arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Topfoto til smo

Social tilstedeværelse har betydning for din SEO

04
okt
2016
Anne-Kathrine Utzon
Vil du sikre din virksomhed en høj rangering på Google, er det ikke længere nok blot at have styr på din SEO: du skal også optimere dine sociale medier. Social Media Optimization, kaldet SMO, gør nu sit indtog som en vigtig del af SEO-strategien.
04
okt
2016
Anne-Kathrine Utzon


AK byline


SEO-optimering har haft enorm fokus i mange år og blevet en indiskutabel forudsætning for virksomheders online synlighed og dermed succes.

Men hvor SEO før i tiden primært handlede om at skabe godt indhold, få links til sin hjemmeside og benytte de rette søgeord, vinder nye tendenser nu frem. Google har nemlig i markant grad højnet værdien af sociale endorsements, altså likes, kommentarer og delinger af virksomheders indhold på sociale platforme.

Christian 

Christian Møller, Senior SEO Specialist hos Group M

”Man kan ikke direkte måle på de sociale mediers betydning for virksomheders SEO, men det tyder på, at det har en indvirkning, og jeg er sikker på, at det kun bliver af større og større betydning i fremtiden,” siger Christian Møller, Senior SEO Specialist hos Group M.

 

SEO er vigtigt, men ikke nok

Begrebet SEO, search engine optimization, går i korte træk ud på at skabe relevant og værdifuldt indhold på din hjemmeside. Som belønning for de tiltag ranker du højere på Google, hvilket øger chancen for, at nuværende og potentielle kunder finder frem til dig. Men inden for de sidste 5-10 år er der ifølge Christian Møller sket en markant udvikling mht. SEO.

¨Den største forskel er, at SEO er gået fra at være en isoleret disciplin til at være en vigtig del af en veludført Owned Media strategi (red.: strategien for alle virksomhedens online sites). SEO har i dag stor berøringsflade med bl.a. de sociale medier og PR,” siger Christian Møller.

Indhold der bliver delt, liket eller kommenteret på sociale medier anskues nemlig som værende relevant indhold. Og foruden at skabe trafik til dit netværk og opmærksomhed omkring dit brand, sender det samtiig positive signaler til søgemaskiner som Google, der benytter disse i deres popularitetsanalyser. 

Det har i mange år været vigtigt at have velfungerende sociale platforme med høj interaktion, men i dag er det altså også blevet vigtigt i forhold til søgemaskineoptimeringen. Det er dog naturligvis stadig vigtigt at arbejde med de traditionelle SEO-discipliner som keywords, udarbejdelse af værdifuldt content samt linkbuilding. 

 

Interaktion, interaktion, interaktion

En effektiv SMO-indsats er dog ikke bare at oprette virksomhedssider på så mange sociale medier som muligt og sprøjte flest mulige intetsigende indlæg ud på disse. Nøgleordet for SMO-strategien er interaktion. Derfor gælder det om at levere kvalitetsindhold - og vigtigst af alt - at gøre det shareable, like-able og tweet-able. 

Potentialet for interaktion bør derfor indgå i både valg af emner, overskrifter og billeder til indlæggene. Og det er herudover vigtigt at skabe incitament for brugerne til at kommentere, like eller dele på den ene eller anden måde.  

 

Gode råd til SMO

Der er flere måder, hvorpå man kan arbejde med SMO:

  1. Brug fængende billleder/grafik.
    Vi er konstant omgivet af information, hvilket gør det svært at trænge igennem til brugerne. Tekster med flotte, fængende billeder/grafik har dog vist sig at kunne skabe mere opmærksomhed og være bedre til at skabe interaktion. Så brug tid og ressourcer på indlæggenes visuelle udtryk.

  2. Lav korte indlæg
    Af samme årsag er det vigtigt at gøre teksterne korte, ’lette’ og humoristiske tekster er typisk mere populære - dette skal dog gøres med måde og i en professionel facon.

  3. Tilføj en share-toolbar på din blog
    Det er vigtigt at opfordre til at dele lidt indhold og tilmed at gøre det let. Har du en blog, så tilføj en share toolbar, så læserne let kan dele indlæggene.

  4. Opfordr til interaktion
    Sørg for, at hver tekst afsluttes med et call to action, der lægger op til interaktion. Afslut eksempelvis din tekst med et spørgsmål til læserne. Og vær i det hele taget ikke bange for at bede dine læsere om at kommentere, like eller dele – til en vis grænse naturligvis. ●

 

 

Læs mere om Social Media Optimization: 
Novicell: 
Alt du bør vide om SEO 2016
Online Partners: SEO anno 2015 
Søgemaskineoptimering med Bondtofte under afsnittet 'Social Seo'.
Få hjælp til tekstforfatning og gode råd til SEO hos Texta


Læs også: 
NINEtoFIVE: Sådan finder dine kunder dig på Google






 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage