Topfoto: Bjørg Jewellery
Verdens største søgemaskine har i flere år ladet online-brugere gå på opdagelse i stræder, gader, byområder m.v. med featuren Google Street View.
Internetbrugere kan således via navigationspile og billeder i 360 grader udforske steder, hvorend de befinder sig, og det skaber følelsen af fysisk tilstedeværelse.
Flere butikker, showrooms, restauranter med flere er nu også begyndt at lukke online brugere indenfor via levende, virtuelle ture - som digitalt marketing-værktøj.
Innovativ online-markedsføring
Med virtuelle ture kan potentielle kunder få en realistisk fornemmelse af stedet og samtidig føle, at de rent fysisk træder ind i butikken, hvorefter de kan gå på opdagelse.
Det giver butikker mulighed for at vise deres forretninger og produkter frem til langt flere end blot dem, der fysisk går forbi butikkerne.
”Det er en helt ny og innovativ online måde at fremvise sit showroom, produkter eller spektakulære indretning, og det sender tilmed et signal om, at man som virksomhed er med på den digitale bølge,” siger Anne-Kathrine Utzon, Communication Manager hos Lokalebasen.dk, der bl.a. udarbejder virtuelle ture.
”Vi kan også se, at flere virksomheder benytter de virtuelle ture på deres markedsføringskanaler som hjemmesider, sociale medier m.v. for at skabe awareness og styrke deres brand.”
Den virtuelle tur vises derudover automatisk på Googles forskellige platforme som Googles resultatside, Google+, Google Maps samt Google Street View.
"Det var et oplagt valg i forhold til at gøre potentielle kunder opmærksomme og nysgerrige på vores butik", siger Jens Kold, Head of Brand and Digital Strategy hos BJØRG Jewellery. |
Digital tilstedeværelse
En af de virksomheder, der har benyttet sig af teknologien, er det prisvindende norske smykkebrand BJØRG Jewellery, der for nylig slog dørene op til deres nye konceptbutik og showroom i Læderstræde i København K.
”Det var et oplagt valg i forhold til at gøre potentielle kunder opmærksomme og nysgerrige på vores butik, der er indrettet med unikke installationer som bl.a. hestehår, krystaller, håndstøbte hænder og skulpturer i gips.
Den virtuelle tur forener således vores fysiske rammer med vores digitale univers og tilstedeværelse,” siger Jens Kold, Head of Brand and Digital Strategy hos BJØRG Jewellery.
”Derudover har den resulteret i en bedre synlighed på Google, og den er samtidig med til at understrege over for vores samarbejdspartnere og slutforbrugere, at vi er en virksomhed med en digital tankegang.”
Også Senior SEO Specialist hos Group M, Christian Højbo Møller, formoder, at virtuelle ture med stor sandsynlighed har positiv indvirkning på virksomheders ranking på Google.
”Det er ikke noget, der skyder dig fra bunden til toppen i Google, men det kan sagtens resultere i mere synlighed - specielt nu, hvor Google kigger mere og mere på brugeroplevelse og user metrics,” siger han.
Læs mere om Google Street View:
Online Marketing: Google Street View
Gå op opdagelse i BJØRG Jewellerys virtulle tur
Ritzau: YouSee butik inviterer indenfor med Google Street View
Læs også:
Google Streetview - Lad online brugere komme indenfor
Fremvis dine lejemål med Virtual Reality