SEO-tekster der sælger - sådan lærer du at please Googles robotter

SEO-tekster der sælger - sådan lærer du at please Googles robotter

24
nov
2017
Steen Uno
SEO-optimerede tekster ændrer form i takt med Googles opdaterede algoritmer. SEO-ekspert Majbritt Lund anviser i ny gratis e-bog ´Overhal konkurrenterne med SEO-tekster der sælger´ værktøjerne til at skrive de tekster, som Google honorerer.
24
nov
2017
Steen Uno


         





Hele otte gange foreløbig har Google med sine bredt frygtede algoritme-updates strammet grebet om, hvad verdens altdominerende søgemaskine ønsker at stå model til af SEO-nonsens og fiduskunster på websites - og flere venter givetvis forude.

Den første Panda-opdatering i 2011 skabte panik hos hundredtusinder af virksomheder verden over, der over natten oplevede at blive straffet af Google med gule og røde kort for deres duplikerede, plagierede, overdrevent smarte eller blot ringe indhold og utilslørede spam på deres firmahjemmesider.

"Når du overvejer, om du risikerer at blive straffet af Google, så spørg dig selv: Gør jeg primært det her for at glæde eller snyde Google, eller gør jeg det for at give min læser en god oplevelse? Hver gang du gør noget primært eller måske ligefrem udelukkende for at glæde Google, og det er til gene for mennesker, så skal dine alarmklokker lyde.

Google vægter tekster af god kvalitet, der tiltrækker læsere og gør dem klogere. Derfor skriver vi til mennesker - inden for en ramme, som Google har defineret," siger journalist og SEO-ekspert Majbritt Lund.


Op ad bakke

Hun har netop udgivet sin gratis e-bog Overhal konkurrenterne med SEO-tekster der sælger for alle, som sigter efter at nå til tops på Googles eftertragtede søgesider med de SEO-strategisk rigtige, men samtidig også naturlige, mundrette mennesketekster.

I 10 skarptskårne kapitler giver Majbritt Lund et effektivt rids over, hvordan du formulerer en digital salgstekst med præcis de søgeord, der på samme tid går rent ind på dine læsere og kunder såvel som på Googles nøjeregnende algoritme-robotter.

 



Kun de allerfærreste er parat til at købe lige her og nu, når de sidder og googler på
nettet efter en bestemt vare eller serviceydelse, understreger Majbritt Lund.
 

 

"Som menig forbruger har jeg det sådan, at hvis jeg googler efter en vare, og jeg hurtigt opdager, at hjemmesiden er alt andet end ´spitzenklasse´, rammes jeg som oftest af fornemmelsen af, at så er firmaets produkter eller ydelser det nok heller ikke.

Forleden ville jeg kontakte et VVS-firma, da jeg overvejer at udskifte mit badeværelse. Via firmaets hjemmeside sendte jeg en mail afsted, men fik ikke noget svar. Først to dage senere modtog jeg som potentiel kunde en mail, der oplyste, at den mail, jeg havde sendt, ikke var nået igennem til virksomheden.

Jeg mener: Hvis en hjemmeside på den facon øjensynlig ikke rigtig spiller, ja, så kan det blive forfærdelig tungt op ad bakke at rekruttere nye kunder," fastslår Majbritt Lund, der har arbejdet professionelt med websites siden 2009.


Varmer op

Som efterhånden uhyre rutineret hjemmeside- og SEO-ekspert gør hun sig umage med at forklare sine kunder, at selv verdens bedste SEO-optimerede tekst og hjemmeside ikke  er skabt til at skulle sælge i første instans.

"Langt størsteparten af potentielle kunder er slet ikke klar til at købe lige her og nu, når de googler og på den led signalerer interesse for en bestemt vare eller serviceydelse - faktisk langtfra, fortæller min egen erfaring," siger Majbritt Lund.

"Udgangspunktet for en god SEO-tekst og salgsoptimeret webside er at etablere, opbygge og fastholde kontakten til den potentielle kunde - at varme op under dig som potentiel kunde i butikken, hverken mere eller mindre.

Der skal således være noget på siden til dem, der ikke er klar til at blive kunder i dag. Men der skal selvfølgelig også være salgstekster, der guider de kunder, der er købeklar, hen til kasseapparatet. Der er bare for mange, der kun fokuserer på de sidste, og det er ærgerligt."

 



"En god SEO-tekst ´varmer op´ under den potentielle kunde - etablerer, opbygger
samt fastholder kontakten til dig
som muligvis kommende kunde i butikken," siger
journalist og SEO-ekspert
Majbritt Lund.

 

I letlæst sprog forklarer og indrammer hendes ny e-bog centrale spørgsmål som specifikke og relaterede søgeord, duplicate content, strategiske blogindlæg, korrekte META-titler og beskrivelser, fotos og videoer, tekstmæssige fokuspunkter, SEO-venlig website-struktur, responsivt design, effektiv linkbuilding, SoMe-interaktion m.v..

"Jeg ville gerne samle min viden i en enkel, overskuelig oversigt over, hvordan man kommer i gang med selv at skrive gode SEO-tekster, der pleaser Google og sælger. Jeg tilbyder samtidig mine læsere et sæt værktøjer til at forstå og indkredse, hvad de har brug for, når de ønsker at forbedre deres hjemmeside."


Konkurrencen skærpet

Majbritt Lund vurderer, at virksomhedernes websites inden for de senere år generelt har fået et betragteligt løft. Og konkurrencen om de bedste Google-placeringer har aldrig været skarpere.

"Alligevel hører jeg ofte firmaer sige opgivende: Vi gider ikke bruge flere penge på vores hjemmeside, for den sælger alligevel ikke. Til dem har jeg kun ét svar: Nej - præcis derfor!  Hjemmesiden er din vigtigste markedsføringskanal, en levende forretning, der arbejder for dig dagen og natten lang 24/7.

Alt efter hvor ambitiøs du er, skal du dog løbende vedligeholde den - blandt andet ved at skrive søgemaskine-optimerede blogindlæg - så både Google og mennesker hele tiden kan se og mærke, at der er liv på din side. Det er og bliver udgangspunktet for den gode og effektive SEO-tekst," pointerer Majbritt Lund. ●

 



Overhal konkurrenterne med SEO-tekster der sælger 
Af Majbritt Lund, e-bog

 

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo