Sådan genvinder du din koncentration i det åbne kontorlandskab

Sådan genvinder du din koncentration i det åbne kontorlandskab

05
jun
2017
Anne-Kathrine Utzon
De nutidige storrumskontorer har sine klare fordele, men forårsager tillige koncentrationsbesvær på mange danske arbejdspladser, hvorfor man som virksomhed bør tage hånd om støjproblematikken.
05
jun
2017
Anne-Kathrine Utzon

 

Byline AK

 





Topfoto: Topdanmarks storrumskontor af Matt Marsh.


Du sidder med hovedet dybt begravet i en opgave. En opgave, der kræver dyb koncentration, og det begynder omsider at køre på skinner.  

Så ringer din kollegas telefon, og hun begynder at sludre med sin mand. Du kan ikke lade være med at lytte lidt med på sidelinjen, og pludselig tager du dig selv i at have lyttet med i adskillige minutter. 

Hvor kom du nu fra? 

Vi kender alle til forstyrrelser på kontoret – når weekendens hændelser bliver delt tværs gennem lokalet, eller når kollegaernes mobiler vibrerer, hver gang der tikker en sms ind.

 

Støj og koncentrationsbesvær 

Især nutidens moderne åbne kontorlandskaber har illustreret sin bagside af medaljen. Ikke mindre end hver anden dansker, der arbejder i et storrumskontor, er generet af støj. Det viser ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. 

Dertil finder 60 procent det vanskeligt at koncentrere sig i åbne kontorlandskaber, oplyser TV2.

Ifølge Jan Pejtersen, der er seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, er der flere støjkilder, der gør sig gældende i det åbne kontorlandskab. 

”Folk klager typisk over støj og manglende privathed. Det er især andre folks tale og ringende telefoner, der er generende," fortæller han til Videnskab.dk.

En ny undersøgelse, der omfatter 2.300 kontormedarbejdere fra 22 kontorer, viser derudover, at medarbejdere i åbne kontorlandskaber i højere grad oplever koncentrationsbesvær samt flere problemer med indeklimaet og støjniveauet. 

Og jo større kontorerne er, des større er problemerne.

 

White Noise som løsning

Topdanmark, der siden 1974 har etableret sig i et af Nordens største åbne kontorlandskaber på hele 11.000 kvm., falder dog ikke ind under den problematiske statistik, hvis man spørger dem. 

Martin Arildsen

Martin Arildslund, Udlejningschef hos Topdanmark Ejendom. Foto: Matt Marsh

Sammen med diverse støjreducerende initiativer har de siden indflytningen i 1974 haft installeret White Noise på storrumskontoret.  
”Det kaldes også 'colored noise', og paradoksalt som det nok lyder, benytter man støj til at regulere støjniveauet. Vi har således over 500 højtalere installeret i loftet, der udsender en summen og mudrer lydbilledet,” siger Martin Arildslund, udlejningschef hos Topdanmark. 

Han pointerer, at det ikke sænker lydniveauet, men gør, at man ikke kan opfatte, hvad ens kollegaer ved siden af taler om. På den måde kommer man ikke til at lytte med i sine kollegaers samtaler og undgår derved at miste koncentrationen. 

”Det betyder ikke, at vi ikke også kan opleve støjproblemer, men medarbejderne føler sig tilpas med at arbejde på kontoret, og der er ragnarok, hvis vores white noise teknologi ikke virker for en kort periode. Det er en god indikator på, at det virker.

Når vi får eksterne på besøg, er de også meget begejstrede og overraskede over, hvor behageligt her er på trods af, at storrumskontoret har base for hele 980 medarbejdere og er et af de allerstørste i Nordeuropa,” tilføjer Martin Arildslund. 

 

Akustik, stillerum og adfærd

At implementere white noise på et fyldt storrumskontor kan ifølge udlejningschefen helt givet have sine fordele, men kan omvendt også have stikmodsatte effekt og sågar være til gene, hvis antallet af medarbejdere tæller få. 

"Sidder man i et åbent kontorlandskab med blot en håndfuld medarbejdere på arbejde, hvor flere laver stillesiddende arbejde, så vil det hurtigt blive ventilationsstøj snarere end støjregulering.

Desuden er det vigtigt, at man ser white noise som en del af sine akustiske tiltag, og det er vigtigt at kommunikere det ud. Hvis medarbejderne tror, at det vil gøre kontoret komplet stille, så vil de blive svært skuffet,” understreger Martin Arildslund.

Ud over White Noise kan markedet tilbyde adskillige andre løsninger til at komme støjproblematikken til livs. 

 

6 gode råd:

NINEtoFIVE har samlet et par gode råd til at tage hånd om støjproblematikken med inspiration fra BFA, BrancheArbejdsmiljøRådet.  

  • Placér skrivebordene således, at medarbejderne med et naturligt arbejdsfællesskab sidder tæt sammen.
  • Køb støjreducerende høretelefoner til de skrivende medarbejdere som f.eks. Bose.
  • Sørg for, at medarbejderne har mulighed for at sidde og fordybe sig i længere perioder f.eks. i stillerum eller mødelokaler.
  • Indret også kontoret med loungeområder, hvor medarbejderne kan gå hen for at tale.
  • Overvej akustikplader i lofter, på vægge og evt. ved de enkelte arbejdsstationer.
  • Sæt et par fælles regler på kontoret - at man f.eks. viderestiller sin telefon, hvis man ikke er på sin plads og indstiller sin mobiltelefon på lydløs. I kan også aftale tegn, der signalerer, at man bør dæmpe sig, gøre det legitimt at kommentere på hinandens adfærd eller fastlægge, at man går i loungeområder eller mødelokaler, hvis man skal snakke med en kollega. 

 

Læs mere om støjprblemtatikken og white noise: 
TV2: Åbne kontorlandskaber er skyld i fej

lBFA: Forstyrrelser i åbne kontorlandskaber

BFA: Guide til at forebygge forstyrrelser i åbne kontormiljøer

BFA: Hvad er hvid støj?
Videncenter for Arbejdsmiljø: Storrumskontorer

 

 

 

 

 

 
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo