arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Workspace 1

Millennium-generation: Workspace design er vigtigere end løn

30
aug
2017
Steen Uno
Moderne kontordesign handler om at skabe netværksrum, hvor mennesker kan relatere til hinanden: Hvordan fungerer vi i vores netværk, hvilke muligheder har vi for videndeling og sparring, siger Gitte Andersen, Global Head of Workspace Management & Design, SIGNAL.
30
aug
2017
Steen Uno


Af Mette Hegelund/Skanska Magazine red.

"Godt kontordesign i dag handler meget mere om netværk, interaktioner, indhold i jobbet - og det at være i nogle rammer, der er superkreative, lækre og æstetiske.

For 10 år siden talte man om et godt akustisk arbejdsmiljø, indeklima, godt dagslys som hygiejnefaktorer. Jeg siger ikke, at de er uvæsentlige, men i dag skal vi langt højere op i fødekæden."

Sådan siger Gitte Andersen, Global Head of Workspace Management & Design hos SIGNAL, i et stort aktuelt interview i SKANSKA Magazine.

Som ekspert i workspace management og design med mange års erfaring i strategisk brug af rummet til at fremme effektivitet og produktivitet mener hun, at fokus på de basale fysiske kontorrammer er passé, og at det nu er på tide at hæve barren og kigge fremad.


Wow-faktor

"En stor amerikansk undersøgelse viser, at 70 procent af de millenniums - den unge generation født mellem 1980 og 2000 - der træder ind på arbejdsmarkedet, mener, at workspace design er vigtigere end løn.

Og vi har andre statistikker, der fortæller, at seks ud af 10 er af den mening, at inspirerende omgivelser er det vigtigste for, at de kan leve op til deres fulde potentiale på arbejdet. Så rumdesign har så absolut væsentlig betydning for vores performance," siger Gitte Andersen.

For den erfarne kontor- og rumdesigner er og bliver æstestik et nøgleord, når hun skal forme et arbejdsrum - uanset hvilke arbejdsprocesser, designet skal understøtte.

 



Læs hele interviewet med ekspert i strategisk workspace management
og design Gitte Andersen, SIGNAL, i SKANSKA Magazine forår 2017.

 

"Vi vil gerne have noget "wow-faktor" i vores arbejdsrum, når vi møder ind om morgenen. Vi kender alle følelsen af at gå ind i et rum og føle, at her er fedt at arbejde. De fleste af os har også oplevet rum, som man får lyst til at løbe skrigende bort fra.

Begge eksempler kan jo være aktivitetsbaserede arbejdsmiljøer, der er bygget i går med nyt inventar. Så hvad er det, der gør forskellen?

Det er menneskerne og æstetikken i rummet. Og dét at rummene faktisk understøtter de arbejdsprocesser, som vi har brug for at få understøttet i løbet af arbejdsdagen," pointerer Gitte Andersen.


Forandringens konflikter

Hun kender og erkender alle konflikterne, der let opstår, når virksomhedens ledelse sætter de fysiske rammer på agendaen, fordi den ønsker bedre effektivitet eller nye former for samarbejde.

"Når medarbejderne får sådan noget at vide, fryser organisationen. Så bliver alle dybt forelskede i de eksisterende fysiske rammer, de ellers i går fandt helt forfærdelige, fordi de frygter, hvad der kommer i morgen.

Folk bliver resistente over for forandringen, selv om det måske er forandringen, der sikrer, at de har et job i morgen," siger Gitte Andersen.

 



"Ofte glemmer ledere de uformelle samarbejdsrum, hvor medarbejderne mødes i
løbet af dagen og udveksler viden uden at have planlagt det," siger Gitte Andersen.

 

"Omvendt glemmer ledelsen undertiden de uformelle samarbejdsrum, altså de ad hoc-baserede områder, hvor medarbejderne mødes i løbet af dagen og udveksler viden uden at have planlagt det.

Og det er jo netop her, hvor du virkelig sænker reaktionstiderne i organisationen. Hvor du reducerer den tid, du bruger i møder - og hvor du får direkte adgang til dine kollegaer.

Det er også her, der opstår en stærk kultur, fordi man snakker mere afslappet om tingene - f. eks. i små café-miljøer, hvor to-tre personer kan finde sammen og koordinere ting. Det handler om at sprede små vandhuller ud over hele virksomheden, som kan understøtte det spontane møde og tværfagligheden."


Netværksrum

Gitte Andersen understreger, at kontordesign i hvert enkelt tilfælde drejer sig om at afdække firmaets behov, før man tænker i løsninger og designer de fysiske rammer, der skal understøtte virksomhedens strategier.

"Start med at spørge ledelsen: Hvor er det, I skal performe bedre i forhold til jeres succes i markedet? Præcis de udsagn er så vigtige at få fat i. Derudover skal man så skaffe sig viden om, hvilke former for rumdesign, der vil fremme eller nudge en bestemt adfærd. Først da begynder man at arbejde med rummet som strategisk redskab for bedre performance.

Det er et succes-kriterium, at medarbejderne vælger arbejdsrummet til, fordi det kan understøtte deres arbejdsfællesskaber, der maksimalt understøtter de samskabelsesprocesser, som de indgår i med kollegerne.

Det handler om at skabe netværksrum, hvor mennesker kan relatere til hinanden: Hvordan fungerer vi i vores netværk, hvilke muligheder har vi for sparring og videndeling, hvilke muligheder har vi for at få adgang til andre dygtige kolleger? Det er de parametre, vi skal begynde at interessere os for," tilføjer Gitte Andersen. ●
 

 

Læs også:

z

SKANSKA Magazine, forår 2017:
Workspace design er vigtigere end løn
 

Tilmeld dig SKANSKA Magazine

Byggeri-arkitektur.dk: Tværfaglig tilgang til rum og adfærd - portræt
af Gitte Andersen

Servicefutures.com: Strategic workplace management - the key to
unlocking competitiveness
 
Workspacedesign.co.uk: How the workspace has evolved in the last 20 years
SmallBusiness.co.uk: Half of office workers are unproductive due to poor workspace  



<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage