arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Rap p%c3%a5 tasterne 1

Rap, rappere, rappest på tasterne - på dit hjemmekontor

08
nov
2020
Steen Uno
En pæn bid af den daglige transporttid, som kontoransatte sparer ved at arbejde hjemmefra, har deres arbejdsgivere øjensynlig glæde af - helt præcis 42 minutter om ugen, viser en helt ny norsk undersøgelse.
08
nov
2020
Steen Uno

  

 

 

 

 

En femtedel af de godt treenhalv time, som norske kontormedarbejdere i gennemsnit sparer i transporttid ved at arbejde hjemmefra grundet corona, kommer deres arbejdsgivere til gode. 

En ny undersøgelse fra analyseinstituttet Kantar og fagorganisationen HR Norge viser, at norske kontorfolk arbejder så flittigt på deres pc på hjemmekontoret, at de hver uge arbejder 42 minutter mere, end de ville have gjort på deres firmakontor.   

20 minutter af den ugentlig sparede tid målretter de hjemmearbejdende kontorfolk til faglig opdatering, mens den øvrige toenhalv times tid bruges til at sove længere, til fritidsaktiviteter, huslige sysler og på familien.

Norges arbejdsmarked skønner, at en tredjedel af norske kontoransatte fortsat arbejder fra deres hjemmekontorer som følge af corona-nedlukning.

Win-win

"Der er tale om en rigtig win-win situation. Meget af den sparede transporttid kommer medarbejderen selv til gode, mens der samtidig er overskud til at gøre en ekstra indsats for arbejdspladsen.

I kroner og ører har disse ekstra minutter en samlet værdi af omkring 7,5 milliarder NOK for virksomhederne," siger HR Norge-direktør Even Bolstad til den norske onlive-avis Dagens Perspektiv.


 



De norske corona-hjemmearbejdende kontoransatte sparer i gennemsnit treenhalv
time om ugen i transporttid - 42 minutter heraf arbejder de ekstra i jobbets tjeneste. 
                                                                                                                               Fotos: iStock

 


Den aktuelle undersøgelse går ikke i dybden med, i hvilket omfang de norske kontoransatte eventuelt får betaling for deres ekstra anstrengelser i jobbets tjeneste.

"Det er godt, hvis produktiviteten stiger. Men hvis arbejdsindsatsen øges varigt, bør arbejdsgivere og arbejdstagere enes om, hvorledes fordelene bør fordeles. Frivilligt arbejde har sine grænser," siger leder i det norske fagforbund Akademikerne, Kari Sollien, til netavisen.


Mere produktive

At covid-19 hjemsendte kontorfolk arbejder hurtigt og effektivt derhjemme - ja, hyppigt er de endnu flittigere og hurtigere på tasterne end på jobbet - bekræfter en række andre globale corona-arbejdsstudier. 

Ifølge en dugfrisk undersøgelse fra det svenske analyseinstitut Sifo bekræfter næsten tre ud af fire kontoransatte i Sverige, at de er minimum ligeså eller mere produktive, når de arbejder hjemmefra.


 



Tre fjerdedele af kontormedarbejderne i den svenske Citrix-afdeling fastslår, at de er
ligeså eller mere produktive ved pc´en derhjemme. To ud af tre erkender dog, at de
savner det sociale aspekt i deres vante kontormiljø.  

 

 
Før pandemien arbejdede otte procent af svenske kontoransatte eksternt i mindst 10 dage om måneden. En andel, der under covid-19 er steget til 54 procent, viser undersøgelsen udarbejdet til den svenske afdeling af software-koncernen Citrix.

To tredjedele af de adspurgte kontorfolk pointerer dog, at de savner det sociale aspekt i deres vante kontormiljø - det gør den resterende tredjedel af kontormedarbejderne omvendt ikke.


Ny norm

"I vores aktuelle situation er arbejdet hjemmefra gået hen og blevet ny norm, og vi ser, at mange svenskere føler større behag ved at udføre deres arbejde derhjemme," siger Suzana Drakulic, Sverige-manager hos Citrix.

"Produktiviteten øges i takt med udviklingen af ​​digitale værktøjer og hjælpemidler. Dette driver udviklingen af ​​fremtidens arbejdspladser, hvor fleksibilitet og distancevenlige løsninger er blevet nøglen til succes." 

Herudover har hjemmearbejde positiv effekt på svenske kontorfolks helbred. 37 procent af undersøgelsens 1.028 respondenter anfører, at de bruger noget af den sparede tid på transport til at motionere mere end tidligere.  ●

 

 

Læs mere her:
Fagbladet.no: Vi jobber 42 minutter mer i uken på hjemmekontor
Ritzau.dk: Sendt hjem igen? Sådan håndterer du hjemmearbejde under corona
Dagensinfrastruktur.se: Distansarbetare mer produktiva – saknar inte kollegorna
Zdnet.com: WFH has kept us productive but less creative too

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo trustpilot.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo googlestreetview.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo fdih.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo ejendomsforeningen.svg
  • Lokalebasen medlemskab logo copyrighted.svg
Ella chatHjælp
Brug for hjælp?close
arrow_backTilbage
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.