arrow_upward

Søg erhvervslokale i hele Danmark

Storrum1

Mobilen må blive i garderoben - 10 tips til dit storrumskontor

03
maj
2017
Steen Uno
Hvordan sikrer man den individuelle arbejdsro og trivsel på et livligt, hektisk storrumskontor - Lokalebasen.dk tester efter fælles brainstorming en køreplan med disse 10 ´Dos and Don´ts´ til et bedre koncentreret og effektivt kontormiljø.
03
maj
2017
Steen Uno


         






"Men kan det ikke være frygtelig larmende og forstyrrende at sidde og arbejde i sådan et kæmpestort kontorlokale med så mange mennesker omkring sig ...?!"

Prøv at google ordet ´storrumskontor´ og se, hvor opsigtsvækkende mange følgeord som støj, stress, forstyrrelser, (mangel på) koncentration og produktivitet, frustrationer, ulemper, spilleregler osv., osv., der nærmest pr. automatik popper op i slipstrømmen..

Metervis af forskning kan let bekræfte undersøgelser som eksempelvis denne amerikanske, der påviser, at ikke færre end ´49 procent af kontoransatte har svært ved at koncentrere sig´ og ´den gennemsnitlige medarbejder i et åbent kontorlandskab mister 86 minutter om dagen på grund af distraktioner´.

Forsat flere kontorarbejdspladser med open spaces vælger derfor at forsøge at styre ´lydtapetet´ med spilleregler af hensyn til den fælles arbejdstrivsel og effektivitet.


Indspark fra TimeBlock

Et interessant forårs-indspark fra Anders Thue Pedersen fra TimeBlock motiverede Lokalebasen.dks medarbejdere til efter en målrettet brainstorming at implementere en køreplan med 10 ´Dos and Don´ts´ i en aftalt testperiode i det store åbne kontormiljø på Østerbro i København.

"De overordentlige nyttige inputs fra TimeBlock inspirerede os til at sætte os sammen og finde ud af, hvordan vi i fællesskab kunne enes om tiltag, der på den ene og anden måde vil vise sig i stand til at optimere vores daglige arbejdsmiljø.

Endnu er vi tidligt inde i vores forsøgsperiode, men det er mit indtryk, at vores fælles spilleregler allerede begynder at fungere tilfredsstillende og ganske efter hensigten," siger Jakob Dalhoff, CEO hos Lokalebasen.dk.

 



Et indspark fra konsulentfirmaet TimeBlock inspirerede Lokalebasen.dks medarbej-
dere til at enes om et sæt fælles spilleregler til at optimere arbejdsroen og trivslen
i storrumskontoret på Østerbro i København.

 


10 Dos and Don´ts på Lokalebasen.dk 

• Signalér om du er travl/optaget
Skriv først en mail, hvis du har brug for at forstyrre en kollega her og nu. Spørg, om kollegaen har tid og markér din mail med high eller low priority, så din kollega kan prioritere den. Bruger du Skype eller Flowdock, kan du markere din status med lsquo;busy’.

• Tjek først selv
Hvis du er i tvivl om en detalje i din arbejdsopgave, så prøv først at finde svaret selv, før du afbryder en kollega. Prøv for eksempel at google eller - hvis du har et it-problem - forsøg selv at tjekke din pc eller evt. serverrummet. Du kan også samle dine spørgsmål i en mail, så du kan få dem alle besvaret på én gang.

• Fortæl hvis du har travlt
Det er helt okay at sige "Helst ikke lige nu - kan vi ikke tage den over frokosten?!" Hvis du møder en kollega f.eks. i køkkenet, men ikke har tid til smalltalk, så husk, at det er i orden at sige, at du lige nu og her er travlt optaget.

• Mobiler forbudt
Ingen private mobiltelefoner på skrivebordet - gælder alle uden undtagelser. Lad din mobil blive i frakkelommen i garderoben og vent med at tjekke den til dit næste break. Kun hvis du venter et meget vigtigt opkald, må du tage mobilen med til skrivebordet.

• Rygepauser
Gå udenfor og hold som udgangspunkt dine egne rygepauser uden at afbryde og forstyrre kolleger ved at spørge, om de vil med ud og ryge.

• Begræns din støj
Vær opmærksom på dit eget støjniveau. Hvis du skal ringe til en kunde eller andre, er det en god idé at tage samtalen i et af møderummene. Hvis du har brug for at have pc-skærmen foran dig, kan du benytte en af kontorets bærbare.

• Mails på lydløs
Slå notifikationer, pop-ups og lyde fra dit mailsystem. Vent med at tjekke dine mails til når du har tid og luk mail-systemet ned imens. Kontorets telefoner skrues ned til minimum, så deres opkaldssignaler ikke behøver at forstyrre hele kontoret.

• Interne møder
Hold dine interne møder i møderummene og ikke ved skrivebordene. Brug kalendersystemet til at booke møder med dine kolleger, så der aldrig opstår tvivl omkring jeres mødetidspunkter.

• Strukturér din dag
Brug de første minutter af arbejdsdagen på at strukturere dine opgaver. Pas på, at du ikke kommer til at ´multitaske´ og dermed spolere dit arbejdsflow og timingen af de planlagte arbejdsopgaver.

• Frisk luft
Hjælp hinanden med at huske at åbne vinduerne i frokostpausen, så vi kan få frisk luft indenfor og opretholde et rigtig godt indeklima for os allesammen.

 

 

 

<< Se alle nyheder
Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Brug for hjælp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hvordan bestiller jeg information?
Først skal du udfylde formularen ’få mere information’, med dit navn, firmanavn og telefonnummer samt din e-mail. Du kan også tilføje evt. bemærkninger. Når du har indtastet alle oplysninger trykker du blot på knappen ’få gratis information’. Herefter går der ca. fem minutter før du modtager din ordre.
Hvordan får jeg automatisk tilsendt lejemål, der passer til mine kriterier?
Du kan automatisk få tilsendt lejemål, der passer til dine kriterier ved at oprette en søgeagent. Så får du tilsendt en mail med matchende lejemål så snart de bliver oprettet på Lokalebasen.dk.
Hvordan sletter jeg min søgeagent?
Du kan til en hver tid afmelde din søgeagent. Dette gøres ved at trykke på linket nederst i den mail du har modtaget, hvor der står 'Tryk her for slette denne søgeagent'. Du kan altid oprette en ny søgeagent.
Der er blevet trukket penge på min konto efter en søgning. Hvad gør jeg?
Lokalebasen.dk trækker ALDRIG penge fra lejeres konto. Det er kun udlejere, der betaler, ved anvendelsen af vores service. Vores konkurrenter har en anden forretningsmodel, så tjek evt. om det er et andet firmanavn end Lokalebasen.dk på kontoudtoget. Hvis der fortsat er problemer, så kontakt os da på info@lokalebasen.dk så vi kan løse det
Hvordan får jeg mine lejemål på Lokalebasen.dk?
Først skal du oprette dig som udbyder. Det kan du gøre via følgende link:Oprettelse. Herefter kan du oprette dine lejemål.
Hvad koster det at være udlejer på Lokalebasen.dk?
Du kan vælge imellem to afregningsmodeller:
  • Afregning pr. udlejning Det er gratis at oprette annoncer på Lokalebasen.dk. Du skal kun betale, såfremt at Lokalebasen.dk finder en lejer, der flytter ind i ét af dine lejemål. I så fald koster det 12,5 pct. af første års basisleje uden fradrag af rabatter eller trappeleje.
  • Afregning pr. annonce Lokalebasen.dk tilbyder også, at du kan betale pr. annonce. Der afregnes pr. påbegyndt måned, og prisen for en annonce starter fra 655,- kr. pr. måned ex. moms. Du kan se flere priser i voresprisoversigt.
Hvordan aktiverer jeg et lejemål?
Hvis det er det første lejemål, du har oprettet på Lokalebasen.dk, skal Lokalebasen.dk godkende og aktivere lejemålet. Dit lejemål bliver aktiveret samme dag, som det er blevet lagt op. Har du tidligere oprettet et lejemål, kan du selv logge ind og aktivere lejemålet ved at ændre status til 'aktivt' ud for det enkelte lejemål.
Hvad skal lejen være på mit lejemål?
Det afhænger selvfølgelig meget af placering, størrelse, type og meget mere. Dog kan du, når du logger ind som udbyder, klikke på fanen ”Liggetider / Priser” og få en gennemsnitspris og et overblik over et bestemt type lokale i et bestemt område. Ellers anbefaler vi, at du kontakter en lokal mægler, da Lokalebasen.dk desværre ikke kan rådgive om lejeprisfastsættelse.
< Tilbage