arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Hjemmefra1

Ny undersøgelse: Flere og flere arbejder mere og mere - uden for kontoret

21
feb
2018
Steen Uno
Knap hver anden kontormedarbejder ønsker lejlighedsvis at kunne arbejde uden for sin faste arbejdsstation, viser den nye årlige undersøgelse fra den amerikanske multinationale kontor-forsyningsgigant Staples.
21
feb
2018
Steen Uno

 

 

 

 

 

I 2017 tilbragte kun 32 procent af medarbejderne hele arbejdstiden i deres kontorer, og 43 procent af de kontor-ansatte i Staples´ undersøgelse anser fleksibilitet og retten til at arbejde uden for kontoret for et must-have.

Men blot 38 procent af de spurgte arbejdsgivere siger, at de er i stand til at tilbyde deres medarbejdere mulighed for at arbejde uden for deres arbejdsstation på kontoret.

Undersøgelsen peger desuden på, at det åbne storrumskontor, der ellers var tiltænkt at skulle fremme samarbejde og kreativitet, i stedet øger forstyrrelserne, gør medarbejderne distraherede og ´motiverer´ dem til at søge arbejdsro og koncentration uden for virksomhedens kontorrum og arealer.

Den årlige Workplace Survey fra Staples bygger på solid respons fra 1.004 fuldtidsansatte kontormedarbejdere samt 200 ledere og kontorchefer i amerikanske og canadiske virksomheder.


Åben og forstyrrende

"Det åbne kontor kan meget vel være gået for langt og risikerer at komme i vejen for sig selv," siger Modupe Akinola, adjunkt i ledelse og etik ved Columbia Business School.

"Mens medarbejderne i åbne kontorer på den ene side er mere tilbøjelige til at opfatte deres kontormiljø og kultur som transparent, så har forstyrrelserne - som f. eks. at skulle lytte til kollegers også private snak - det samtidig meget tit med at tage overhånd.

Disse distraktioner kan virke hæmmende på firmaets produktivitet, øge stress og drive medarbejdere skrigende bort fra de kontorarealer, der ellers er indrettet til at skulle fremme samarbejde og trivsel."

 



57 procent af kontormedarbejderne i Staples undersøgelse mener, at de præsterer
klart bedre ved at arbejde borte fra forstyrrelserne i firmaets åbne storrumskontor.

 

Kontorbranchen skønner selv, at omkring 75 procent af alle kontorer på globalt plan i dag helt eller delvis er designet og indrettet som åbne kontorarbejdspladser.

Det har aktuelt rejst mange og lange diskussioner om, hvordan virksomheder med fordel kan supplere de kritiserede kontorlandskaber med privat- eller stilleområder, hvor de ansatte kan sikres den nødvendige ro til koncentration og fordybelse.


Hotdesking

57 procent af respondenterne i Staples´ årsrapport siger, at de arbejder bedst og uden forstyrrelser uden for deres kontorarbejdsplads. Medarbejdere i storrumskontorer tilbringer 11 procent mindre arbejdstid på kontoret end dem, der arbejder i traditionelle, lukkede kontorlokaler.

Størstedelen (71 procent) af de adspurgte kontormedarbejdere føler et tættere tilhørsforhold til deres arbejdsgiver, når de har mulighed for at arbejde forskellige steder i kontorarealet - agility seating eller hotdesking.

 



21 procent af amerikanske og canadiske kontormedarbejdere går gerne 10 procent
ned i løn i bytte for en mere spændende og behagelig arbejdsstation.

 

Blot 27 procent af alle millenniums - arbejdsmarkedets yngre generationer født mellem 1980 og 2000 - sidder i dag beskæftiget i traditionelle kontoromgivelser.

Omkring 1,4 millioner kontoransatte i USA arbejder nu i coworking-lokaler, mens 21 procent af amerikanske og canadiske kontormedarbejdere godt vil gå 10 procent ned i løn i bytte for mere spændende og behagelige arbejds-stationer.


Fra distancen

Herhjemme konkluderede sidste år en undersøgelse fra Dansk Erhverv, at arbejde fra distancen kan være en kilde til højere produktivitet, hvis det doseres rigtig - dvs. at man som udgangspunkt ikke arbejder hjemmefra mere end to timer om dagen eller en dag om ugen.

Det er vel at mærke en forudsætning, at den enkelte medarbejder trives med distancearbejde og ser det som en mulighed for at få bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv ved ikke mindst at spare måske betydelig transporttid til og fra arbejdspladsen. ●

                                                                                                                                                                                        

 

 

Læs mere her:
Staples.com: Workplace Survey 2017
Medium.com: The Future of Work is Remote 
Allwork.space: Open Offices Don’t Work, Is It Time To Reconsider Cubicles  
The Best Advice For Remote Work Success From 10 Global Teams (Free Guide) 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage