Skab værdi med interaktivt webdesign

Skab værdi med interaktivt webdesign

25
nov
2015
Anne-Kathrine Utzon
Lokalebasen nye UX/UI designer giver dig en tjekliste til et brugervenligt interaktivt webdesign, der skal være med til fastholde og skabe værdi for dine brugere.
25
nov
2015
Anne-Kathrine Utzon

Byline

fakta

 

 

Udfordringen i at fastholde brugere på sit site, er noget de fleste virksomheder vil løbe ind i. Din hjemmesides hastighed, budskab, visuelle udtryk og brugervenlighed er nogle af de faktorer, der afgør, hvorvidt en bruger vælger at bruge sin tid på dit site – og føler at det giver dem værdi. 

I en tid hvor alt foregår online, har brugere vænnet sig til at kunne interagere med digitalt indhold på en mere levende måde.

Det stiller et krav til, at hjemmesider er brugervenlige og tydeligt formidler de ønskede informationer til sine målgrupper. Ydermere aktivt inddrager brugeren på en let anvendelig måde med formål som salg og tilmelding til nyhedsbrev.

Caroline Nelson, arbejder som UX/UI designer hos Lokalebasen og er uddannet i Interaktivt Design på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Her i NINEtoFIVE giver hun 10 gode råd til, hvordan du kan implementere et brugervenligt interaktivt design på din hjemmeside. 

 

Kend din målgruppe

Folk er eksponeret for mange inputs og muligheder, når de færdes i den digitale verden. Caroline Nelson tydeliggør derfor vigtigheden i, at du dykker ned i din målgruppes adfærd, inden du springer ud i din designproces.

”Det er vigtigt, at du fra start medtænker usability, brugervenlighed. Brugertest derfor dine målgrupper med opstillede brugsscenarier, der hjælper dig til at fastlægge, hvordan brugerne interagerer med dit site. 

”Ved at kende brugerens adfærdsmønster, og hvordan de anvender de tilgængelige funktioner, kan du derved optimere brugeroplevelsen,” siger Caroline Nelson

Gennem forståelsen af dine målgrupper handler det altså om at finde frem til interaktive designløsninger, hvor dine brugere kan benytte teknologien, uden at de egentlig opdager, at den er der. 

 

kage    

 

10 råd til en vellykket interaktion på sitet:

 

  1. Ligemeget hvad du laver på dit site, så tænk din målgruppe ind. Er det en større feature, så test det af på dine målgrupper.

  2. Se produktet som en historie, hvor du skal kommunikere en fortælling. Hvad der er vigtigst, bør du placere øverst i hierarkiet og give mest fokus.

  3. God interaktion er, at brugeren føler sig aktivt involveret og har overblik over sine muligheder. Undersøgelser viser, at den typiske internetbruger foretrækker at klikke, og at blikket som udgangspunkt falder på visuelle elementer. Denne adfærd kan imødekommes ved at anvende call-to-action elementer. som fx knapper i stedet for links og tekst.

  4. Call-to-action elementer kan være dynamiske inputfelter, der ændrer sig i det brugeren interagerer. Eller Hover-effekter (mouse-over) på elementer, der kan afsløre ekstra muligheder, give mere info eller anspore til klik. Også grafik kan bruges som call-to-action. Det handler om at lede brugerens opmærksomhed hen på det, du ønsker – og reagere på deres interaktion.

  5. Infografikker, grafer, billeder samt illustrationer kan ligeledes medvirke til at gøre et site mere dynamisk og mindre teksttungt. Det giver dig altså mulighed for at præsentere din information på en mere levende, inddragende og fortællende måde.

  6. Når brugeren investerer tid på dit site, er det desuden vigtigt, at din informationen og budskab er let at afkode og ydermere overskuelig at få. Du bør altså undgå for mange forstyrrende elementer, der overskygger dit budskab. KISS – keep it simple stupid.

  7. Vær konsekvent i dit design. Det er vigtigt, at du gentager elementer og fastsætter nogle rammer, så der ikke opstår forvirring men skabes konsistens, når brugeren navigerer rundt på dit site.

  8. I selve designet kan en bestemt typografi, struktur og luft mellem tekst og elementer være med til at skabe ro for din brugers øje. Undgå at bruge for mange forskellige skriftsnift og størrelser, da det hurtigt kan virke rodet.

  9. Gør det helt klart, hvilke funktioner der er aktive og mulige. Det kan du med fordel gøre ved markeringer og farver. Det handler altså om at sikre, at alt ligner det, det er. Er det fx en knap, skal det også ligne en knap. Knappens udtryk skal dog stadig gå i tråd med designets stil.

  10. Tænk i design til mobil, før du tænker i design til web. Et princip kaldet: mobile first. Brugers adfærd og navigationsflow på en mobil er anderledes end på en computer, og der er desuden meget mindre plads. Det stiller derfor dét krav, at designet skal være simpelt og have fokus på den vigtigste information. Det giver også andre muligheder for interaktion fordi brugeren har en anden adfærd med fingrene end med mus. (eks. swipe, hvor man stryger fingeren hen over skærmen og skifter side eller funktion) ●

 

 

Læs mere om et brugervenligt interaktivt webdesign: 
Den kommunikerende hjemmeside - mere end brugervenlig
New web trends: immersive interaction design

 

Søg erhvervslokalerOpret søgeagent
Vores medlemskab
  • Lokalebasen medlemskab logo
  • Lokalebasen medlemskab logo