Sådan finder dine kunder dig på Google

Sådan finder dine kunder dig på Google

29
sep
2015
Anne-Kathrine Utzon
SEO-optimering er alfa og omega, hvis dine aktuelle kunder såvel som potentielle skal kunne finde dig på søgemaskiner som Google. Magasinet NINEtoFIVE giver dig her en tjekliste til den gode SEO-tekst.
29
sep
2015
Anne-Kathrine Utzon


Byline

 






Search Engine Optimization er et af tidens mest anvendte marketing- og salgsredskaber, der handler om at skabe godt og relevant indhold på virksomhedens hjemmeside.

Ved at SEO-optimere jeres side bliver firmaet i stand til at rangere højere på Google samt andre søgemaskiner, og det vil gøre firmaet synligere over for potentielle kunder.

Det handler i korthed om at skabe en relation til dem, som efterspørger jeres produkt på internettet, men som ikke kender jer, ligesom det samtidig handler om at fastholde dem, der allerede kender jeres virksomhed og produkter.

Undersøgelser fra Google viser således, at de tre virksomheder, som rangerer højest ved Google-søgning, i gennemsnit opnår 55 procent af alle klik, når folk søger efter en vare.

Det kan derfor have meget stor betydning for, hvor mange varer dit firma får solgt online, og hvor stor kendskabsgraden er til jeres brand.

Lokalebasen har arbejdet målrettet med SEO i mange år, og NINEtoFIVE tilbyder her en række gode råd til, hvordan din virksomhed kommer godt i gang med effektive tekster. 

 

I skal være relevante

SEO dækker over en vifte af forskellige aktiviteter, herunder søgeord, links, indhold med mere. God SEO tager tid og er noget, der skal opbygges over tid for at opnå den gode placering på Google. 

Når I går i gang med SEO, er det vigtigt at indholdet på jeres hjemmeside er relevant og giver mening. Google og andre søgemaskiner ser nemlig på indholdet som en afgørende faktor for, hvor højt man kan komme til at rangere.

 Seo 

Når I skal i gang med selve indholdet , er det vigtigt, at I først finder frem til, hvilke søgeord I skal ranke højt på - altså de ord, som jeres kunder og potentielle kunder typisk bruger til at søge på jeres varer. I skal derfor sætte jer ind i jeres målgruppes sted. Hvad kalder de det, som I tilbyder? 

Vælger I et ord, der bliver søgt rigtig meget på, bør I være opmærksom på, at konkurrencen er hård.  

Vi anbefaler, at I prioriterer jeres søgeord for hver tekst:

       • 1. prioritet, der gerne skal fremgå i overskrift og gerne flest gange i selve teksten.
       • 2. prioritet, der helst skal fremgå i underoverskriften og næstflest gange i selve teksten.
       • 3. prioritet, der gerne skal fremgå i teksten flere gange.


Sider til at finde søgeord

Her kan I finde og tjekke de søgeord, som I finder relevante for netop jeres virksomhed:

  • Google Webmaster Tools: Hvad indholdet historisk er søgt frem på
  • Adwords’ søgeplanlægningsværktøj: Hvor høj søgning der er på ord
  • Keywordtool.io: Find relaterede søgninger
  • Fora på nettet: Hvad skriver de om på i fora, og hvad kalder de det?

oversigtTjekliste til SEO-optimeret tekst

Når I har fundet jeres søgeord, skal I tænke i, hvilket indhold jeres brugere vil finde brugbar og interessant. Indholdet skal altså skabe værdi, og det skal være unikt. Når I skal skrive selve teksterne, anbefaler vi at følge denne tjekliste:

  • Jeres tekst bør være optimeret efter udvalgte søgeord. Det vigtigste bør I anvende først og flest gange. Dernæst det sekundære osv.. 
  • Brug søgeordene på moderat og naturlig måde. Overdriver I, vil Google straffe jer for det.  
  • Jeres 1. prioritet søgeord skal indgå først i sidens titel.
  • Sidens titel må højst indeholde 55 tegn.
  • Søgeord skal indgå i meta-beskrivelsen.
  • Der må højst være 156 tegn i metabeskrivelsen.
  • Søgeord bør indgå i sidens URL’en.
  • Brødteksten på en side skal gerne indeholde mindst 300 ord. På vigtige sider gerne mindst 500 ord.
  • Indholdet i brødteksten skal have en længde, der giver brugeren en fyldestgørende information.
  • Søgeord skal indgå i brødteksten.
  • Der bør være underrubrikker i H2 og eventuelt H3.
  • Søgeord bør inkluderes i underrubrikker.
  • Der skal være mindst et internt link i brødteksten (til jeres egen hjemmeside).
  • Der skal være mindst et eksternt link i brødteksten (til andre valide, gode sider).
  • Links i brødteksten skal have en titel, der siger noget om indholdet.
  • Supplér gerne din tekst med fotos.
  • Dine fotos skal have billedtekster. Det er den 'alternative' billedtekst, der er vigtigt, og kaldes ofte for ALT tags. 
  • Billedteksterne skal være min. fire tegn, men ikke for lang, fortælle om fotoet og indeholde søgeord - f.eks. ´Kontor i København´. ●



 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo