SEO-optimering har haft enorm fokus i mange år og blevet en indiskutabel forudsætning for virksomheders online synlighed og dermed succes.
Men hvor SEO før i tiden primært handlede om at skabe godt indhold, få links til sin hjemmeside og benytte de rette søgeord, vinder nye tendenser nu frem. Google har nemlig i markant grad højnet værdien af sociale endorsements, altså likes, kommentarer og delinger af virksomheders indhold på sociale platforme.
Christian Møller, Senior SEO Specialist hos Group M |
”Man kan ikke direkte måle på de sociale mediers betydning for virksomheders SEO, men det tyder på, at det har en indvirkning, og jeg er sikker på, at det kun bliver af større og større betydning i fremtiden,” siger Christian Møller, Senior SEO Specialist hos Group M.
SEO er vigtigt, men ikke nok
Begrebet SEO, search engine optimization, går i korte træk ud på at skabe relevant og værdifuldt indhold på din hjemmeside. Som belønning for de tiltag ranker du højere på Google, hvilket øger chancen for, at nuværende og potentielle kunder finder frem til dig. Men inden for de sidste 5-10 år er der ifølge Christian Møller sket en markant udvikling mht. SEO.
¨Den største forskel er, at SEO er gået fra at være en isoleret disciplin til at være en vigtig del af en veludført Owned Media strategi (red.: strategien for alle virksomhedens online sites). SEO har i dag stor berøringsflade med bl.a. de sociale medier og PR,” siger Christian Møller.
Indhold der bliver delt, liket eller kommenteret på sociale medier anskues nemlig som værende relevant indhold. Og foruden at skabe trafik til dit netværk og opmærksomhed omkring dit brand, sender det samtiig positive signaler til søgemaskiner som Google, der benytter disse i deres popularitetsanalyser.
Det har i mange år været vigtigt at have velfungerende sociale platforme med høj interaktion, men i dag er det altså også blevet vigtigt i forhold til søgemaskineoptimeringen. Det er dog naturligvis stadig vigtigt at arbejde med de traditionelle SEO-discipliner som keywords, udarbejdelse af værdifuldt content samt linkbuilding.
Interaktion, interaktion, interaktion
En effektiv SMO-indsats er dog ikke bare at oprette virksomhedssider på så mange sociale medier som muligt og sprøjte flest mulige intetsigende indlæg ud på disse. Nøgleordet for SMO-strategien er interaktion. Derfor gælder det om at levere kvalitetsindhold - og vigtigst af alt - at gøre det shareable, like-able og tweet-able.
Potentialet for interaktion bør derfor indgå i både valg af emner, overskrifter og billeder til indlæggene. Og det er herudover vigtigt at skabe incitament for brugerne til at kommentere, like eller dele på den ene eller anden måde.
Gode råd til SMO
Der er flere måder, hvorpå man kan arbejde med SMO:
![]() |
Læs mere om Social Media Optimization:
Novicell: Alt du bør vide om SEO 2016Online Partners: SEO anno 2015
Søgemaskineoptimering med Bondtofte under afsnittet 'Social Seo'.
Få hjælp til tekstforfatning og gode råd til SEO hos Texta.
Læs også:
NINEtoFIVE: Sådan finder dine kunder dig på Google