fleksibelt kontormiljø - det bekræfter ny Client Survey fra MatchOffice.
22
jan
2019
Steen Uno


 

 

 

 

I de seneste år har medarbejderes sundhed, velvære og personlige trivlsel udviklet sig til et stadig større og mere påtrængende fokus-punkt på den moderne fleksible arbejdsplads.

For at præstere godt på arbejdspladsen må medarbejderne føle sig veltilpas - et synspunkt, der finder stigende bevågenhed og øget resonans ifølge den ny årlige lejerundersøgelse MatchOffice Client Survey 2018, netop udsendt i december.

Her understreger et stigende antal lejere, at wellness-programmer, øvrige sportsfaciliteter, muligheder for meditation, afslapningsrum m.v. i vid udstrækning er i stand til at understøtte dem i at opretholde det rette daglige effektivitets- og produktivitets-niveau.

Det skaber merværdi for kontorlejerne og bidrager til at fastholde deres loyalitet. Også følelsen af arbejdsfællesskab og samhørighed - dét at medarbejderne har muligheder for at networke uformelt med hinanden - har stået højt hos lejerne i 2018.


Fitness et must

"Efterspørgslen på sundhed og velvære har været centralt punkt hos erhvervslejerne i 2018. For over en fjerdedel af dem er fitness-lokaler og faciliteter blevet musts, som de ikke vil undvære på deres arbejdsplads," siger Jacob Dalhoff, CEO hos MatchOffice.

"Disse medarbejdere ønsker at assimilere deres dynamiske livsstil med det daglige arbejdsmiljø fremfor at skulle pendle til motions-center før eller efter job. Tilsvarende er badefaciliteter et must for den knap femtedel af vores undersøgelses respondenter, der plejer at cykle til arbejde.

Mindfulness er for mange i dag blevet et livsstilsvalg. Evnen til at være til stede i øjeblikket hjælper til at undgå stress, og vi kan se et voksende behov for meditationsrum i det fleksible kontormiljø."

 



Stadig flere lejere fremhæver wellness programmer, sports og meditations muligheder,
afslapningsrum etc. som værktøjer til at bevare det rette daglige produktivitets-niveau.
Grafik: MatchOffice Client Survey 2018

 

Det er nu fjerde år i træk, at MatchOffice publicerer sin Client Survey, der stiller skarpt på erhvervslejerne i det forløbne år. Den ny rapport baserer sig denne gang på analysemateriale fra 1.033 kontorlejere i 25 europæiske lande.

Udlejningsmarkedet er igen i år markant stigende med ca. 60 procent nye kunder. Næsten 40 procent af dem har endnu ikke besluttet sig for, hvorvidt de ønsker at forlænge deres aktuelle lejekontrakt - et oplagt incitament for udbydere til at optimere deres lejemål med nye trendy features.


Mere networking

"Langt de fleste af kontorlejerne, som MatchOffice har formidlet lejemål til i 2018, er enkeltmands- eller små firmaer med få ansatte. Det kan forklare, hvorfor etablerede kontorfællesskaber i stigende grad også er begyndt at tilbyde attraktive coworking-muligheder.

Ud over rumfaciliteter og tiltag, der understøtter de ansattes krav til komfort og sund livsstil, er networking med ofte nært beslægtede fagfolk eller grupper fortsat et hot incitament til at leje sig ind i et fleksibelt arbejdsmiljø," siger Jakob Dalhoff.


 



"Mindfulness er blevet et livsstils-tilvalg for rigtig mange. Dét at være til stede i nuet
hjælper med til at undgå stress, og vi ser et stigende behov for meditationsrum i de
fleksible kontormiljøer," siger
Jakob Dalhoff, CEO hos MatchOffice.
Photos: Primalbase Amsterdam

 

I MatchOffice Client Survey 2018 understreger 18,5 procent af respondenterne (mod 17,4 procent i 2017), at fællesrum og arealer skræddersyet til networking helt klart bidrager til at højne en virksomheds attraktionsværdi.

Herudover står alle former for netværksmøder, sociale arrangementer, ugentlige eller månedlige underholdnings- eller fagevents o.l. i virksomhedens eller kontorfællesskabets regi i fortsat højere kurs blandt medarbejdere.


Detaljerne tæller

Sundhed, velvære og socialisering i det hele taget er og bliver nøgleord for enhver udlejer, der vil skabe merværdi og holde fast i lejerne. En intern café er stadig et hit, for den kan tilbyde medarbejderne networking og samtidig være tæt på deres arbejdsstation.

"Først som sidst bør udbyderne holde sig for øje, at konkurrencen om at kunne tilbyde de mest kreative, spændende og fascinerende fleksible kontormiljøer er skarpere end nogensinde. Lejere har aldrig haft flere moderne og flottere udstyret kontorlokaler at vælge mellem end netop nu.

Beliggenhed og kvadratmeterpris tæller fortsat højest, når firmaerne skal finde nye lokaler, men herudover er det detaljerne - de helt rigtige services, fancy designs, smarte indretninger etc. - der afgør, hvor de vælger at slå sig ned," pointerer Martin Roerholt, COO hos MatchOffice.


 



"Coworking-miljøerne vil i fremtiden specialisere sig i markedsfaglige nicher," siger
MatchOffice COO Martin Roerholt (t.v.) - t.h. CEO hos Lokalebasen.dk samt Match-
Office, Jakob Dalhoff.

 


Når det drejer sig om tidens populære coworking-miljøer, viser tendensen, at disse fremover vil udvikle og specialisere sig i retning af fortsat mere udprægede markedsfaglige nicher.

"Coworking spaces udelukkende for it- og tech-virksomheder har eksisteret i en del år år, men nu ser vi coworking-miljøer skyde op for blockchain- og kryptovaluta-relaterede virksomheder, for medicinal-specialiserede firmaer, for gamere, women only osv., osv..

I fremtiden vil vi helt givet komme til at se coworking- samt andre kontorfællesskaber udvikle i endnu mere specialiseret niche-retning - en markedssegmentering, der signalerer, at branchen har nået et nyt modningsniveau," vurderer Martin Roerholt.  ●

 

 


MatchOffice Client Survey 2018

 

Læs også:
MatchOffice Survey Report 2018
MatchOffice Client Survey 2017
Forbes.com: Well+Good Founders On Workplace Wellness Trends For 2019
Hrzone.com: Workplace wellness in 2019 - 7 quick hacks to ensure maximum engagement



 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage