Ny ISO-standard kræver bedre lederskab

Ny ISO-standard kræver bedre lederskab

12
aug
2015
Steen Uno
Over en million virksomheder og organisationer er i dag certificeret efter verdens mest anvendte standard for kvalitetsledelse, ISO 9001, og det globale erhvervsliv venter opmærksomt på den ny reviderede version, der nu er lige på trapperne.
12
aug
2015
Steen Uno




Siden 1987 har den internationale standardiserings-organisations ISO 9000-serie vokset sig
frem til en position som verdens mest anerkendte managementsystem og kvalitetsstandard
inden for snart sagt alle virksomhedsbrancher og typer.

Serien har skabt en fælles platform og et fælles sprog, når det drejer sig om at definere kva-
litet og kvalitetskrav i virksomheder.

I dette regi definerer ISO 9001 kravene til kvalitetsledelses-systemer og danner grundlag for,
at virksomheder kan levere produkter eller ydelser i en defineret og ensartet kvalitet.

Det globale erhvervsliv har derfor øjnene opmærksomt rettet mod den nye opgraderede ver-
sion af ISO 9001, som gør klar til at udkomme i september.


Strammere risikostyring

Som største annoncerede ændring vil ISO 9001:2015 fremover i højere grad fokusere på virksomhedernes lederskab (leadership) i stedet for som hidtil deres styring (management).

"Procestankegang - hvordan hænger afdelinger og arbejdsgange sammen, og hvor opstår spild og spildtid - og ikke mindst strammere krav til risikostyring lyder bærende    overskrifter for den ny 2015-version af ISO 9001," siger Majbritt Hedemark Hansen, ISO-konsulent og ekspert hos QESH Consult.
                                                                         
"Den ny ISO 9001-version vil kræve en skarpere risikobaseret tankegang hos den enkelte virksomhed: Hvad kan gå galt for os? Risikerer vi at tabe omsætning? Hvad kan vi gøre for at højne vores effektivitet, så det kan ses på bundlinjen?

En ISO-certificering giver rigtig mange af vores mindre og mellemstore virksomheder i Danmark et betydeligt kvalitetsstempel samt et konkurrence-parameter, der gør dem i stand til at åbne døre langt hurtigere.

Den ny ISO 9001:2015 kvalitets-standard vil optimere virksomhedernes kundefokus og sikre bedre beslutningstagen - begge dele er i dag uhyre vigtige elementer i bæredygtig forretningsudvikling," pointerer Majbritt Hedemark Hansen. ●


Læs mere her om om den ny ISO 9001 2015-version:
Dansk Standard: 5 skarpe om ISO 9001
ISO.org: ISO 9001 Quality Management Systems


 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo